Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΚΑΤΑΝΥΚΤΙΚΗ ΘΕΟΣΕΒΕΙΑ ΚΑΙ ΘΕΟΔΟΥΛΗ ΠΡΟΣΗΛΩΣΗ...

Με αφορμή τον επικείμενο εορτασμό της ημέρας της "Κοιμήσεως της Θεοτόκου" και την εμφάνιση "ακραίων" φαινομένων θρησκευτικής προσηλώσεως, όπως τη διάνυση αποστάσεων στην Τήνο γονυκλινείς, ή την εκπλήρωση ανάλογων "ταμάτων" που συνιστούν εξευτελιστική ταπείνωση της προσωπικότητας, κρίνεται σκόπιμο να γίνει μία διάκριση ανάμεσα στην ευσέβεια και στην κατανυκτική ακόμη θεοσέβεια, που είναι εκφάνσεις βιωματικής προσεγγίσεως του θείου, σεβαστές, και στον θρησκευτικό φανατισμό, στην θεοδουλεία που εκφεύγει των υγιών ορίων, καθιστώντας τον θρησκευτή άβουλο άθυρμα μίας άλογης πίστης...
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονίσουμε ότι οι θείες δυνάμεις δεν επιζητούν την ταπείνωση του Ανθρώπου, πολλώ δε μάλλον να τον βασανίσουν. Π.χ. ουδείς Θεός ζητά από τους πιστούς του να αυτομαστιγώνονται όπως πράττουν οι φανατικοί μουσουλμάνοι στο πλαίσιο θρησκευτικών τους εθίμων... Το να σέρνεται κάποιος κάτω στο έδαφος ως ερπετό, δεν είναι δείγμα ευσέβειας. Το να ανάβει λαμπάδες υπερμεγέθεις και να προσφέρει ως τάματα τιμαλφή, επίσης δεν είναι δείγμα ευσέβειας. Αντίθετα, τέτοιες συμπεριφορές, παραπέμπουν σε... συναλλακτική σχέση προς το θείον, υλικού ανταποδοτικού χαρακτήρα.
Οι θείες δυνάμεις δεν λειτουργούν ούτε ως ενεχυροδανειστήριο ούτε ως ανταλλακτήριο. Ευσέβεια σημαίνει αγνός νούς και σκέψη, καθαρή ψυχή, ήρεμη συνείδηση. Σημαίνει την απαρέγκλιτη τήρηση αρχών και νόμων, σημαίνει την υπηρέτηση άγραφων κωδίκων ηθικής και την έμπρακτη επίδειξη ανάλογης στάσης ζωής, όχι από φόβο, ούτε από υπολογιστική διάθεση, αλλά από ευσυνειδησία... 
Δραττόμενοι της ευκαιρίας, ας αναφέρουμε και δύο στοιχεία για το ιστορικό πλαίσιο της εορτής. “Παναγία” είναι η προσωνυμία που αποδίδεται σε πολλές οι αρχαίες θεές, καθώς και θεομήτωρ, Δέσποινα, Μεγαλόχαρη, βασίλισσα των Ουρανών,΄Ανασα κλπ. Στα Ελευσίνια μυστήρια υφίστατο και ο παναγής ιερεύς.
Ο ιστορικός Κωνσταντίνος Παπαρηγόπουλος αναγνωρίζοντας τις ομοιότητες γυναικείας θεότητος των Ελλήνων Ορφικών με την Παναγία αναφέρει στα προλεγόμενα στην ελληνική ιστορία του, ότι ο ακάθιστος ύμνος στην Παναγία είναι ολοφάνερα όμοιος με την υμνωδία των Ορφικών προς την αρχαία Μητέρα Θεά:
«Οι χαιρετισμοί εις την υψίστην θεάν ενός των μεταγενεστέρων Ορφικών έχουσι πρόδηλον την οικειότητα προς τον ακάθιστον εκείνον Ύμνον, ον μέχρι της σήμερον άπας ο ελληνισμός δεν παύει αναπέμπων από Κωνσταντινουπόλεως μέχρις Αθηνών, και από Θεσσαλονίκης μέχρι Κρήτης και Μικράς Ασίας, προς την πάναγνον μητέρα του Σωτήρος, επί τη μνήμη της λυτρώσεως των προπατόρων από Αβάρων και Αράβων. Χαίρε, αναφωνεί προς τοις άλλοις ο Ορφικός ποιητής,
"Χαίρε δε και κλίμαξ ποτί ουρανόν αστερόεντα
ευθυδρόμους κατάγεις, ευθυδρόμους δ΄ανάγεις.
Χαίρε δ΄αγαλλομένη μεν εν Ελλάδι και Σαλαμίνι…",
Χαίρε, ανακράζει και ο χριστιανός ποιητής
"Χαίρε κλίμαξ επουράνιε δι΄ης κατέβη ο Θεός
Χαίρε γέφυρα μετάγουσα τους εκ γης προς Ουρανόν
Χαίρε των Αθηναίων τας πλοκάς διασπώσα…".
Στην Αρχαιότητα, την ιδιότητα της Παναγίας έφερε η Παλλάς Αθηνά, η θεότητα της Σοφίας και της Αγνότητος, αλλά και της Πολεμικής Αρετής. Στον Παρθενώνα, τον ναό-οίκο της Παρθένου Αθηνάς, στην Ακρόπολη, όταν επικράτησε ο χριστιανισμός, αγιογραφήθηκε ένα μέρος των τειχών του ναού και μετατράπηκε σε ναό της Παναγίας της Αθηνιώτισας, ακριβώς γιατί οι ιδιότητες των δύο θεαινών ήταν συναφείς... Μάλιστα, μέρος των αγιογραφιών, διασώζεται ακόμη και σήμερα στο εσωτερικό του Παρθενώνος.
Εν κατακλείδι, επανερχόμενοι στο βασικό θέμα αυτού του κειμένου, η θεοσέβεια εμφαίνεται και πηγάζει μέσα από πράξεις και συμπεριφορές, προκύπτει από το είναι και όχι από το φαίνεσθαι...
Και επειδή ούτε τα ράσα κάνουν τον παπά, ούτε οι δουλοπρεπείς γονυκλισίες και τα σταυροκοπήματα τον ευσεβή, ευχόμαστε όπως η εορτή της Αθηνάς-Παρθένου-Σοφίας-Παναγίας να τιμηθεί με τη δέουσα σοβαρότητα...
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

Σχόλια

Ο χρήστης panagiotis margaritis είπε…
Η διαστρέβλωσις του θρησκευτιξκού συναισθήματος δυστυχώς συνεχίζεται

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΑΡΑΔΟΣΗ

ΤΑ ΟΛΥΜΠΙΑ ΩΣ ΙΕΡΑΤΙΚΗ ΘΕΣΜΟΘΕΣΙΑ, Ο ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΦΗΣ ΤΟΥ ΠΥΡΟΣ & ΟΙ ΤΡΑΒΕΣΤΙ... Έχει καθιερωθεί, με την αναβίωση των ολυμπιακών δρωμένων, στην αθλητική τους διάσταση, να πραγματοποιείται η διαδικασία της λαμπαδηδρομίας, διαμέσω της οποίας πραγματώνεται η μεταφορά/μεταλαμπάδευση του φωτός που ανάβει τελετουργικά στην Ιερά Άλτη... Το ιερατικό δρώμενο παραμένει και εκτελείται μεν, αλλά εκλαμβάνεται ως τυπολατρική παράσταση, μέρος του τελετουργικού, αποκομμένου όμως από την αρχέγονη ιερότητα με την οποία είχε περιβληθεί προς τιμήν του Ολυμπίου Διός, του Απόλλωνος, του Ερμή, του πατρώου Ηρακλή και του λοιπού ολυμπίου πανθέου... Η φετινή μεταφορά του ολυμπιακού φωτός στο Παρίσι, από τραβεστί, αποτελεί μία ακόμη σοβαρή παρέκκλιση από το πνεύμα και την ουσία των αρχέγονων ολυμπίων δρωμένων, καθώς ανταποκρίνεται ευκρινέστατα σε πολιτικές και μόνο σκοπιμότητες διαδόσεως και επιβραβεύσεως της ομοφυλοφιλίας... Και ομιλούμε περί σοβαροτάτης παρεκκλίσεως, διότι σύμφωνα με την νομοθεσία του
Ο ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ Στην αρχαία Ελλάδα οι πεταλούδες προσελάμβαναν τον συμβολισμό των Ψυχών, θεωρώντας ότι απεικονίζουν τις ψυχές των μεταστάντων που ακολουθούν, εξερχόμενες των σωμάτων, την πορεία προς τα ανώτερα πεδία... Ανάλογο συμβολισμό προσελάμβαναν και τα τζιτζίκια...  Οι αρχαίοι Έλληνες ονόμαζαν την πεταλούδα «σκώληκα ή καμπή», ενώ τη χρυσαλλίδα, το επόμενο δηλαδή στάδιο (στάδιο μεταμορφώσεώς της από την κάμπια) «νεκύδαλλο», που σημαίνει «περίβλημα νεκρού». Στην ελληνική αλλά και στη ρωμαϊκή μυθολογία η Ψυχή, υπήρξε μια θνητή, απελευθερώθηκε από το θάνατο από τον Δία και η μυθολογική εικονοπλασία την αναπαριστά πολλές φορές με φτερά πεταλούδας.  Απελευθερωμένο από τα δεσμά του θενάτου, το σώμα της Ψυχής θα μπορούσε να πετάξει ελεύθερα στα ύψη, ξεφεύγοντας από τα ασφυκτικά δεσμά της χρυσαλίδας .  Σε επίπεδο μυθολογικού συμβολισμού, με την ομορφιά της η Ψυχή ξύπνησε τη ζηλοτυπία της Αφροδίτης, γιατί κατόρθωσε να μαγέψει και αυτόν τον ίδιο τον Έρωτα

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΝΕΟΤΑΞΙΚΟ ΦΕΡΕΦΩΝΟ ΤΩΝ ΡΟΤΣΙΛΝΤ Ο ΕΜΜΑΝΟΥΕΛ ΜΑΚΡΟΝ! Εξεπλάγησαν δυσμενώς έως και σοκαρίστηκαν ουκ ολίγοι με αφορμή τα δρώμενα κατά την έναρξη των "Olympic Games" που διεξάγονται αυτή την περίοδο στην Γαλλία. Η δυσμενής τους έκπληξη, αποστροφή και αγανάκτηση, σχετίζεται με την κακοποίηση της ιστορίας κατά βάναυσο τρόπο, τον εκχυδαϊσμό και την απροκάλυπτη εξύμνηση της ομοφυλοφιλίας, προβάλλοντας ως λαμπαδηφόρους αλλά και κατά την τελετή των εγκαινίων, τέτοια πρότυπα... Όσοι γνωρίζουν το παρασκήνιο όμως, διόλου δεν εξεπλάγησαν... Γιατί ο Γάλλος Πρόεδρος Μακρόν, δεν είναι τίποτε άλλο, παρά ένας "σταυροφόρος" του Σιωνισμού, ένας πρώην ανώτατο στέλεχος των Ρότσιλντ και μέτοχος στην τράπεζά τους που προωθήθηκε στην πολιτική. Ευεπίφορος στις ομοφυλοφιλικές απόψεις, πριν λίγα χρόνια είχε προκαλέσει έντονα την γαλλική, και όχι μόνο, κοινή γνώμη, φωτογραφιζόμενος με αφρικανικής προελεύσεως "Γάλλους πολίτες", σε άκρως προκλητικές σκηνές, να επιδίδονται σε χυδαίες και