Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΠΑΡΑΔΟΣΗ

 Ο ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΛΥΚΟΥ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΠΑΡΑΔΟΣΗ....

Ο Λύκος αποτελεί μία αρχέγονη έμβια ύπαρξη, που έχει εμπλουτίσει τις παραδόσεις των αρχαίων λαών με σημαίνοντα δρώμενα. Συμβολίζει τη δύναμη αλλά και την ισχύ της ελευθερίας και με την παρουσία του έχει διανθίσει θρύλους, μύθους, δοξασίες και παραμύθια επί χιλιάδες χρόνια... 
Ο Λύκος στην αρχαία ελληνική παράδοση εκπροσωπούσε τον Θεό Απόλλωνα, καθώς ήταν το ιερό του ζώο. Σε λύκαινα είχε μεταμορφωθεί η μητέρα του Λητώ, προκειμένου να γεννήσει εν ηρεμία τα παιδιά της, προστατευόμενη κατ΄ αυτό τον τρόπο από την οργή της Ήρας, γι΄ αυτό και έφερε την προσωνυμία "λυκαγενής". 
Η Λύκη ως κατάσταση και ως έννοια στην αρχαιότητα ήταν συνώνυμη του φωτός, φυσικού αλλά και πνευματικού. Λυκ=φως (Lux στα λατινικά). Εξ ου και οι περιγραφές λυκόφως και λυκαυγές για να περιγράψουν την εμφάνιση του πρώτου και του έσχατου φωτός της ημέρας...
Το πρόθεμα λυκ- χρησιμοποιήθηκε και σε ονοματοδοσίες, υποδηλώνοντας ιδιότητα: Λυκούργος (λύκη+έργο), εννοώντας αυτόν που επιτελεί φωτεινό έργο. Λυκομήδης (λύκη+μήδομαι/σκέπτομαι): ο φωτεινός στη σκέψη, δηλαδή ο μυσταγωγός, αποτελώντας προσωνυμία ιερατικής φρατρίας που λειτουργούσε τα ομώνυμα μυστήρια στο όρος Υμμητός, στην περιοχή της Καισαριανής, απ΄ όπου σταδιακά απέρρευσαν τα Ελευσίνια Μυστήρια. 
Ο λύκος, είναι ένα θηλαστικό ζώο προικισμένο με άριστη όραση στο σκοτάδι. Γι΄ αυτό, στην αρχαία Ελλάδα προσωποποίησε το σύμβολο μιας σοβαρής μυητικής διαδικασίας, συμβολίζοντας τη μετάβαση από το σκοτάδι στο φως. Οι όροι Λυκόπουλο και Λυκιδεύς χρησιμοποιούνταν στην αρχαιότητα αλλά και στα νεώτερα χρόνια στον προσκοπισμό, για να χαρακτηρίσουν τους εφήβους που βρίσκονταν στη φάση της ενηλικιώσεώς τους. 
Το λύκειο ως όρος κατά την αρχαιότητα αναφερόσταν στα εκπαιδευτήρια και γυμναστήρια τα οποία ευρίσκονται πλησίον του ναού του Λυκείου Απόλλωνος, ως το Λύκειο του Αριστοτέλους, όπισθεν της πλατείας Ρηγίλλης και όχι μόνον... Στο Λύκειο σύχναζαν πολλοί φιλόσοφοι και πνευματικοί άνδρες των Αθηνών και εκεί δίδασκε ο Αριστοτέλης τους μαθητές του (Περιπατητική σχολή). 
Όταν ενέσκυψε ο κατακλυσμός του Δευκαλίωνος, οι άνθρωποι και τα είδη του ζωϊκού βασιλείου, εσώθηκαν εισερχόμενοι σε μία λάρνακα από την οποία βγήκαν όταν στις πλαγιές του Παρνασσού άκουσα τα αλυχτά των λύκων, ονομάζοντας την περιοχή Λυκώρεια. Επίσης στην Πελοπόννησο, ένα από τα προϊστορικά κέντρα των Ελλήνων, ήταν η Λυκόσουρα, όπως είχε ανεγερθεί και το ιερό της Λυκόσουρας Δεσποίνης... Λύκαινα κατά την παράδοση ανέθρεψε τους ιδρυτές της Ρώμης, Ρωμύλο και Ρέμο...
Χάλκινος λύκος κοσμούσε το μαντείο των Δελφών, στο απολώνειο ιερό. Στο νότιο άκρο της αθηναϊκής ακροπόλεως, υφίσταντο τα ερείπια του Λυκείου, όπου ετελείτο η λατρεία του Θεού Απόλλωνος. 
Στην Αρκαδία υφίστατο το Λύκαιο όρος, όπου υπάρχει και βωμός του Διός. Εκεί, σύμφωνα με την παράδοση, γεννήθηκε και ανατράφηκε ο Λύκαιος Δίας, ο οποίος όμως όταν ο βασιλιάς των Αρκάδων, Λυκάων, του προσέφερε γεύμα προερχόμενο από ανθρωποθυσία, ο Ζευς για να τον τιμωρήσει, τον μετέτρεψε σε λύκο...
Ευρύτερα στην αρχαία παράδοση, ο λύκος συμβόλιζε την αγέρωχη δύναμη και ισχύ, την αφοσίωση, την επιμονή, αλλά κυρίως τη γνώση και τη φώτιση. Ο Λϋκος λοιπόν απετέλεσε ιερό ζώο του Ηλίου-Απόλλωνος (υπό την προσωνυμία Λυκάβας στον Όμηρο και τον Ιουλιανό, καθώς και Λύκιος).Από την εξημέρωση του λύκου η ανθρωπότητα απέκτησε τον πιστότερο σύντροφο της, τον σκύλο, καθώς κάποιοι λύκοι προφανώς αναζητώντας τροφή κοντά σε ανθρώπινους οικισμούς, εξοικειώθηκαν με τον άνθρωπο και εξημερώθηκαν. Ο Λύκος είναι μονογαμικό ζώο, φροντίζει τους γονείς του και προστατεύει τα νεογνά του ζώντας ομαδικά (αγέλη). Η άκαμπτη αποφασιστικότητά του και η μαχητικότητά του ενέπνευσε σε κάθε εποχή, εμπλουτίζοντας την ιστορία της ανθρωπότητας με περιστατικά που υμνούν τη γενναιότητά του...
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

Σχόλια

Ο χρήστης panagiotis margaritis είπε…
Άκρως ενημερωτικόν

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΑΡΑΔΟΣΗ

ΤΑ ΟΛΥΜΠΙΑ ΩΣ ΙΕΡΑΤΙΚΗ ΘΕΣΜΟΘΕΣΙΑ, Ο ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΦΗΣ ΤΟΥ ΠΥΡΟΣ & ΟΙ ΤΡΑΒΕΣΤΙ... Έχει καθιερωθεί, με την αναβίωση των ολυμπιακών δρωμένων, στην αθλητική τους διάσταση, να πραγματοποιείται η διαδικασία της λαμπαδηδρομίας, διαμέσω της οποίας πραγματώνεται η μεταφορά/μεταλαμπάδευση του φωτός που ανάβει τελετουργικά στην Ιερά Άλτη... Το ιερατικό δρώμενο παραμένει και εκτελείται μεν, αλλά εκλαμβάνεται ως τυπολατρική παράσταση, μέρος του τελετουργικού, αποκομμένου όμως από την αρχέγονη ιερότητα με την οποία είχε περιβληθεί προς τιμήν του Ολυμπίου Διός, του Απόλλωνος, του Ερμή, του πατρώου Ηρακλή και του λοιπού ολυμπίου πανθέου... Η φετινή μεταφορά του ολυμπιακού φωτός στο Παρίσι, από τραβεστί, αποτελεί μία ακόμη σοβαρή παρέκκλιση από το πνεύμα και την ουσία των αρχέγονων ολυμπίων δρωμένων, καθώς ανταποκρίνεται ευκρινέστατα σε πολιτικές και μόνο σκοπιμότητες διαδόσεως και επιβραβεύσεως της ομοφυλοφιλίας... Και ομιλούμε περί σοβαροτάτης παρεκκλίσεως, διότι σύμφωνα με την νομοθεσία του
Ο ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ Στην αρχαία Ελλάδα οι πεταλούδες προσελάμβαναν τον συμβολισμό των Ψυχών, θεωρώντας ότι απεικονίζουν τις ψυχές των μεταστάντων που ακολουθούν, εξερχόμενες των σωμάτων, την πορεία προς τα ανώτερα πεδία... Ανάλογο συμβολισμό προσελάμβαναν και τα τζιτζίκια...  Οι αρχαίοι Έλληνες ονόμαζαν την πεταλούδα «σκώληκα ή καμπή», ενώ τη χρυσαλλίδα, το επόμενο δηλαδή στάδιο (στάδιο μεταμορφώσεώς της από την κάμπια) «νεκύδαλλο», που σημαίνει «περίβλημα νεκρού». Στην ελληνική αλλά και στη ρωμαϊκή μυθολογία η Ψυχή, υπήρξε μια θνητή, απελευθερώθηκε από το θάνατο από τον Δία και η μυθολογική εικονοπλασία την αναπαριστά πολλές φορές με φτερά πεταλούδας.  Απελευθερωμένο από τα δεσμά του θενάτου, το σώμα της Ψυχής θα μπορούσε να πετάξει ελεύθερα στα ύψη, ξεφεύγοντας από τα ασφυκτικά δεσμά της χρυσαλίδας .  Σε επίπεδο μυθολογικού συμβολισμού, με την ομορφιά της η Ψυχή ξύπνησε τη ζηλοτυπία της Αφροδίτης, γιατί κατόρθωσε να μαγέψει και αυτόν τον ίδιο τον Έρωτα

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΝΕΟΤΑΞΙΚΟ ΦΕΡΕΦΩΝΟ ΤΩΝ ΡΟΤΣΙΛΝΤ Ο ΕΜΜΑΝΟΥΕΛ ΜΑΚΡΟΝ! Εξεπλάγησαν δυσμενώς έως και σοκαρίστηκαν ουκ ολίγοι με αφορμή τα δρώμενα κατά την έναρξη των "Olympic Games" που διεξάγονται αυτή την περίοδο στην Γαλλία. Η δυσμενής τους έκπληξη, αποστροφή και αγανάκτηση, σχετίζεται με την κακοποίηση της ιστορίας κατά βάναυσο τρόπο, τον εκχυδαϊσμό και την απροκάλυπτη εξύμνηση της ομοφυλοφιλίας, προβάλλοντας ως λαμπαδηφόρους αλλά και κατά την τελετή των εγκαινίων, τέτοια πρότυπα... Όσοι γνωρίζουν το παρασκήνιο όμως, διόλου δεν εξεπλάγησαν... Γιατί ο Γάλλος Πρόεδρος Μακρόν, δεν είναι τίποτε άλλο, παρά ένας "σταυροφόρος" του Σιωνισμού, ένας πρώην ανώτατο στέλεχος των Ρότσιλντ και μέτοχος στην τράπεζά τους που προωθήθηκε στην πολιτική. Ευεπίφορος στις ομοφυλοφιλικές απόψεις, πριν λίγα χρόνια είχε προκαλέσει έντονα την γαλλική, και όχι μόνο, κοινή γνώμη, φωτογραφιζόμενος με αφρικανικής προελεύσεως "Γάλλους πολίτες", σε άκρως προκλητικές σκηνές, να επιδίδονται σε χυδαίες και