Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΕΣΩΤΕΡΙΣΜΟΣ

ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΚΛΕΙΔΑΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΜΥΣΤΗΡΙΩΝ...


Το κλειδί κατά κυριολεξίαν, είναι ένα μέσο, ένα "εργαλείο" για την διάνοιξη θυρών ή για την σφίξη βιδών. Ποιά έννοια όμως κατέχει στον Εσωτερισμό; Οι Έλληνες απέδιδαν τη χρήση του στους Ομηρικούς χρόνους. 
Οι ιστορικές πηγές δεικνύουν ότι οι κλείδες κατασκευάζονταν από σίδηρο, ενώ σε συγκεκριμένες περιπτώσεις χρησιμοποιούνταν και πολύτιμα μέταλλα, περιπτώσεις στις οποίες,ανάλογα με τη χρήση τους, διακοσμούνταν με σύμβολα μυστικιστικά ή άλλα, φέροντα ευδαιμονία... 
Επειδή δε οι κλείδες έκλειναν/σφράγιζαν ερμάρια, συρτάρια, πόρτες που πιθανώς έκρυβαν ή φύλασσαν κάποια μυστικά, μεταφορικά το κλειδί συνδέθηκε με την έννοια της διαφυλάξεως πολύτιμων μυστικών, ως και γνώσεων...
Ο Καλλίμαχος στους ύμνους του προς τους Ολύμπιους θεούς πραγματοποιεί μνεία περί του ότι στην Ελευσίνα η ιέρεια της θεάς Δήμητρας έφερε κλείδα ως έμβλημα του μυστηριακού έργου που επιτελούσε και της δεσμεύσεώς της για εφαρμογή του κανόνα της σιγής. Ο δε Σοφοκλής στον «Οιδίποδα επί Κολωνώ» αναφερόμενος στους Ευμολπίδες αναφέρει, μεταξύ άλλων δια του χορού, τα ακόλουθα: «...ων και χρυσέα κλείς επί γλώσσα βέβακε», υποστηρίζοντας μεταφορικά ότι στους Ιεροφάντες των Ελευσινίων Μυστηρίων είχε τοποθετηθεί κλείδα χρυσή προκειμένου να διατηρήσουν τα άρρητα μυστικά των μυητικών δρωμένων και των μυστηριακών τελεσμάτων απρόσιτα στους βεβήλους...
Στην Αλχημεία εξ΄άλλου, η φιλοσοφική λίθος αποτελεί το κλειδί για τη μεταστοιχείωση της ύλης... Στην τεκτονική παράδοση, η επίκληση της Κλείδας γίνεται ως παραίνεση και προϋπόθεση για τους μυημένους να κρατούν τη γλώσσα τους κλειστή όπου απαιτείται και να απέχουν από ταπεινωτικές έξεις και πάθη που καταστρέφουν το φως...
Προς το πέρας της μυήσεως στον βαθμό του Μυστικού Διδασκάλου, όσον αφορά τον τεκτονισμό σκωτικού τύπου, ο Τρις Ισχυρός Διδάσκαλος απευθυνόμενος στον μυούμενο του λέγει τα ακόλουθα: «σας εγχειρίζω την εξ ελεφαντοστού κλείδα, κόσμημα του βαθμού τούτου, το οποίον είναι ταυτοχρόνως και το έμβλημα της εχεμυθείας...».   
Ανάλογα με το είδος των φυλασσόμενων μυστικών ανά βαθμό σε διάφορες μυστηριακές κλίμακες, διαφέρει και η ύλη από την οποία η κλείδα έχει κατασκευασθεί. Το λευκό χρώμα της ύλης εικονίζει την αγνότητα, το δε πολύτιμο μέταλλο ή άλλο υλικό αυτής, συναρτήσει της ποιότητος, υποδηλώνει  την αγνότητα η οποία είναι ανωτέρας τάξεως, αποτελώντας απαραίτητη προϋπόθεση για την αναρρίχηση του μύστη σε πεδία υψηλοτέρας πνευματικής γνώσεως και συνειδητότητος.
Σε συγκεκριμένη μάλιστα μύηση, στην  κλείδα που παραδίδεται στον μυούμενο είναι χαραγμένο το γράμμα Ζ, συμβολίζοντας τον αριθμό 7 που αποτελεί το σύμβολο του ηλιακού φωτός και της πνευματικότητας.
Σύμφωνα με τον μυσταγωγό Σπυρίδωνα Νάγο, «η κλεις εικονίζει το μέσο με το οποίο ο μυούμενος θα ανοίξη το θείο άντρο δια να εισέλθει εις την γνώσιν των αληθειών της φύσεως». Εν προκειμένω, ο μυσταγωγός αλληγορεί την κλείδα του κρυπτογραφικού εκείνου κώδικα που αναφέρεται στην επιστήμη των συμβόλων και στο μέσο δια του οποίου θα επέλθει η επιθυμητή αποκρυπτογράφηση, ο αποσυμβολισμός των συμβόλων και των εννοιών...
Με λίγα λόγια πρόκειται για την κλείδα του κρυπτογραφικού κώδικα της επιστήμης των συμβόλων.    
Ν. ΓΕΩΡΓΙΟΥ

Σχόλια

Ο χρήστης panagiotis margaritis είπε…
Λαμπρή εξήγησις

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ Στην αρχαία Ελλάδα οι πεταλούδες προσελάμβαναν τον συμβολισμό των Ψυχών, θεωρώντας ότι απεικονίζουν τις ψυχές των μεταστάντων που ακολουθούν, εξερχόμενες των σωμάτων, την πορεία προς τα ανώτερα πεδία... Ανάλογο συμβολισμό προσελάμβαναν και τα τζιτζίκια...  Οι αρχαίοι Έλληνες ονόμαζαν την πεταλούδα «σκώληκα ή καμπή», ενώ τη χρυσαλλίδα, το επόμενο δηλαδή στάδιο (στάδιο μεταμορφώσεώς της από την κάμπια) «νεκύδαλλο», που σημαίνει «περίβλημα νεκρού». Στην ελληνική αλλά και στη ρωμαϊκή μυθολογία η Ψυχή, υπήρξε μια θνητή, απελευθερώθηκε από το θάνατο από τον Δία και η μυθολογική εικονοπλασία την αναπαριστά πολλές φορές με φτερά πεταλούδας.  Απελευθερωμένο από τα δεσμά του θενάτου, το σώμα της Ψυχής θα μπορούσε να πετάξει ελεύθερα στα ύψη, ξεφεύγοντας από τα ασφυκτικά δεσμά της χρυσαλίδας .  Σε επίπεδο μυθολογικού συμβολισμού, με την ομορφιά της η Ψυχή ξύπνησε τη ζηλοτυπία της Αφροδίτης, γιατί κατόρθωσε να μαγέψει και αυτόν τον ...

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΗ ΘΥΣΙΑ ΤΟ “ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ” ΤΩΝ ΤΕΜΠΩΝ; Ο ΣΑΤΑΝΙΣΜΟΣ ΘΕΡΙΕΥΕΙ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ! Παρήλθαν δύο έτη από την πολύνεκρη πρόσκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη, ένα ζήτημα το οποίο έχει πολλές πτυχές και που προσλαμβάνει πολλές παραμέτρους και η διαλεύκανση της τραγωδίας δεν έχει επέλθει... Τι συνέβη όμως πραγματικά στα Τέμπη και γιατί συνέβη εκεί; Ήταν πράγματι ατύχημα, οφειλόμενο στα απηρχειωμένα συστήματα ασφαλείας του ΟΣΕ και στον ανθρώπινο παράγοντα, ή μήπως κάποιοι το “προκάλεσαν” με σκοτεινές σκοπιμότητες; Πολύ περίεργοι είναι και δύο θάνατοι που προκλήθηκαν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα μετά το συμβάν στα Τέμπη. Του Διευθυντή Κυκλοφορίας του ΟΣΕ και ενός σταθμάρχη από τον σταθμό του Βόλου... Κατά γενική ομολογία, τα Τέμπη, αν και από αισθητικής απόψεως είναι μία όμορφη τοποθεσία, δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι κρύβει κάτι “παράξενο”, απόκοσμο, μυστηριακό... Το “στοίχειωμα” των Τεμπών δεν είναι κάτι νέο. Οι Θεσσαλοί στην αρχαιότητα, ανά 9ετία, πραγματοποιούσαν εξαγνιστικές τ...

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

 ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ ΛΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ-ΠΡΩΗΝ ΜΕΓΑΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΣ ΤΗΣ ΕΜΣΤΕ: ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΕΚΤΟΝΙΚΕΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΙΣ, ΑΠΕΡΡΕΥΣΑΝ ΟΙ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΙ ΘΕΣΜΟΙ & Η  ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΤΙΚΟΤΗΤΑ! Εν έτει 1990, ο τότε Μέγας Διδάσκαλος της αυτοαποκαλούμενης "Εθνικής Μεγάλης Στοάς της Ελλάδος" Ευστάθιος Λιακόπουλος, είχε παραχωρήσει συνέντευξη στο περιοδικό "Έρευνα", όπου μεταξύ των άλλων θεμάτων, είχε αναφερθεί στην επίδραση που άσκησε ο τεκτονισμός ως προς την υϊοθέτηση και εφαρμογή των κοινοβουλευτικών διαδικασιών στην πολιτική λειτουργία. Ο τότε Μ.Δ. της ΕΜΣΤΕ ανέφερε χαρακτηριστικά ότι ο κοινοβουλευτισμός υπήρξε απείκασμα των τεκτονικών διαδικασιών-συνελεύσεων των τεκτόνων/οικοδόμων, εισάγοντας την αρχή της αντιπροσωπευτικότητας... Το ερώτημα που τίθεται κατόπιν αυτού, έχει δύο σκέλη: Κατά πόσο ισχύει η αντιπροσωπευτικότητα, υπό την έννοια ότι η ανάδειξη εκπροσώπων έχει τον δεσμευτικό χαρακτήρα της αναθέσεως μίας συγκεκριμένης εντολής και τι δικλείδες ασφαλείας υπάρχουν ως προς την τήρηση των κατευθυν...