Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ

Στην αρχαία ελληνική ναοδομία, ενώ οι ναοί είναι ιωνικής ή δωρικής τεχνοτροπίας και υφίσταται μία αποστροφή όσον αφορά τους ναούς του Ολυμπίου Πανθέου σε σχέση με την καμπύλη, ωστόσο αυτή χρησιμοποιείται στην ανέγερση ναών για Θεούς που ίστανται πέραν του Δωδεκαθέου, όπως είναι ο Ασκληπιός, ο Διόνυσος, στις θόλους, στα θέατρα, σε θολωτούς τάφους στην μυκηναϊκή Ελλάδα, με χαρακτηριστικότερους αυτούς του Ατρέα και της Κλυταιμνήστρας, ο θησαυρός των Μινύων στον Ορχομενό, στην Κρήτη κ.α. 
Η καμπύλη στους θολωτούς τάφους ξεκινούσε από έναν κύκλο και το στόμιο της θόλου στένευε και έκλεινε στο κορυφαίο σημείο. Στην διάρκεια του 4ου π.Χ. αιώνα παρουσιάζεται ένα κυκλικό κτίριο η Θόλος, στους Δελφούς και την Επίδαυρο, με προορισμό μυστηριώδη και απόκρυφο. Το σχήμα της κρύπτης της θόλου στην Επίδαυρο όπου ευρίσκετο και ο τάφος του Θεού Ασκληπιού, ήσαν ομόκεντροι κύκλοι, μιμούμενο το σχέδιο το φίδι που κουλουριάζεται.  

Η κυκλική θόλος της Επιδαύρου αποτελούσε το ιερό των φιδιών κατά Αριστοφάνη. Επίσης στους Δελφούς, το φίδι ενοικούσε σε μία κυκλική καλύβα. Πρόκειται για τον Πύθωνα, η παρουσία του στο γαιοκεντρικό αυτό λίκνο είχε ιερή σημασία, γι΄ αυτό και ο πυθοκτόνος Απόλλων μετά την δολοφονία του (ενέργεια που αλληγορεί την επικράτηση του ουράνιου/ηλιακού στοιχείου επί του χθόνιου), κατέφυγε στα Τέμπη για κάθαρση...
Η κυκλική μορφή λοιπόν που εντοπίζεται στον ρυθμό της καμπύλης, κατά τους ελληνιστικούς χρόνους αναδεικνύεται σε θέατρα, βουλευτήρια, δημόσια κτίρια, ενώ εντοπίζεται στις κυκλικές κόγχες των μυστηριακών θεοτήτων της Σαμοθράκης και στο Καβείριο ιερό, στην θυμέλη και όχι μόνο...
Κατά τα χρόνια του Βυζαντίου, η καμπύλη γνώρισε την αποθέωσή της στη βυζαντινή τεχνοτροπία και ναοδομία, όπως ακριβώς και σήμερα την παρατηρούμε στους τρούλους των εκκλησιών. Η καμπύλη και ιδίως η θόλος, υποδηλώνει το ουράνιο στερέωμα, συμβολίζοντας τον κύκλο που περικλείει εντός την ολότητα, διασφαλίζει την ενότητα, σύμφωνα με την αρχή Εν το Παν... Υποδηλώνει επίσης την περιοδική ανακύκληση των πάντων, διότι άπασες οι δημιουργικές εκφάνσεις επαναλαμβανόνται σύμφωνα με τους φυσικούς και συμπαντικούς νόμους ανά τακτά διαστήματα, ολοκληρώνοντας τη διαδικασία που υπαγορεύει η φυσική νομοτέλεια...
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ Στην αρχαία Ελλάδα οι πεταλούδες προσελάμβαναν τον συμβολισμό των Ψυχών, θεωρώντας ότι απεικονίζουν τις ψυχές των μεταστάντων που ακολουθούν, εξερχόμενες των σωμάτων, την πορεία προς τα ανώτερα πεδία... Ανάλογο συμβολισμό προσελάμβαναν και τα τζιτζίκια...  Οι αρχαίοι Έλληνες ονόμαζαν την πεταλούδα «σκώληκα ή καμπή», ενώ τη χρυσαλλίδα, το επόμενο δηλαδή στάδιο (στάδιο μεταμορφώσεώς της από την κάμπια) «νεκύδαλλο», που σημαίνει «περίβλημα νεκρού». Στην ελληνική αλλά και στη ρωμαϊκή μυθολογία η Ψυχή, υπήρξε μια θνητή, απελευθερώθηκε από το θάνατο από τον Δία και η μυθολογική εικονοπλασία την αναπαριστά πολλές φορές με φτερά πεταλούδας.  Απελευθερωμένο από τα δεσμά του θενάτου, το σώμα της Ψυχής θα μπορούσε να πετάξει ελεύθερα στα ύψη, ξεφεύγοντας από τα ασφυκτικά δεσμά της χρυσαλίδας .  Σε επίπεδο μυθολογικού συμβολισμού, με την ομορφιά της η Ψυχή ξύπνησε τη ζηλοτυπία της Αφροδίτης, γιατί κατόρθωσε να μαγέψει και αυτόν τον ...

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΗ ΘΥΣΙΑ ΤΟ “ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ” ΤΩΝ ΤΕΜΠΩΝ; Ο ΣΑΤΑΝΙΣΜΟΣ ΘΕΡΙΕΥΕΙ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ! Παρήλθαν δύο έτη από την πολύνεκρη πρόσκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη, ένα ζήτημα το οποίο έχει πολλές πτυχές και που προσλαμβάνει πολλές παραμέτρους και η διαλεύκανση της τραγωδίας δεν έχει επέλθει... Τι συνέβη όμως πραγματικά στα Τέμπη και γιατί συνέβη εκεί; Ήταν πράγματι ατύχημα, οφειλόμενο στα απηρχειωμένα συστήματα ασφαλείας του ΟΣΕ και στον ανθρώπινο παράγοντα, ή μήπως κάποιοι το “προκάλεσαν” με σκοτεινές σκοπιμότητες; Πολύ περίεργοι είναι και δύο θάνατοι που προκλήθηκαν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα μετά το συμβάν στα Τέμπη. Του Διευθυντή Κυκλοφορίας του ΟΣΕ και ενός σταθμάρχη από τον σταθμό του Βόλου... Κατά γενική ομολογία, τα Τέμπη, αν και από αισθητικής απόψεως είναι μία όμορφη τοποθεσία, δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι κρύβει κάτι “παράξενο”, απόκοσμο, μυστηριακό... Το “στοίχειωμα” των Τεμπών δεν είναι κάτι νέο. Οι Θεσσαλοί στην αρχαιότητα, ανά 9ετία, πραγματοποιούσαν εξαγνιστικές τ...

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

 ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ ΛΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ-ΠΡΩΗΝ ΜΕΓΑΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΣ ΤΗΣ ΕΜΣΤΕ: ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΕΚΤΟΝΙΚΕΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΙΣ, ΑΠΕΡΡΕΥΣΑΝ ΟΙ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΙ ΘΕΣΜΟΙ & Η  ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΤΙΚΟΤΗΤΑ! Εν έτει 1990, ο τότε Μέγας Διδάσκαλος της αυτοαποκαλούμενης "Εθνικής Μεγάλης Στοάς της Ελλάδος" Ευστάθιος Λιακόπουλος, είχε παραχωρήσει συνέντευξη στο περιοδικό "Έρευνα", όπου μεταξύ των άλλων θεμάτων, είχε αναφερθεί στην επίδραση που άσκησε ο τεκτονισμός ως προς την υϊοθέτηση και εφαρμογή των κοινοβουλευτικών διαδικασιών στην πολιτική λειτουργία. Ο τότε Μ.Δ. της ΕΜΣΤΕ ανέφερε χαρακτηριστικά ότι ο κοινοβουλευτισμός υπήρξε απείκασμα των τεκτονικών διαδικασιών-συνελεύσεων των τεκτόνων/οικοδόμων, εισάγοντας την αρχή της αντιπροσωπευτικότητας... Το ερώτημα που τίθεται κατόπιν αυτού, έχει δύο σκέλη: Κατά πόσο ισχύει η αντιπροσωπευτικότητα, υπό την έννοια ότι η ανάδειξη εκπροσώπων έχει τον δεσμευτικό χαρακτήρα της αναθέσεως μίας συγκεκριμένης εντολής και τι δικλείδες ασφαλείας υπάρχουν ως προς την τήρηση των κατευθυν...