ΒΙΒΛΙΟ, ΜΙΑ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΗ ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ ΓΝΩΣΕΩΝ ΠΟΥ ΟΥΔΕΠΟΤΕ ΕΠΑΥΣΕ ΝΑ ΔΙΑΤΗΡΕΙ ΤΗΝ ΑΙΓΛΗ ΤΟΥ...
Ο Πλάτων είχε διακηρύξει πώς ό,τι ευεργετικά ωφέλη επιφέρει η γυμναστική για το σώμα, αντίστοιχα ευεργετικά αποτελέσματα προκαλεί η μελέτη για το πνεύμα και την ψυχή. Επιστημονικές έρευνες έχουν καταδείξει ότι η μελέτη, η εμβάθυνση σε πτυχές του απέραντου γνωστικού φάσματος, ενισχύουν τις συνάψεις του εγκεφάλου και οξύνουν την κριτική και νοητική αντίληψη.
Διάγοντας χρόνους παρακμιακούς όπου η εκπαίδευση έχει παύσει να είναι ανθρωποπλαστική και έχει καταστεί στυγνά χρησιμοθηρική-τεχνοκρατική, έχει προσανατολιστεί στο να "παράγει" "χρήσιμους ηλίθιους", με την έννοια ότι προπαρασκευάζει άτομα ικανά να ανταπεξέλθουν σε μία συγκεκριμένη ειδίκευση, που υστερούν όμως σε αντιληπτική ικανότητα και νοητική εμβάθυνση, καθώς η παιδεία του σήμερα προσφέρει "μασημένη τροφή", έτοιμες γνώσεις για να εφαρμοστούν σε ένα συγκεκριμένο τομέα και δεν εκπαιδεύει, δεν συνειδητοποιεί σε βάθος το άτομο...
Παράλληλα το διαδίκτυο, έχει επινοηθεί και προωθηθεί από τις μεγάλες μυστικές υπηρεσίες του πλανήτη για να εξυπηρετεί συγκεκριμένους σκοπούς. Και μπορεί μεν να αποτελεί ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο, στο μέτρο και στο βαθμό που γίνεται ορθή και λελογισμένη χρήση του, όμως μέσα από την διάχυση αντιφατικών και μη έγκυρων, συχνά, πληροφοριών, συσκοτίζει παρά διαφωτίζει...
Κάτω από αυτά τα δεδομένα και αυτές τις συνθήκες, το βιβλίο παραμένει το παραδοσιακό μέσο για την πρόσκτηση γνώσεως, έγκυρης πληροφορίας, καθώς ο συγγραφέας και ο εκδότης που το κυκλοφορούν, είθισται, να αναλαμβάνουν και την ευθύνη των γραφομένων, υποκείμενοι σε κριτική και έλεγχο, καθώς οι εργασίες που μορφοποιούνται σε βιβλίο, φέρουν επώνυμη υπογραφή και δεσμεύουν τον γράφοντα...
Επιπλέον, το βιβλίο, παρά την καλπάζουσα διάδοση του διαδικτύου, εξακολουθεί να διατηρεί την αίγλη του ως διαχρονικό μέσο μεταλαμπαδεύσεως της γνώσεως και της πληροφορίας, αντέχοντας στον χρόνο και συνιστώντας μία παρακαταθήκη, αφού καταλαμβάνοντας τη θέση του σε μία βιβλιοθήκη, δημόσια ή ιδιωτική, απευθύνεται και στις επερχόμενες γενεές, φέροντας τον αναζητητή σε επαφή με τα νάματα της επιστήμης, της έρευνας, της λογοτεχνίας, της τέχνης, του πολιτισμού...
Από την αρχαιότητα, οι πρόγονοί μας εγκαθίδρυαν σε κάθε πόλη-κράτος βιβλιοθήκες και φιλοσοφικές σχολές, αποδίδοντας έμφαση στην διδαχή της Γνώσεως μέσα από συγκεκριμένες διαδικασίες που επέφεραν την συνειδησιακή διεύρυνση και την αυτογνωσία...
Τα κείμενα στο διαδίκτυο δεν μπορούν να υποκαταστήσουν το βιβλίο, διότι είναι αδύνατη ή πολύ δυσχερής η ανάγνωση ενός ογκώδους συγγράμματος μέσω ηλεκτρονικών διαύλων, οπότε οι νέοι αρκούνται σε επιφανειακές και επιδερμικές προσεγγίσεις που εξαντλούνται σε μικρές αναφορές και πολλές εικόνες...
Από τον αρχαίο πάπυρο και την περγαμηνή, μέχρι τις λίθινες επιγραφές και διαμέσω των χιλιετηρίδων φθάνοντας στο σύγχρονο βιβλίο, καλαίσθητο, με έγχρωμες εικόνες και παραστάσεις, το βιβλίο αποτελεί ένα διαχρονικό ανάγνωσμα που συνοδεύει τον άνθρωπο σε κάθε φάση της ζωής του και αποτελεί τον οδηγό που ιχνηλατεί την πορεία στην ατραπό της γνώσεως και του πολιτισμού...
Σχόλια