Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ

Στην αρχαία ελληνική ναοδομία, ενώ οι ναοί είναι ιωνικής ή δωρικής τεχνοτροπίας και υφίσταται μία αποστροφή όσον αφορά τους ναούς του Ολυμπίου Πανθέου σε σχέση με την καμπύλη, ωστόσο αυτή χρησιμοποιείται στην ανέγερση ναών για Θεούς που ίστανται πέραν του Δωδεκαθέου, όπως είναι ο Ασκληπιός, ο Διόνυσος, στις θόλους, στα θέατρα, σε θολωτούς τάφους στην μυκηναϊκή Ελλάδα, με χαρακτηριστικότερους αυτούς του Ατρέα και της Κλυταιμνήστρας, ο θησαυρός των Μινύων στον Ορχομενό, στην Κρήτη κ.α. 
Η καμπύλη στους θολωτούς τάφους ξεκινούσε από έναν κύκλο και το στόμιο της θόλου στένευε και έκλεινε στο κορυφαίο σημείο. Στην διάρκεια του 4ου π.Χ. αιώνα παρουσιάζεται ένα κυκλικό κτίριο η Θόλος, στους Δελφούς και την Επίδαυρο, με προορισμό μυστηριώδη και απόκρυφο. Το σχήμα της κρύπτης της θόλου στην Επίδαυρο όπου ευρίσκετο και ο τάφος του Θεού Ασκληπιού, ήσαν ομόκεντροι κύκλοι, μιμούμενο το σχέδιο το φίδι που κουλουριάζεται.  

Η κυκλική θόλος της Επιδαύρου αποτελούσε το ιερό των φιδιών κατά Αριστοφάνη. Επίσης στους Δελφούς, το φίδι ενοικούσε σε μία κυκλική καλύβα. Πρόκειται για τον Πύθωνα, η παρουσία του στο γαιοκεντρικό αυτό λίκνο είχε ιερή σημασία, γι΄ αυτό και ο πυθοκτόνος Απόλλων μετά την δολοφονία του (ενέργεια που αλληγορεί την επικράτηση του ουράνιου/ηλιακού στοιχείου επί του χθόνιου), κατέφυγε στα Τέμπη για κάθαρση...
Η κυκλική μορφή λοιπόν που εντοπίζεται στον ρυθμό της καμπύλης, κατά τους ελληνιστικούς χρόνους αναδεικνύεται σε θέατρα, βουλευτήρια, δημόσια κτίρια, ενώ εντοπίζεται στις κυκλικές κόγχες των μυστηριακών θεοτήτων της Σαμοθράκης και στο Καβείριο ιερό, στην θυμέλη και όχι μόνο...
Κατά τα χρόνια του Βυζαντίου, η καμπύλη γνώρισε την αποθέωσή της στη βυζαντινή τεχνοτροπία και ναοδομία, όπως ακριβώς και σήμερα την παρατηρούμε στους τρούλους των εκκλησιών. Η καμπύλη και ιδίως η θόλος, υποδηλώνει το ουράνιο στερέωμα, συμβολίζοντας τον κύκλο που περικλείει εντός την ολότητα, διασφαλίζει την ενότητα, σύμφωνα με την αρχή Εν το Παν... Υποδηλώνει επίσης την περιοδική ανακύκληση των πάντων, διότι άπασες οι δημιουργικές εκφάνσεις επαναλαμβανόνται σύμφωνα με τους φυσικούς και συμπαντικούς νόμους ανά τακτά διαστήματα, ολοκληρώνοντας τη διαδικασία που υπαγορεύει η φυσική νομοτέλεια...
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΑΡΑΔΟΣΗ

ΤΑ ΟΛΥΜΠΙΑ ΩΣ ΙΕΡΑΤΙΚΗ ΘΕΣΜΟΘΕΣΙΑ, Ο ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΦΗΣ ΤΟΥ ΠΥΡΟΣ & ΟΙ ΤΡΑΒΕΣΤΙ... Έχει καθιερωθεί, με την αναβίωση των ολυμπιακών δρωμένων, στην αθλητική τους διάσταση, να πραγματοποιείται η διαδικασία της λαμπαδηδρομίας, διαμέσω της οποίας πραγματώνεται η μεταφορά/μεταλαμπάδευση του φωτός που ανάβει τελετουργικά στην Ιερά Άλτη... Το ιερατικό δρώμενο παραμένει και εκτελείται μεν, αλλά εκλαμβάνεται ως τυπολατρική παράσταση, μέρος του τελετουργικού, αποκομμένου όμως από την αρχέγονη ιερότητα με την οποία είχε περιβληθεί προς τιμήν του Ολυμπίου Διός, του Απόλλωνος, του Ερμή, του πατρώου Ηρακλή και του λοιπού ολυμπίου πανθέου... Η φετινή μεταφορά του ολυμπιακού φωτός στο Παρίσι, από τραβεστί, αποτελεί μία ακόμη σοβαρή παρέκκλιση από το πνεύμα και την ουσία των αρχέγονων ολυμπίων δρωμένων, καθώς ανταποκρίνεται ευκρινέστατα σε πολιτικές και μόνο σκοπιμότητες διαδόσεως και επιβραβεύσεως της ομοφυλοφιλίας... Και ομιλούμε περί σοβαροτάτης παρεκκλίσεως, διότι σύμφωνα με την νομοθεσία του
Ο ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ Στην αρχαία Ελλάδα οι πεταλούδες προσελάμβαναν τον συμβολισμό των Ψυχών, θεωρώντας ότι απεικονίζουν τις ψυχές των μεταστάντων που ακολουθούν, εξερχόμενες των σωμάτων, την πορεία προς τα ανώτερα πεδία... Ανάλογο συμβολισμό προσελάμβαναν και τα τζιτζίκια...  Οι αρχαίοι Έλληνες ονόμαζαν την πεταλούδα «σκώληκα ή καμπή», ενώ τη χρυσαλλίδα, το επόμενο δηλαδή στάδιο (στάδιο μεταμορφώσεώς της από την κάμπια) «νεκύδαλλο», που σημαίνει «περίβλημα νεκρού». Στην ελληνική αλλά και στη ρωμαϊκή μυθολογία η Ψυχή, υπήρξε μια θνητή, απελευθερώθηκε από το θάνατο από τον Δία και η μυθολογική εικονοπλασία την αναπαριστά πολλές φορές με φτερά πεταλούδας.  Απελευθερωμένο από τα δεσμά του θενάτου, το σώμα της Ψυχής θα μπορούσε να πετάξει ελεύθερα στα ύψη, ξεφεύγοντας από τα ασφυκτικά δεσμά της χρυσαλίδας .  Σε επίπεδο μυθολογικού συμβολισμού, με την ομορφιά της η Ψυχή ξύπνησε τη ζηλοτυπία της Αφροδίτης, γιατί κατόρθωσε να μαγέψει και αυτόν τον ίδιο τον Έρωτα

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΝΕΟΤΑΞΙΚΟ ΦΕΡΕΦΩΝΟ ΤΩΝ ΡΟΤΣΙΛΝΤ Ο ΕΜΜΑΝΟΥΕΛ ΜΑΚΡΟΝ! Εξεπλάγησαν δυσμενώς έως και σοκαρίστηκαν ουκ ολίγοι με αφορμή τα δρώμενα κατά την έναρξη των "Olympic Games" που διεξάγονται αυτή την περίοδο στην Γαλλία. Η δυσμενής τους έκπληξη, αποστροφή και αγανάκτηση, σχετίζεται με την κακοποίηση της ιστορίας κατά βάναυσο τρόπο, τον εκχυδαϊσμό και την απροκάλυπτη εξύμνηση της ομοφυλοφιλίας, προβάλλοντας ως λαμπαδηφόρους αλλά και κατά την τελετή των εγκαινίων, τέτοια πρότυπα... Όσοι γνωρίζουν το παρασκήνιο όμως, διόλου δεν εξεπλάγησαν... Γιατί ο Γάλλος Πρόεδρος Μακρόν, δεν είναι τίποτε άλλο, παρά ένας "σταυροφόρος" του Σιωνισμού, ένας πρώην ανώτατο στέλεχος των Ρότσιλντ και μέτοχος στην τράπεζά τους που προωθήθηκε στην πολιτική. Ευεπίφορος στις ομοφυλοφιλικές απόψεις, πριν λίγα χρόνια είχε προκαλέσει έντονα την γαλλική, και όχι μόνο, κοινή γνώμη, φωτογραφιζόμενος με αφρικανικής προελεύσεως "Γάλλους πολίτες", σε άκρως προκλητικές σκηνές, να επιδίδονται σε χυδαίες και