Η ΑΦΥΠΝΙΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΟ ΕΡΓΟ...
Η Ελληνική μυστηριακή παράδοση μας διδάσκει ότι ο άνθρωπος δεν αποτελεί ένα απλό υλικό ον, δηλαδή δεν είναι μονοδιάστατος, αλλά είναι διφυής και τρισυπόστατος. Συντίθεται από το υλικό κομμάτι και το άυλο, ενώ διαθέτει σώμα, ψυχή και πνεύμα που τον ζωογονεί και τον εμψυχώνει. Ο σκοπός της υπάρξεώς του στη γη, ως εκ τούτου, δεν αναλώνεται στην παραγωγή αγαθών και στην διαιώνιση του είδους, αλλά η πορεία του στην γη επικεντρώνεται στην εξύψωση και στην σταδιακή βελτίωση της ψυχοπνευματικής του υποστάσεως, ώστε μέσα από τη διαδικασία των διαδοχικών ενσαρκώσεων στο πεδίο της χονδροειδούς ύλης, να κατορθώσει να συγκεντρώσει τις αναγκαίες εκείνες εμπειρίες και διδαχές, οι οποίες θα του επιτρέψουν να ανελιχθεί εκ νέου στα ουράνια δώματα, απ΄ όπου έλκει και την ουσιαστική καταγωγή του...
Η κίνηση, ο ρυθμός, η δημιουργία, αποτελούν νόμους της Φύσεως. Ως ανώτερο ον (εξ ου και η ονομασία του "Άνθρωπος", εκ των συνθετικών άνω+θρώσκω, ήτοι τείνω προς τα άνω) κατατείνει στην ικανοποίηση όχι απλά των υλικών του αναγκών, οι οποίες είναι ακόρεστες υπό την ευρεία έννοια, αλλά στην βαθύτερη κάλυψη των ουσιαστικών ψυχικών, πνευματικών και μεταφυσικών του αναγκών και ενατενίσεων...
Ως πνευματικός ηνίοχος και επίδοξος μύστης, ο νοήμων άνθρωπος, ο κατασταλλαγμένος και διαποτισμένος από τα νάμματα της ανθρωποκεντρικής Ελληνικής Παιδείας, εξισορροπεί ανάμεσα στην Λογική, την συναισθηματική βούληση και την δημιουργική του φαντασία, προκειμένου μέσα από την εποικοδομητική σύνθεση και τον συγκερασμό των ανωτέρω να συγκροτήσει την ύπαρξή του στο πλαίσιο όχι της ουτοπικής εξιδανικεύσεως, αλλά της όσο το δυνατόν επιτεύξεως της πληρότητας, ώστε να αποδυθεί σε μία διαδικασία ωριμάνσεως και ολοκληρώσεως ως μίας αυτάρκους οντότητος...
Ο μυσταγωγός Πλάτων διατεινόταν ότι η μάθηση, ως εμπειρική κατάκτηση και ως τεκμηριωμένη γνώση συνιστά ανάμνηση, ανακαλώντας μνήμες από τα αιώνια αρχέτυπα. Ταυτόχρονα η μάθηση αποτελεί το επιστέγασμα της αφυπνίσεως της συνειδήσεως, αποκτώντας επίγνωση των τεραστίων δυνάμεων που διαθέτει.
Προκειμένου όμως να επέλθει η αφύπνιση της συνειδήσεως, θα πρέπει να υπάρξει στόχευση ως προς την διαμόρφωση των νοητικών προϋποθέσεων αλλά και των συναισθηματικών ερεθισμάτων, αξιοποιώντας στο έπακρο την αφύπνιση των λανθανουσών ιδιοτήτων και ικανοτήτων που εμφωλεύουν στο άδυτο της υπάρξεως εκάστου ανθρώπου, μέσα από την επιμόρφωση και την διάπλαση/διαπαιδαγώγηση, εκκινώντας από την αντίληψη ότι η ζωή εκτυλίσσεται σε δύο επίπεδα, το ουράνιο και το γήϊνο/υλικό. Δια του θανάτου και της επαναγεννήσεως, δια της παλιγγενεσίας των ψυχών, επέρχεται η κτήση της εμπειρίας, η διδαχή, η γνώση και η αυτογνωσία...
Οι φιλοσοφικές διδαχές δεν αποτελούν μία θεωρητική ενασχόληση, αλλά το εφαλτήριο για την πρακτική εμπέδωση αρχών και αξιών στον καθημερινό βίο, στοιχειοθετώντας βιοτικά πρότυπα ανατασιακά. Δεν θα πρέπει να διαλάθει της προσοχής μας το γεγονός ότι η κοινωνική αναγέννηση επέρχεται δια της σταδιακής ανυψώσεως και βελτιώσεως εκάστου ατόμου, εκκινώντας από τον ίδιο μας τον εαυτό ως θεμελιακή προϋπόθεση για ο,τιδήποτε περαιτέρω.
Εδώ έγκειται και η καθοριστική συμβολή του μυστηριακού έργου, μέσα από δρώμενα και δεικνύμενα, μέσα από συμβολισμούς και αλληγορίες, μέσα από την εμβάθυνση στον τελετουργικό μύθο και τα υψηλά νοήματα που διαλαμβάνει, επέρχεται σταδιακά η αφύπνιση της υποσυνείδητης διάνοιας και καταληκτικά πραγματώνεται η πολυπόθητη αφύπνιση της συνειδήσεως σε ανωτέρους αναβαθμούς, ώστε ο άνθρωπος-μύστης να κατορθώσει και πάλι να συνδεθεί με τους απροσπέλαστους, για τους κοινούς θνητούς, τους βυθισμένους στο τέλμα της χονδροειδούς ύλης, Ανωτέρους Κόσμους...
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
Σχόλια