ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΚΛΕΙΔΑΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΜΥΣΤΗΡΙΩΝ...
Οι ιστορικές πηγές δεικνύουν ότι οι κλείδες κατασκευάζονταν από σίδηρο, ενώ σε συγκεκριμένες περιπτώσεις χρησιμοποιούνταν και πολύτιμα μέταλλα, περιπτώσεις στις οποίες,ανάλογα με τη χρήση τους, διακοσμούνταν με σύμβολα μυστικιστικά ή άλλα, φέροντα ευδαιμονία...
Επειδή δε οι κλείδες έκλειναν/σφράγιζαν ερμάρια, συρτάρια, πόρτες που πιθανώς έκρυβαν ή φύλασσαν κάποια μυστικά, μεταφορικά το κλειδί συνδέθηκε με την έννοια της διαφυλάξεως πολύτιμων μυστικών, ως και γνώσεων...
Ο Καλλίμαχος στους ύμνους του προς τους Ολύμπιους θεούς πραγματοποιεί μνεία περί του ότι στην Ελευσίνα η ιέρεια της θεάς Δήμητρας έφερε κλείδα ως έμβλημα του μυστηριακού έργου που επιτελούσε και της δεσμεύσεώς της για εφαρμογή του κανόνα της σιγής. Ο δε Σοφοκλής στον «Οιδίποδα επί Κολωνώ» αναφερόμενος στους Ευμολπίδες αναφέρει, μεταξύ άλλων δια του χορού, τα ακόλουθα: «...ων και χρυσέα κλείς επί γλώσσα βέβακε», υποστηρίζοντας μεταφορικά ότι στους Ιεροφάντες των Ελευσινίων Μυστηρίων είχε τοποθετηθεί κλείδα χρυσή προκειμένου να διατηρήσουν τα άρρητα μυστικά των μυητικών δρωμένων και των μυστηριακών τελεσμάτων απρόσιτα στους βεβήλους...
Στην Αλχημεία εξ΄άλλου, η φιλοσοφική λίθος αποτελεί το κλειδί για τη μεταστοιχείωση της ύλης... Στην τεκτονική παράδοση, η επίκληση της Κλείδας γίνεται ως παραίνεση και προϋπόθεση για τους μυημένους να κρατούν τη γλώσσα τους κλειστή όπου απαιτείται και να απέχουν από ταπεινωτικές έξεις και πάθη που καταστρέφουν το φως...
Προς το πέρας της μυήσεως στον βαθμό του Μυστικού Διδασκάλου, όσον αφορά τον τεκτονισμό σκωτικού τύπου, ο Τρις Ισχυρός Διδάσκαλος απευθυνόμενος στον μυούμενο του λέγει τα ακόλουθα: «σας εγχειρίζω την εξ ελεφαντοστού κλείδα, κόσμημα του βαθμού τούτου, το οποίον είναι ταυτοχρόνως και το έμβλημα της εχεμυθείας...».
Ανάλογα με το είδος των φυλασσόμενων μυστικών ανά βαθμό σε διάφορες μυστηριακές κλίμακες, διαφέρει και η ύλη από την οποία η κλείδα έχει κατασκευασθεί. Το λευκό χρώμα της ύλης εικονίζει την αγνότητα, το δε πολύτιμο μέταλλο ή άλλο υλικό αυτής, συναρτήσει της ποιότητος, υποδηλώνει την αγνότητα η οποία είναι ανωτέρας τάξεως, αποτελώντας απαραίτητη προϋπόθεση για την αναρρίχηση του μύστη σε πεδία υψηλοτέρας πνευματικής γνώσεως και συνειδητότητος.
Σε συγκεκριμένη μάλιστα μύηση, στην κλείδα που παραδίδεται στον μυούμενο είναι χαραγμένο το γράμμα Ζ, συμβολίζοντας τον αριθμό 7 που αποτελεί το σύμβολο του ηλιακού φωτός και της πνευματικότητας.
Σύμφωνα με τον μυσταγωγό Σπυρίδωνα Νάγο, «η κλεις εικονίζει το μέσο με το οποίο ο μυούμενος θα ανοίξη το θείο άντρο δια να εισέλθει εις την γνώσιν των αληθειών της φύσεως». Εν προκειμένω, ο μυσταγωγός αλληγορεί την κλείδα του κρυπτογραφικού εκείνου κώδικα που αναφέρεται στην επιστήμη των συμβόλων και στο μέσο δια του οποίου θα επέλθει η επιθυμητή αποκρυπτογράφηση, ο αποσυμβολισμός των συμβόλων και των εννοιών...
Με λίγα λόγια πρόκειται για την κλείδα του κρυπτογραφικού κώδικα της επιστήμης των συμβόλων.
Επειδή δε οι κλείδες έκλειναν/σφράγιζαν ερμάρια, συρτάρια, πόρτες που πιθανώς έκρυβαν ή φύλασσαν κάποια μυστικά, μεταφορικά το κλειδί συνδέθηκε με την έννοια της διαφυλάξεως πολύτιμων μυστικών, ως και γνώσεων...
Ο Καλλίμαχος στους ύμνους του προς τους Ολύμπιους θεούς πραγματοποιεί μνεία περί του ότι στην Ελευσίνα η ιέρεια της θεάς Δήμητρας έφερε κλείδα ως έμβλημα του μυστηριακού έργου που επιτελούσε και της δεσμεύσεώς της για εφαρμογή του κανόνα της σιγής. Ο δε Σοφοκλής στον «Οιδίποδα επί Κολωνώ» αναφερόμενος στους Ευμολπίδες αναφέρει, μεταξύ άλλων δια του χορού, τα ακόλουθα: «...ων και χρυσέα κλείς επί γλώσσα βέβακε», υποστηρίζοντας μεταφορικά ότι στους Ιεροφάντες των Ελευσινίων Μυστηρίων είχε τοποθετηθεί κλείδα χρυσή προκειμένου να διατηρήσουν τα άρρητα μυστικά των μυητικών δρωμένων και των μυστηριακών τελεσμάτων απρόσιτα στους βεβήλους...
Στην Αλχημεία εξ΄άλλου, η φιλοσοφική λίθος αποτελεί το κλειδί για τη μεταστοιχείωση της ύλης... Στην τεκτονική παράδοση, η επίκληση της Κλείδας γίνεται ως παραίνεση και προϋπόθεση για τους μυημένους να κρατούν τη γλώσσα τους κλειστή όπου απαιτείται και να απέχουν από ταπεινωτικές έξεις και πάθη που καταστρέφουν το φως...
Προς το πέρας της μυήσεως στον βαθμό του Μυστικού Διδασκάλου, όσον αφορά τον τεκτονισμό σκωτικού τύπου, ο Τρις Ισχυρός Διδάσκαλος απευθυνόμενος στον μυούμενο του λέγει τα ακόλουθα: «σας εγχειρίζω την εξ ελεφαντοστού κλείδα, κόσμημα του βαθμού τούτου, το οποίον είναι ταυτοχρόνως και το έμβλημα της εχεμυθείας...».
Ανάλογα με το είδος των φυλασσόμενων μυστικών ανά βαθμό σε διάφορες μυστηριακές κλίμακες, διαφέρει και η ύλη από την οποία η κλείδα έχει κατασκευασθεί. Το λευκό χρώμα της ύλης εικονίζει την αγνότητα, το δε πολύτιμο μέταλλο ή άλλο υλικό αυτής, συναρτήσει της ποιότητος, υποδηλώνει την αγνότητα η οποία είναι ανωτέρας τάξεως, αποτελώντας απαραίτητη προϋπόθεση για την αναρρίχηση του μύστη σε πεδία υψηλοτέρας πνευματικής γνώσεως και συνειδητότητος.
Σε συγκεκριμένη μάλιστα μύηση, στην κλείδα που παραδίδεται στον μυούμενο είναι χαραγμένο το γράμμα Ζ, συμβολίζοντας τον αριθμό 7 που αποτελεί το σύμβολο του ηλιακού φωτός και της πνευματικότητας.
Σύμφωνα με τον μυσταγωγό Σπυρίδωνα Νάγο, «η κλεις εικονίζει το μέσο με το οποίο ο μυούμενος θα ανοίξη το θείο άντρο δια να εισέλθει εις την γνώσιν των αληθειών της φύσεως». Εν προκειμένω, ο μυσταγωγός αλληγορεί την κλείδα του κρυπτογραφικού εκείνου κώδικα που αναφέρεται στην επιστήμη των συμβόλων και στο μέσο δια του οποίου θα επέλθει η επιθυμητή αποκρυπτογράφηση, ο αποσυμβολισμός των συμβόλων και των εννοιών...
Με λίγα λόγια πρόκειται για την κλείδα του κρυπτογραφικού κώδικα της επιστήμης των συμβόλων.
Ν. ΓΕΩΡΓΙΟΥ
Σχόλια