Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΠΥΘΑΓΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ...

Ο Πυθαγόρας ήταν γνωστός κατά την αρχαιότητα για τον σεβασμό που επιδείκνυε στις γυναίκες, αναγνωρίζοντας ότι διαδραματίζουν σημαίνοντα ρόλο στην εξέλιξη της Δημιουργίας, γι΄ αυτό και ήταν ο πρώτος που τις δέχθηκε ως μαθήτριές του αλλά και ως δασκάλες στην Σχολή του στον Κρότωνα. Επιλογή πρωτοποριακή και επαναστατική, εάν αναλογισθούμε τις αντιλήψεις και τα ήθη της εποχής του. 
Η μητέρα του Πυθαίδα, η σύζυγός του Θεανώ αλλά και οι κόρες του ήταν όλες γυναίκες πολύ μορφωμένες και μάλιστα οι γυναίκες της οικογένειάς του αποτελούσαν παράδειγμα μορφωμένων γυναικών κατά την Αναγέννηση, εμπνέοντας τους Μαικήνες αλλά και τους μύστες της φιλοσοφίας και των τεχνών...
Η Πυθαγόρεια βιοθεωρία εμπεριέχει συγκεκριμένες ηθικές και πρακτικές επιταγές που απαιτούσαν πειθαρχία και συνειδητοποίηση και από τα δύο φύλα, προς τούτο και η διδασκαλία του απευθυνόταν σε αμφότερα τα φύλα. Ωστόσο, στο Ομακοείο οι γυναίκες ακολουθούσαν διαφορετικά τελετουργικά τυπικά κατά την επιτέλεση ιερουργικού έργου...
Ο Πυθαγορισμός απαιτούσε πειθαρχία, συγκεκριμένο διαιτολόγιο, συγκεκριμένη ενδυμασία, πρόγραμμα γυμναστικής καθώς και συγκεκριμένους κανόνες σχετικά με τον ύπνο, την ανατροφή των παιδιών, ακόμα και την ερωτική δραστηριότητα, γι΄ αυτό και η συμμετοχή των γυναικών για την ευόδωση αυτού του προγράμματος, ήταν επιβεβλημένη. Χαρακτηριστικό του πόσο σημαντική θεωρούσε την συμμετοχή των γυναικών στην φιλοσοφία του ήταν ο τρόπος που απευθύνθηκε για πρώτη φορά στις γυναίκες του Κρότωνα, επιλέγοντας έναν τόπο υψηλού συμβολισμού για τις γυναίκες, τον ναό της Ήρας, της θεάς του έγγαμου βίου και της τεκνοποιίας, ευρισκόμενος περί τα δέκα χιλιόμετρα μακριά από την πόλη.  
Ο Πυθαγόρας ως ένθεος μύστης, επέβαλλε μονογαμία στους συζύγους. Ο στοχασμός του ήταν εκλεκτικιστικός που στόχευε στην ηθική και ψυχοπνευματική τελειοποίηση και κάθε σεξουαλική δραστηριότητα έξω από τον γάμο ωθούσε στον πανηδονισμό και γι΄ αυτό θεωρούνταν βαρβαρισμός και ανηθικότητα, ήταν μία ανίερη επιλογή... Ο Πυθαγόρας αντιμετώπιζε τον Έρωτα ως ύψιστη μυστηριακή έκφανση που οδηγεί δια της συζεύξεως των δύο πολικοτήτων στην Ενότητα, στην δημιουργική σύνθεση και γι΄ αυτό θεωρούσε επιβεβλημένο να ακολουθεί τους κανόνες που όρισαν οι αρχέγονοι μύστες...
Η Γυναίκα για τους πυθαγορείους είναι Παρθένα, ύστερα καθίσταται Νύμφη και εν τέλει Μητέρα, αναλαμβάνοντας να επιτελέσει έργο αντίστοιχο προς την γη... Και είναι σεβαστή ακολουθώντας τους φυσικούς νόμους, εκπληρώνοντας τις βιολογικές επιταγές...
Για τις γυναίκες η συμμετοχή στον πυθαγόρειο τρόπο ζωής θα πρέπει να ήταν επιθυμητή, καθώς αποτελούσε μεγάλη βελτίωση από τον τρόπο ζωής που ήταν επιβεβλημένος για τις περισσότερες γυναίκες. Για παράδειγμα οι πυθαγόρειες μπορούσαν να πίνουν, οι σύζυγοί τους όφειλαν να τις σέβονται, να μην τις κακοποιούν και να μην τις απατούν ενώ έπρεπε να είναι συνεπείς και στα συζυγικά τους καθήκοντα. 
Τέλος, ο σεβασμός προς τους γονείς και την οικογένεια που πρέσβευε ο πυθαγορισμός πρακτικά σήμαινε για τις γυναίκες ότι δεν ήταν αναγκασμένες να αποχωρισθούν την πατρική τους οικογένεια μόλις παντρεύονταν αλλά μπορούσαν να διατηρούν σχέσεις με τους συγγενείς τους. ΄Ετσι ο πυθαγορισμός ανύψωσε τη γυναίκα στο βάθρο που της αρμόζει...
Ο Πορφύριος αναφέρει ουκ ολίγες γυναίκες αφιερωμένες στην πυθαγόρεια φιλοσοφία. Η Τιμίτσα, η Χειλωνίς, η Λασθινεία, η Φίλτυς, η Αισάρα, η Εχεκράτεια, η Μυία, η Δεινώ, η Αριγνότη, η Πεισιρρόδηη Βοιώ, η Θεανώ, η Θεμιστόκλεια, είναι μόνο μερικές από αυτές που ενδεικτικά παραθέτουμε τα ονόματά τους... Διόλου τυχαία, οι γυναίκες που γαλβανίσθηκαν από την πυθαγόρεια διδασκαλία, απετέλεσαν πρότυπα ήθους και συζυγικής υποδειγματικότητος, ενώ δεν υπολείπονταν διόλου στις φιλοσοφικές επιδόσεις...
Εν γένει, αποδίδοντας ο Πυθαγορισμός τον ρόλο και τον σεβασμό που επιβάλλεται στη Γυναίκα, εξευγένιζε τα ήθη της εποχής του, πρωτοπορώντας όσο κανείς άλλος... 
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ Στην αρχαία Ελλάδα οι πεταλούδες προσελάμβαναν τον συμβολισμό των Ψυχών, θεωρώντας ότι απεικονίζουν τις ψυχές των μεταστάντων που ακολουθούν, εξερχόμενες των σωμάτων, την πορεία προς τα ανώτερα πεδία... Ανάλογο συμβολισμό προσελάμβαναν και τα τζιτζίκια...  Οι αρχαίοι Έλληνες ονόμαζαν την πεταλούδα «σκώληκα ή καμπή», ενώ τη χρυσαλλίδα, το επόμενο δηλαδή στάδιο (στάδιο μεταμορφώσεώς της από την κάμπια) «νεκύδαλλο», που σημαίνει «περίβλημα νεκρού». Στην ελληνική αλλά και στη ρωμαϊκή μυθολογία η Ψυχή, υπήρξε μια θνητή, απελευθερώθηκε από το θάνατο από τον Δία και η μυθολογική εικονοπλασία την αναπαριστά πολλές φορές με φτερά πεταλούδας.  Απελευθερωμένο από τα δεσμά του θενάτου, το σώμα της Ψυχής θα μπορούσε να πετάξει ελεύθερα στα ύψη, ξεφεύγοντας από τα ασφυκτικά δεσμά της χρυσαλίδας .  Σε επίπεδο μυθολογικού συμβολισμού, με την ομορφιά της η Ψυχή ξύπνησε τη ζηλοτυπία της Αφροδίτης, γιατί κατόρθωσε να μαγέψει και αυτόν τον ...

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΗ ΘΥΣΙΑ ΤΟ “ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ” ΤΩΝ ΤΕΜΠΩΝ; Ο ΣΑΤΑΝΙΣΜΟΣ ΘΕΡΙΕΥΕΙ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ! Παρήλθαν δύο έτη από την πολύνεκρη πρόσκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη, ένα ζήτημα το οποίο έχει πολλές πτυχές και που προσλαμβάνει πολλές παραμέτρους και η διαλεύκανση της τραγωδίας δεν έχει επέλθει... Τι συνέβη όμως πραγματικά στα Τέμπη και γιατί συνέβη εκεί; Ήταν πράγματι ατύχημα, οφειλόμενο στα απηρχειωμένα συστήματα ασφαλείας του ΟΣΕ και στον ανθρώπινο παράγοντα, ή μήπως κάποιοι το “προκάλεσαν” με σκοτεινές σκοπιμότητες; Πολύ περίεργοι είναι και δύο θάνατοι που προκλήθηκαν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα μετά το συμβάν στα Τέμπη. Του Διευθυντή Κυκλοφορίας του ΟΣΕ και ενός σταθμάρχη από τον σταθμό του Βόλου... Κατά γενική ομολογία, τα Τέμπη, αν και από αισθητικής απόψεως είναι μία όμορφη τοποθεσία, δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι κρύβει κάτι “παράξενο”, απόκοσμο, μυστηριακό... Το “στοίχειωμα” των Τεμπών δεν είναι κάτι νέο. Οι Θεσσαλοί στην αρχαιότητα, ανά 9ετία, πραγματοποιούσαν εξαγνιστικές τ...

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

 ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ ΛΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ-ΠΡΩΗΝ ΜΕΓΑΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΣ ΤΗΣ ΕΜΣΤΕ: ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΕΚΤΟΝΙΚΕΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΙΣ, ΑΠΕΡΡΕΥΣΑΝ ΟΙ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΙ ΘΕΣΜΟΙ & Η  ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΤΙΚΟΤΗΤΑ! Εν έτει 1990, ο τότε Μέγας Διδάσκαλος της αυτοαποκαλούμενης "Εθνικής Μεγάλης Στοάς της Ελλάδος" Ευστάθιος Λιακόπουλος, είχε παραχωρήσει συνέντευξη στο περιοδικό "Έρευνα", όπου μεταξύ των άλλων θεμάτων, είχε αναφερθεί στην επίδραση που άσκησε ο τεκτονισμός ως προς την υϊοθέτηση και εφαρμογή των κοινοβουλευτικών διαδικασιών στην πολιτική λειτουργία. Ο τότε Μ.Δ. της ΕΜΣΤΕ ανέφερε χαρακτηριστικά ότι ο κοινοβουλευτισμός υπήρξε απείκασμα των τεκτονικών διαδικασιών-συνελεύσεων των τεκτόνων/οικοδόμων, εισάγοντας την αρχή της αντιπροσωπευτικότητας... Το ερώτημα που τίθεται κατόπιν αυτού, έχει δύο σκέλη: Κατά πόσο ισχύει η αντιπροσωπευτικότητα, υπό την έννοια ότι η ανάδειξη εκπροσώπων έχει τον δεσμευτικό χαρακτήρα της αναθέσεως μίας συγκεκριμένης εντολής και τι δικλείδες ασφαλείας υπάρχουν ως προς την τήρηση των κατευθυν...