Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΝΣΠΕΡΜΙΑ ΣΤΑ... ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΑ "ΠΟΛΥΣΠΟΡΙΑ"....

Η εορτή της Παναγίας στις 21 Νοεμβρίου, ταυτίζεται ουσιαστικά με ένα πανάρχαιο έθιμο που παραπέμπει στις αρχέγονες αγροτικές κοινωνίες, μία παράδοση που αποτελεί απότιση τιμής προς την Θεά Δήμητρα. Πρόκειται για τον εορτασμό της Παναγίας της Πολυσπορίτισας, προσωνυμία που ευκρινώς παραπέμπει στην ευλογία των καρπών της γης. Πράγματι, κατά την διάρκεια αυτής της ημέρας και στο πλαίσιο της λειτουργίας που τελείται στους χριστιανικούς ναούς, οι αγρότες πηγαίνουν στην εκκλησία τα λεγόμενα "πολυσπόρια" ώστε να τύχουν ευλογίας. Και επειδή, όπως αναφέρει και ο Κωστής Παλαμάς τα αρχαία έθιμα μπορεί να ξεθώριασαν, μπορεί να ξεχάστηκαν ή να κρύφτηκαν "επιφανειακά" τουλάχιστον, ουδέποτε όμως λησμονήθηκαν, καθώς η αρχαία ψυχή ζεί μέσα μας αθέλητα κρυμμένη, η παράδοση αυτή συνιστά ουσιαστικά αναβίωση του αρχαίου τελετουργικού εθίμου της πανσπερμίας.
Σύμφωνα με την παράδοση, οι ρίζες της οποίας ανάγονται σε προτακατακλυσμιαίες εποχές, τα αρχαία νοικοκυριά πραγματοποιούσαν μια προσφορά στη Δήμητρα (Δη μήτηρ, γη μήτηρ, μητέρα γη) και σήμερα τα αγροτικά νοικοκυριά κάνουν, αυτή την εποχή την προσφορά τους στα Εισόδια της Παναγίας ώστε να έχουν μία καλή και ευλογημένη σοδειά!
Η συγκεκριμένη προσφορά του αγροτικού πληθυσμού προς την Θεά Δήμητρα, αποτελεί μία μορφή αναίμακτης θυσίας, δοξάζοντας τη γη, είναι μία γιορτή και συνάμα επίκληση για την διασφάλιση της ευφορίας της γης, η οποία αποτελεί και την βασική πηγή προελεύσεως των αγαθών (δημητριακά), τα οποία εξασφαλίζουν την επιβίωση των ανθρώπων αλλά και των πολλών ζώων.
Το έθιμο της Παναγιάς της Πολυσπορίτισσας όπως το καταγράφει ο Φίλιππος Βρετάκος («Οι δώδεκα μήνες του έτους και αι κυριώτεραι εορταί των»): «Ονομάζουν όμως αυτήν και Πολυσπορίτισσα (Ευρυτανία, Δυτ. Μακεδονία, κ.α.), επειδή την ημέραν αυτήν, κατά το έθιμον, έβραζαν εντός χύτρας «πολυσπόρια», ήτοι διαφόρους δημητριακούς καρπούς και όσπρια, ως σιτάρι, αραβόσιτον (καλαμπόκι), λαθούρια, ρεβίθια, φασόλια, κουκκιά κ.τ.λ., τα οποία εμοίραζαν εις τον κόσμον «για τα χρόνια πολλά», δια να εξασφαλίσουν δηλαδή κατά το ερχόμενο έτος την αφθονίαν των καρπών. […] μοιράζουν δηλαδή «απαρχές» και θυμίζουν τα αρχαία «Πυανέψια» του ίδιου περίπου μήνα». 
Η πλέον έκδηλη έκφανση της αρχαίας αυτής επιβιώσεως, πραγματοποιείται στην Ελευσίνα, όπου άνωθεν του Τελεστηρίου όπου ελάμβαναν χώρα τα Μεγάλα Ελευσίνια Μυστήρια, υφίσταται στον λόφο του Ανακτόρου, το εκκλησάκι της Παναγίας της Μεσοσπορίτισσας, η οποία έχει ταυτιστεί ουσιαστικά, ως προς τις ιδιότητες, με την Θεά Δήμητρα! Εκεί τελείται λειτουργία παραμονή της εορτής, στις 20 Νοεμβρίου, και προσέρχονται οι κάτοικοι της περιοχής με πανσπερμία, όπου μετά το πέρας της λειτουργίας, πραγματοποιείται διανομή της στους θρησκευτές.
Η χρονική στιγμή του τελέσματος αυτού, δεν είναι συγκυριακή, αλλά ταυτίζεται με την ολοκλήρωση ή με το μέσον της σποράς, ανά περιοχή. Οπωσδήποτε, συγκίνηση καταλαμβάνει κάθε αληθινό αρχαιόφιλο, κάθε λάτρη και υπερασπιστή της Παραδόσεως, βλέποντας πόσο μεγάλη δύναμη κατέχουν τα αρχαία έθιμα και πόσο ζωντανά διατηρούνται υποσυνείδητα στην ψυχή του κόσμου, έστω και εάν έχουν συγκαλυφθεί με τον χριστιανικό μανδύα...
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ Στην αρχαία Ελλάδα οι πεταλούδες προσελάμβαναν τον συμβολισμό των Ψυχών, θεωρώντας ότι απεικονίζουν τις ψυχές των μεταστάντων που ακολουθούν, εξερχόμενες των σωμάτων, την πορεία προς τα ανώτερα πεδία... Ανάλογο συμβολισμό προσελάμβαναν και τα τζιτζίκια...  Οι αρχαίοι Έλληνες ονόμαζαν την πεταλούδα «σκώληκα ή καμπή», ενώ τη χρυσαλλίδα, το επόμενο δηλαδή στάδιο (στάδιο μεταμορφώσεώς της από την κάμπια) «νεκύδαλλο», που σημαίνει «περίβλημα νεκρού». Στην ελληνική αλλά και στη ρωμαϊκή μυθολογία η Ψυχή, υπήρξε μια θνητή, απελευθερώθηκε από το θάνατο από τον Δία και η μυθολογική εικονοπλασία την αναπαριστά πολλές φορές με φτερά πεταλούδας.  Απελευθερωμένο από τα δεσμά του θενάτου, το σώμα της Ψυχής θα μπορούσε να πετάξει ελεύθερα στα ύψη, ξεφεύγοντας από τα ασφυκτικά δεσμά της χρυσαλίδας .  Σε επίπεδο μυθολογικού συμβολισμού, με την ομορφιά της η Ψυχή ξύπνησε τη ζηλοτυπία της Αφροδίτης, γιατί κατόρθωσε να μαγέψει και αυτόν τον ...

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΗ ΘΥΣΙΑ ΤΟ “ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ” ΤΩΝ ΤΕΜΠΩΝ; Ο ΣΑΤΑΝΙΣΜΟΣ ΘΕΡΙΕΥΕΙ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ! Παρήλθαν δύο έτη από την πολύνεκρη πρόσκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη, ένα ζήτημα το οποίο έχει πολλές πτυχές και που προσλαμβάνει πολλές παραμέτρους και η διαλεύκανση της τραγωδίας δεν έχει επέλθει... Τι συνέβη όμως πραγματικά στα Τέμπη και γιατί συνέβη εκεί; Ήταν πράγματι ατύχημα, οφειλόμενο στα απηρχειωμένα συστήματα ασφαλείας του ΟΣΕ και στον ανθρώπινο παράγοντα, ή μήπως κάποιοι το “προκάλεσαν” με σκοτεινές σκοπιμότητες; Πολύ περίεργοι είναι και δύο θάνατοι που προκλήθηκαν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα μετά το συμβάν στα Τέμπη. Του Διευθυντή Κυκλοφορίας του ΟΣΕ και ενός σταθμάρχη από τον σταθμό του Βόλου... Κατά γενική ομολογία, τα Τέμπη, αν και από αισθητικής απόψεως είναι μία όμορφη τοποθεσία, δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι κρύβει κάτι “παράξενο”, απόκοσμο, μυστηριακό... Το “στοίχειωμα” των Τεμπών δεν είναι κάτι νέο. Οι Θεσσαλοί στην αρχαιότητα, ανά 9ετία, πραγματοποιούσαν εξαγνιστικές τ...

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

 ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ ΛΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ-ΠΡΩΗΝ ΜΕΓΑΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΣ ΤΗΣ ΕΜΣΤΕ: ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΕΚΤΟΝΙΚΕΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΙΣ, ΑΠΕΡΡΕΥΣΑΝ ΟΙ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΙ ΘΕΣΜΟΙ & Η  ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΤΙΚΟΤΗΤΑ! Εν έτει 1990, ο τότε Μέγας Διδάσκαλος της αυτοαποκαλούμενης "Εθνικής Μεγάλης Στοάς της Ελλάδος" Ευστάθιος Λιακόπουλος, είχε παραχωρήσει συνέντευξη στο περιοδικό "Έρευνα", όπου μεταξύ των άλλων θεμάτων, είχε αναφερθεί στην επίδραση που άσκησε ο τεκτονισμός ως προς την υϊοθέτηση και εφαρμογή των κοινοβουλευτικών διαδικασιών στην πολιτική λειτουργία. Ο τότε Μ.Δ. της ΕΜΣΤΕ ανέφερε χαρακτηριστικά ότι ο κοινοβουλευτισμός υπήρξε απείκασμα των τεκτονικών διαδικασιών-συνελεύσεων των τεκτόνων/οικοδόμων, εισάγοντας την αρχή της αντιπροσωπευτικότητας... Το ερώτημα που τίθεται κατόπιν αυτού, έχει δύο σκέλη: Κατά πόσο ισχύει η αντιπροσωπευτικότητα, υπό την έννοια ότι η ανάδειξη εκπροσώπων έχει τον δεσμευτικό χαρακτήρα της αναθέσεως μίας συγκεκριμένης εντολής και τι δικλείδες ασφαλείας υπάρχουν ως προς την τήρηση των κατευθυν...