Το πιο φημισμένο νεκυομαντείο του αρχαίου Ελληνικού Κόσμου εντοπίσθηκε κοντά στις βορειοδυτικές όχθες της Αχερουσίας λίμνης, στο σημείο όπου ενώνονται οι ποταμοί Αχέροντας και Κωκυτός. Στις αρχαίες πηγές η τοποθεσία της Αχερουσίας λίμνης περιγράφεται ως το σημείο καταβάσεως των νεκρών στον Άδη και η Εφύρα, η πόλη της Ηπείρου που βρίσκεται βορειότερα, συνδέεται με πανάρχαιη λατρεία της θεότητας του θανάτου.
Στο νεκρομαντείο προσέρχονται ευλαβικά οι θρησκευτές, προκειμένου να επικοινωνήσουν με τις ψυχές των νεκρών, οι οποίες μετά την μετάσταση και την απελευθέρωσή τους από το σώμα στα πεδία του Επέκεινα, αποκτούσαν την ικανότητα να προβλέπουν το μέλλον.
Η παλαιότερη αναφορά περί του Νεκυομαντείου του Αχέροντα πραγματοποιείται από τον Όμηρο στην Οδύσσεια, όταν η Κίρκη παροτρύνει τον Οδυσσέα να συναντήσει στον Κάτω Κόσμο τον τυφλό μάντη Τειρεσία και να λάβει χρησμό για την επιστροφή στην πατρίδα του και παρακάτω παρέχει μία συναρπαστική περιγραφή της καθόδου του Οδυσσέα, ενός θνητού, στον Άδη.
Η ομοιότητα της ομηρικής περιγραφής με τη θέση του νεκρομαντείου είναι εκπληκτική, γεγονός το οποίο επισημαίνει ο περιηγητής Παυσανίας σχεδόν χίλια χρόνια αργότερα, θεωρώντας ότι ο Όμηρος είχε επισκεφθεί αυτά τα μέρη, για αυτό και τα περιγράφει με εξαιρετική ακρίβεια...
Στο νεκρομαντείο προσέρχονται ευλαβικά οι θρησκευτές, προκειμένου να επικοινωνήσουν με τις ψυχές των νεκρών, οι οποίες μετά την μετάσταση και την απελευθέρωσή τους από το σώμα στα πεδία του Επέκεινα, αποκτούσαν την ικανότητα να προβλέπουν το μέλλον.
Η παλαιότερη αναφορά περί του Νεκυομαντείου του Αχέροντα πραγματοποιείται από τον Όμηρο στην Οδύσσεια, όταν η Κίρκη παροτρύνει τον Οδυσσέα να συναντήσει στον Κάτω Κόσμο τον τυφλό μάντη Τειρεσία και να λάβει χρησμό για την επιστροφή στην πατρίδα του και παρακάτω παρέχει μία συναρπαστική περιγραφή της καθόδου του Οδυσσέα, ενός θνητού, στον Άδη.
Η ομοιότητα της ομηρικής περιγραφής με τη θέση του νεκρομαντείου είναι εκπληκτική, γεγονός το οποίο επισημαίνει ο περιηγητής Παυσανίας σχεδόν χίλια χρόνια αργότερα, θεωρώντας ότι ο Όμηρος είχε επισκεφθεί αυτά τα μέρη, για αυτό και τα περιγράφει με εξαιρετική ακρίβεια...
Στην Ελληνική μυθολογική παράδοση, και άλλοι ήρωες είχαν αποτολμήσει την κατάβαση στον Άδη: ΄Ηταν ο μύστης Ορφέας (Φωτεινός, έκλαμπρος) που κατήλθε στα τάρταρα προκειμένου να επαναφέρει στον άνω κόσμο την αγαπημένη του Ευρυδίκη, ο ήρωας Ηρακλής κατέβηκε στο βασίλειο του ΄Αδη για να φέρει στον βασιλιά Ευρυσθέα τον Κέρβερο, τον τρικέφαλο σκύλο-φύλακα της εξόδου από τον Άδη, οι μύστες που κατέβαιναν στο Τροφώνειο Μαντείο αλλά και στο Νεοκυομαντείο του Ταινάρου προς χρησμοδοσία, αλλά και ο Θησέας με τον Πειρίθου ή κατ΄άλλους ο ηλιακός μύστης Τριπτόλεμος, ώστε να επαναφέρουν στην Δήμητρα την κόρη της, την Περσεφόνη.
«Θαύμα» ακουστικής χαρακτηρίζεται το Νεκρομαντείο του Αχέροντα σε σχετική έρευνα. Οι επιστήμονες που ασχολήθηκαν με τις ηχητικές και ενεργειακές ιδιότητες του Νεκρομαντείου, κατέληξαν στο συμπέρασμα, ότι στην υπόγεια αίθουσα του νεκρομαντείου, βασιλεύει απόλυτη ησυχία. Ουσιαστικά πρόκειται για έναν πολύ καλά ηχομονωμένο θάλαμο, που τα 15 τόξα του μειώνουν στο ελάχιστο την αντήχηση. Συνεπώς, δεν είναι τυχαίο που το Νεκρομαντείο του Αχέροντα εθεωρείτο ως το «Κατώφλι του Κάτω Κόσμου». Ο υπόγειος χώρος του νεκυομαντείου, ήταν συνειδητά κατασκευασμένος κατά τρόπο ώστε να δημιουργεί στον επισκέπτη του έντονα ψυχοακουστικά φαινόμενα και ψυχουργικά φαινόμενα...