ΟΣΟ ΤΑ ΞΕΝΑ ΜΟΥΣΕΙΑ ΕΚΘΕΤΟΥΝ ΚΛΕΜΜΕΝΕΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΕΣ, ΤΟΣΟ ΘΑ ΕΚΤΙΘΕΝΤΑΙ ΩΣ ΑΡΧΑΙΟΚΑΠΗΛΟΙ ΚΑΙ ΚΛΕΠΤΑΠΟΔΟΧΟΙ...
Η παρελκυστικού χαρακτήρα απάντηση που έδωσε ο Άγγλος πρωθυπουργός ότι εάν το Βρεττανικό Μουσείο συνηγορήσει στην επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα στην Ελλάδα (υπό... καθεστώς "δανεισμού" όμως!!!), η βρετανική κυβέρνηση δεν θα αντιδράσει (!), αποτελεί μέρος ενός ατέρμονου διπλωματικού παιχνιδιού, όπου "ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες" (καθεστώς δανεισμού βάσει ανταλλαγής με άλλες αρχαιότητες, άρα ρύθμιση προσωρινού χαρακτήρα, άρα μη διευθέτηση του ζητήματος) και όχι δικαίωση των ελληνικών θέσεων και αιτημάτων. Σε μία χρονική συγκυρία κατά την οποία το δίκαιο αίτημα για επαναπατρισμό των γλυπτών του Παρθενώνα κερδίζει συνεχώς έδαφος, η διερώτηση κάποιων περί της πατρότητος και του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των μαρμάρων του Παρθενώνα είναι παντελώς άτοπη.
Ο Παρθενών και τα γλυπτά του είναι δημιούργημα του ελληνικού πνεύματος της Αρχαίας Αθήνας. Φιλοτεχνήθηκαν κι σμιλεύθηκαν από την καλλιτεχνική ιδιοφυϊα του Φειδία και των μαθητών του! Φειδίας, σημαίνει φως του Δία! Ο ναός της Παρθένου Αθηνάς, στην Ακρόπολη των Αθηνών, όπως και τα λοιπά δημιούργημα της κλασικής εποχής που αναδύθηκαν στον ελλαδικό χώρο, είναι αποτέλεσμα της κορυφώσεως του αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού, φθάνοντας σε σημεία εξιδανικεύσεως...
Διανύοντας εξελικτικά στάδια, η ελληνική τέχνη και ο πολιτισμός, κατόρθωσε να φθάσει στον κολοφώνα της δόξας του κατά την κλασική περίοδο, με αποκορύφωμα τον Παρθενώνα, κι όχι μόνον! Ευνόητο είναι ότι όλα αυτά αποτελούν κληρονομιά των Ελλήνων, εκφράζοντας και αντικατοπτρίζοντας την απόλυτη αρμονία και το ανυπέρβλητο κάλλος!
Βέβηλες και ιερόσυλες μορφές όπως ο αβάς Φουρμόντ ή ο λόρδος Έλγιν, o Λουζιέρι και πολλοί άλλοι μισέλληνες και αρχαιοθήρες, υπήρξαν ιερόσυλοι που κατά κυριολεξίαν ασέλγησαν επί της πολιτιστικής κληρονομιάς των Ελλήνων, κηλιδώνοντας την ιστορία και τον πολιτισμό με τα ανόσια έργα τους. Σήμερα, πλείστα, εάν όχι όλα, τα ευρωπαϊκά μουσεία διαθέτουν και εκθέτουν ελληνικές αρχαιότητες οι οποίες όμως εκτθέτοντάς τις στο κοινό, επί της ουσίας τους εκθέτουν. Τους εκθέτουν ως αρχαιοκαπήλους!
Το κλίμα στον διεθνή τύπο, αποδίδεται από δύο πρόσφατες δημοσιεύσεις: Η Ιταλίδα συγγραφέας Αντρέα Μαρκολόγκο έγραψε με αφορμή την πρόσφατη επιστροφή τριών αρχαίων μαρμάρινων κεφαλών από το Βατικανό στην Ελλάδα: «Το Παρίσι, η Κοπεγχάγη, το Βίρτσμπουργκ, η Καρλσρούη και ιδιαίτερα το Λονδίνο, είναι οι πόλεις όπου στενάζουν ακόμα και σήμερα από τα κλεμμένα από την Ελλάδα θραύσματα του Παρθενώνα». Στο άρθρο της Ιταλίδας συγγραφέως που δημοσιεύεται, επ’ ευκαιρία του Φεστιβάλ Βιβλίου του Παρισιού, στη γαλλική εφημερίδα Liberation, αναφέρεται στην πρόσφατη απόφαση του Βατικανού να επιστρέψει στην Ελλάδα τρεις μαρμάρινες κεφαλές, αλλά και γενικότερα στο αίτημα της Ελλάδας για την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα.
Υπενθυμίζει ακόμη, ότι ορισμένες χώρες αποφάσισαν τελικά να αναθεωρήσουν τη στάση τους, όπως η Ιταλία, που επέστρεψε μέρος της ανατολικής ζωοφόρου στο Μουσείο της Ακροπόλεως και το οποίο μέχρι το 2022 φυλασσόταν στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Παλέρμο, όπου είχε καταλήξει στις αρχές του 19ου αιώνα, υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες.
«Τελικά, όλη η Ευρώπη, όλοι μας, κλέψαμε κάτι από την Ελλάδα: είτε ήταν οι ιδέες της, από τις οποίες σφυρηλατήσαμε τις δυτικές μας ρίζες, είτε τα Μάρμαρα του Παρθενώνα, δεν έχει σημασία. Κάποτε θα πρέπει να μάθουμε να πληρώνουμε το χρέος μας στην Αθηνά», αναφέρει καταλήγοντας η Αντρέα Μαρκολόγκο.
Ο Roger Waters, πάλι, κορυφαίος μουσικός και επικεφαλής των θρυλικών Pink Floyd, σε μια συνέντευξή του στο Kontra Channel, διατυπώνει τη δική του θέση για το ζήτημα των Γλυπτών του Παρθενώνα. «Fuck Elgin» αναφωνεί ο 80χρονος καλλιτέχνης, επισημαίνοντας σχετικά με τα Γλυπτά που αφαίρεσε ο Έλγιν, ότι «οι Άγγλοι τα έκλεψαν από τον Παρθενώνα, είναι μέρος του Παρθενώνα και προφανώς πρέπει να είναι πάνω στον Παρθενώνα».
Σχολιάζοντας τα όσα έχουν συμβεί τις τελευταίες ημέρες σημειώνει ότι πρόκειται για τα κατάλοιπα της βρετανικής αποικιοκρατίας... «Πόσοι άνθρωποι στην Αγγλία πιστεύεις ότι πηγαίνουν να δουν τα μάρμαρα που έχουν κλαπεί από τους Έλληνες» αναφέρει επιγραμματικά.
Ο Roger Waters, μάλιστα, δηλώνει για τον επαναπατρισμό των γλυπτών του Παρθενώνα: «θα πήγαινα εγώ, θα τα παρέδιδα και θα κάναμε μια υπέροχη παρέλαση μέχρι την Ακρόπολη, ο καθένας μας με ένα κομμάτι μαρμάρου".
Για το θέμα αυτό, πέραν της πάγιας θέσεως της Ελλάδας, επισημαίνεται ότι υφίσταται η απόφαση της Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO του 2021, συνεπικουρούμενη από την απόφαση του Πανεπιστημίου της Χαϊδελβέργης το 2006 να επιστρέψει το θραύσμα του λίθου VIII της βόρειας ζωφόρου του Παρθενώνα, που βρισκόταν στην πανεπιστημιακή συλλογή του, την απόφαση της Περιφέρειας της Σικελίας να επιστρέψει οριστικά το «θραύσμα Fagan» από τον λίθο VI της ανατολικής ζωφόρου.
Η διχογνωμία κάποιων περί του εάν το σουλτανικό φιρμάνι του οποίου έκαναν χρήση ο Έλγιν και ο Λουζιέρι προκειμένου να αποσπάσουν τα μάρμαρα του Παρθενώνα υφίσταται ή όχι, είναι αυθεντικό ή όχι, ουδεμία σημασία έχει. Διότι ακόμη και εάν κάτι τέτοιο είναι υπαρκτό, δεν δεσμεύει την Ελλάδα. καθώς ο ελλαδικός χώρος εκείνη την περίοδο που εξεδόθη το φιρμάνι (εάν εξεδόθη), τελούσε υπό κατοχή και συνεπώς ο όποιος αξιωματούχος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, δεν εξέφραζε την ελληνική βούληση. Επιπλέον, εκείνο που αγνοεί το ευρύ κοινό, είναι το γεγονός ότι ο αρχαιοθήρας Έλγιν, υπεξαίρεσε από τον ελλαδικό χώρο περισσότερα από 1500 αρχαιολογικά αντικείμενα, πέραν των γνωστών αετωμάτων κλπ του Παρθενώνα. Και φυσικά δεν υπήρξε ο μόνος...
Όταν όμως η Υπουργός Πολιτισμού Λ. Μενδώνη διακηρύσσει ότι η Ελλάδα διεκδικεί μόνο τα μάρμαρα του Παρθενώνα και ουδέν έτερον. Ο,τιδήποτε άλλο υπάρχει στα ξένα μουσεία, αποτελεί τμήμα της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, απεμπολεί προκλητικά τα ελληνικά δίκαια αφ΄ ενός, αφ΄ετέρου νομιμοποιεί ηθικά τους αρχαιοθήρες, δήλωση ανεπίτρεπτη από Υπουργό Πολιτισμού που, υποτίθεται, ότι εκπροσωπεί την Ελλάδα!
Σχόλια