ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Αποτελεί κοινή πρακτική ουκ ολίγων δημαγωγών του σήμερα, αλλά και πολλών ανιστόρητων, το να επικαλούνται την αρχαιοελληνική, και ιδιαιτέρως την αθηναϊκή, Δημοκρατία, σε μία προφανή τους επιδίωξη να ταυτίσουν το υφιστάμενο πολιτειακό καθεστώς με το ομώνυμο αρχαιοελληνικό και μάλιστα να εμφανίσουν εαυτούς ως συνεχιστές και θεματοφύλακες των αρχών, αξιών και παραδόσεων της αθηναϊκής δημοκρατίας. Σε αυτή τους την κωμικοτραγική προσπάθεια, διαπράττουν βέβηλες συγκρίσεις και παραμορφωτικές αναγωγές-υπεραπλουστεύσεις, παραποιώντας εσκεμμένα την πραγματικότητα...
Γνωρίζουν άραγε οι θιασώτες και οι εκθειάζοντες την αθηναϊκή δημοκρατία, ότι το καθεστώς εκείνο είχε θεσμοθετημένη την δουλοκτησία; Γνωρίζουν ότι το μεγάλο οικοδομικό πρόγραμμα της Ακροπόλεως αλλά και η συσσώρευση πλούτου από τα μεταλλεία του Λαυρίου, αποτελούσαν επιτεύγματα που εν πολλοίς πραγματώθηκαν χάρη στην ύπαρξη χιλιάδων δούλων που εργάζονταν υπό ανηλεείς συνθήκες; Σε ποιο βαθμό άραγε όλοι αυτοί που επαινούν την αθηναϊκή Δημοκρατία θα υπερθεμάτιζαν του γεγονότος ότι Πολίτης ήταν μόνο ο Οπλίτης, ο δυνάμενος δηλαδή να φέρει όπλα και να προασπίσει λόγω και έργω την πατρώα γη, τα ιερά και την κοινότητά του; Γνωρίζουν άραγε όλοι οι θιασώτες της αρχαιοελληνικής δημοκρατίας, ότι το πολίτευμα εκείνο θεμελίωνε ένα κράτος απόλυτα φυλετικό, ιδίως την εποχή του Περικλή, ο οποίος είχε θεσπίσει νόμο σύμφωνα με τον οποίο ως Αθηναίοι πολίτες λογίζονταν οι καταγόμενοι από πατέρα και μητέρα Αθηναίους; Γνωρίζουν ότι οι Έλληνες οι προερχόμενοι από άλλες πόλεις-κράτη που εγκαθίσταντο στην Αθήνα ήσαν μεν ελεύθεροι αλλά δεν έφεραν πολιτικά δικαιώματα; Γιατί για ξένους-αλλογενείς, δε γεννάται θέμα πολιτικών δικαιωμάτων ούτε για αστείο...
Τι σχέση αλήθεια έχει το σημερινό καθεστώς, το τόσο τιμοκρατικό, όπου πολυεθνικές, καρτέλ και μπάνγκερς εξαγοράζουν πολιτικούς, κόμματα και χώρες ολόκληρες διατηρώντας τες ως προτεκτοράτα, με την αρχαιοελληνική δημοκρατία όπου εκφραζόταν απευθείας, αυθεντικά, η βούληση των πολιτών;
Γνωρίζουν ότι οι γυναίκες δεν είχαν πολιτικά δικαιώματα αλλά ούτε και αστικά δικαιώματα και δεν διέθεταν την δικαιοπρακτική ικανότητα; Έχουν επίγνωση του γεγονότος ότι οι κίναιδοι δεν έφεραν πολιτικά δικαιώματα, αλλά παράλληλα στερούνταν της δυνατότητος να καταλαμβάνουν ιερατικά, πολιτικά, στρατιωτικά αξιώματα και εάν επιχειρούσαν να προσεταιριστούν ή να προσεγγίσουν ανηλίκους τους επιβαλλόταν η θανατική ποινή; Έχουν κατά νου ότι οι αλλογενείς επ΄ ουδενί λόγω αποκτούσαν την ιδιότητα του πολίτη ή δικαιώματα κτήσεως γης, περιουσίας, οικίας;
Έχουν υπ΄ όψιν τους οι ποιούντες επαίνους στο αρχαιοελληνικό δημοκρατικό καθεστώς, ότι οι πολίτες δεν κατέβαλλαν φόρους, παρά μόνον οι πεντακοσιομέδιμνοι και οι ιππείς, οι εύποροι δηλαδή, ενώ άπαντες οι πολίτες μετείχαν ενεργά στα δημόσια δρώμενα καταλαμβάνοντας θέσεις σε επιτροπές και αναλαμβάνοντας θεσμικούς ρόλους, ως μέλη της εκκλησίας του δήμου, της βουλής των Πεντακοσίων, ως μέλη του δικαστηρίου της Ηλιαίας, ως συμμετέχοντες σε ειδικές επιτροπές, είτε ασκώντας ιερατικά, στρατιωτικά και άλλα δημόσια λειτουργήματα, αναλαμβάνοντας χορηγείες, λειτουργίες, ιδίως οι εύποροι, θεωρώντας την μη ενασχόληση με τα κοινά ως πράξη κατακριτέα και απαράδεκτη; Έχουν επίγνωση του γεγονότος ότι μετά το πέρας της θητείας τους υποβάλλονταν σε λογοδοσία και απολογισμό πεπραγμένων (εύθυνα) και εάν κρινόταν ότι με πράξεις ή παραλείψεις τους είχαν ζημιώσει την Πολιτεία τους επιβάλλονταν πρόστιμα και καταλογισμός ευθυνών;
Τι σχέση έχουν μορφές όπως ο Δεξίλεως και ο Κυναίγειρος, ο Κόδρος και ο Θεμιστοκλής, ο Σωκράτης και ο Πλάτωνας, ή ακόμη και ο Διογένης ο Κυνικός, με τους σημερινούς νεοελλαδίτες και τους παθητικοποιημένους "πολίτες" κατ΄ όνομα; Τι σχέση έχουν οι σημερινοί νέοι με τους Αθηναίους εφήβους που ορκίζονταν στο σπήλαιο της Αγραύλου τον όρκο των οπλιτών, τονίζοντας "ου καταισχυνώ όπλα τα ιερά"; Ξέρουν οι κατά φαντασίαν θιασώτες της αρχαιοελληνικής δημοκρατίας ότι προεξάρχοντα ρόλο είχε η διαφύλαξη της ανεξαρτησίας της πόλεως, το κοινοτικό καλό, η υπεράσπιση του δημοσίου συμφέροντος και η αναγόρευση των υγιών συμφερόντων και επιδιώξεων της Πολιτείας σε πρώτιστη επιδίωξη, ιστάμενη υπεράνω των ατομικών προσδοκιών;
Γνωρίζουν οι εγκωμιαστές της δημοκρατίας ότι στην αρχαία Ελλάδα προεξείχαν οι θρησκευτικές αξίες και οι αρχές της πόλεως, επικρατούσε η υστεροφημία και η φιλοπατρία, η γενναιότητα, η αυτοθυσία, αναγνωρίζονταν ως πρώτιστες αρετές; Γνωρίζουν ότι οι καταχραστές του δημοσίου χρήματος, οι βλάπτοντες της πατρίδα και οι επίορκοι αντιμετώπιζαν διώξεις που κλιμακώνονταν από την εξορία και πρόστιμα μέχρι και την επιβολή της θανατικής ποινής;
Θα μπορούσαμε να γράφουμε επί ώρες, διαπραγματευόμενοι το θέμα αυτό. Το ζήτημα είναι ότι οι σημερινοί, παθητικοποιημένοι ελλαδίτες, φρονούν εσφαλμένα, ότι δημοκρατία σημαίνει σωρηδόν δικαιώματα, άνευ καταβολής μόχθου και άνευ αναλήψεως υποχρεώσεων, ενώ συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Εάν γνώριζαν τι συνεπάγεται η ιδιότητα του πολίτη εντός του δημοκρατικού καθεστώτος, με την ανάληψη ρόλων και ευθυνών προς ωφέλεια της πολιτείας και του συνόλου, είναι αμφίβολο εάν οι σημερινοί ανεύθυνοι και παθητικοί "πολίτες" εξακολουθούσαν να παραμένουν υπέρμαχοι της δημοκρατίας...
Καλό θα ήταν λοιπόν οι διαπραγματευόμενοι τέτοια θέματα, να είχαν μεγαλύτερο βαθμό υπευθυνότητος, γιατί η δημαγωγία συσκοτίζει, δεν ωφελεί, εκτός κι αν αυτός είναι ο αντικειμενικός σκοπός τους, κι αυτός θεωρούμε ότι είναι... Όσον αφορά τους σοφιστές της πολιτικής, παραποιούν σκόπιμα τα γεγονότα. Σε ό,τι αφορά τους ανιστόρητους, θεωρείται βέβαιο πώς εάν γνώριζαν τι πραγματικά συνεπάγεται η δημοκρατία, πόσες ευθύνες και υποχρεώσεις, είναι κάτι παραπάνω από σίγουρο, όντας ανεύθυνοι, ευθυνόφοβοι και νωθροί, θα την εξόρκιζαν...
Σχόλια