Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

 Ο Γ. ΠΛΗΘΩΝ ΚΑΙ Η ΦΡΑΤΡΙΑ ΤΟΥ ΜΥΣΤΡΑ, ΠΥΡΦΟΡΟΙ ΤΗΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΕΩΣ!

Μπορεί οι ασχολούμενοι με την ιστορία και την αρχαία ελληνική φιλοσοφία να γνωρίζουν τον Γεώργιο Πλήθωνα Γεμιστό ως τον έσχατο και μέγιστο των Νεοπλατωνικών φιλοσόφων. Μπορεί να γνωρίζουν ότι η "Νόμων Συγγραφή" και πολλά έργα του παραδόθηκαν στην πυρά από τον Γεννάδιο Σχολάριο. Εκείνο όμως που δεν γνωρίζουν γιατί δεν είναι ευρέως γνωστό, είναι το ότι ο Γ. Πλήθων και οι μαθητές του ήσαν οι πρωτεργάτες για την εκδήλωση του πολιτισμικού εκείνου οργασμού στην Δυτική Ευρώπη που έμεινε γνωστός στην ιστορία ως “Αναγέννηση”. Ήταν η περίοδος εκείνη στην ευρωπαϊκή ιστορία που επακολούθησε του σκοτεινού Μεσαίωνα και που χαρακτηρίσθηκε από μία πρωτοφανή έξαρση πνευματικού έργου αλλά και άνθηση των τεχνών, με εμφανέστατη στροφή προς τα αρχαιοελληνικά-κλασικά πρότυπα. Παράλληλα ήσαν εκείνοι που μετέφεραν την μυητική κληρονομιά του αρχαίου κόσμου στην Δύση. Κατωτέρω, θα δούμε πως αυτό πραγματώθηκε...
Καθόλου τυχαία, η Αναγέννηση είχε ως κοιτίδα της την Φλωρεντία, ξεκίνησε δηλαδή και εκκολάφθηκε στα μέρη εκείνα τα οποία επισκέφθηκε ο Γεμιστός-Πλήθων και εν συνεχεία απέστειλε μαθητές του για να μεταλαμπαδεύσουν τη Γνώση... Καθοριστικός σε αυτή την πολυσχιδή διεργασία, ήταν ο ρόλος του Βησσαρίωνα, επιστήθιος φίλος και μαθητής του Γεμιστού, ο οποίος εν συνεχεία χρίσθηκε και επίσκοπος της Καθολικής Εκκλησίας. Ο Βησσαρίων, ακολουθώντας τον Πλήθωνα και την αυτοκρατορική αποστολή που είχαν μεταβεί στην Φλωρεντία και στη Φεράρα προς εξέταση της προοπτικής ενώσεως των Εκκλησιών, μετά τη σύνοδο της Φλωρεντίας εγκαταστάθηκε στη Δύση, κομίζοντας στους Λατίνους πολλά ελληνικά χειρόγραφα, τα οποία και κληροδότησε στη Βενετία λίγο τη μετάστασή του.
Τα χειρόγραφα αυτά απετέλεσαν τη βάση της Μαρκιανής Βιβλιοθήκης της Βενετίας. Έτσι στην Ιταλία συνεχίστηκε η μελέτη και η διάσωση του αρχαίου ελληνικού πνεύματος. Διαβλέποντας ο Γεμιστός το επερχόμενο τέλος, άρχισε να στέλνει μαθητές του στην Δύση, με πρωτοπόρους τον Εμμανουήλ Χρυσολωρά, ο οποίος προσκλήθηκε για να διδάξει ελληνικά στη Σχολή της Φλωρεντίας. Στη συνέχεια, δίδαξε μετά από πρόσκληση στα Μεδιόλανα (Μιλάνο) και έπειτα στην Ακαδημία της Παβίας, τη Βενετία και τη Ρώμη. Ο Χρυσολωράς άνοιξε τον δρόμο για τους άλλους Έλληνες λόγιους που εγκαταστάθηκαν στη Δύση τα επόμενα χρόνια.
Ο Ιωάννης Αργυρόπουλος (1415-1487) θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους συνεχιστές του έργου του Χρυσολωρά. Ως διάκονος μετείχε στη Σύνοδο της Φλωρεντίας (1438-1439). Επέστρεψε στο Βυζάντιο και μετά την άλωση της Πόλης εγκαταστάθηκε στην Φλωρεντία, όπου ασπάστηκε τον καθολικισμό. Ο Λαυρέντιος ο Μεγαλοπρεπής ανέθεσε στον Αργυρόπουλο τη διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και φιλοσοφίας στην Ακαδημία της πόλης. 
Ο Γεώργιος Γεμιστός Πλήθων και ο μαθητής του Βησσαρίων, θεωρούνται οι τελευταίοι Έλληνες λόγιοι που πριν την άλωση της Κωνσταντινούπολης δίδαξαν στην Ιταλία τα ελληνικά γράμματα.
Από τον 15ο αιώνα και εντεύθεν, άρχισε να αναζωπυρώνεται το ενδιαφέρον για την αριστοτελική ενώ άρχισε να αναβιώνει και η πλατωνική φιλοσοφία, κυρίως μετά τη Σύνοδο της Φεράρας-Φλωρεντίας και την παρουσία του Γεώργιου Γεμιστού Πλήθωνα σ’ αυτή.
Ο Marsilio Ficino (1433-1499) ήταν αυτός που έκανε τον Πλάτωνα προσιτό στη Δυτική Ευρώπη και διαμόρφωσε την ιδέα μιας πλατωνικής παράδοσης ενιαίας και φιλικά διακείμενης προς τον Χριστιανισμό. Και αυτή η αναζωπύρωση έχει ως δημιουργό της τον Γεώργιο Πλήθωνα Γεμιστό, τον έσχατο όσο και μέγιστο των Νεοπλατωνικών φιλοσόφων... 
Ο Κόζιµο Μέδικος, μαικήνας των τεχνών και αρωγός του Μαρσίλιο Φιτσίνο, ο οποίος θεωρούσε τον Πλήθωνα ως «έναν δεύτερο Πλάτωνα», διαποτίσθηκε βαθειά από τη διδασκαλία του Πλήθωνα, μαγευόμενος ακούγοντας τις διαλέξεις του. Σε κάποια δεδομένη στιγμή, ο Κόζιμο Μεδίκος, γνώρισε τον Θεόσοφο του Μυστρά στον Φιτσίνο. Η διδασκαλία του Πλήθωνα, προκάλεσε τέτοιον ενθουσιασμό για την πλατωνική φιλοσοφία, που ο Μαρσίλιο Φιτσίνο και άλλοι φίλοι του ίδρυσαν στη Φλωρεντία την Πλατωνική Ακαδημία, ένα κέντρο πλατωνικών σπουδών. Εδώ μυήθηκαν στη φιλοσοφία τα πιο επιφανή ονόματα: Μποτιτσέλι, ντα Βίντσι, Μακιαβέλι, Μιχαήλ ΄Αγγελος, Ραφαήλ, Τιτσιάνο. Ο Κόζιμο ήταν συλλέκτης χειρογράφων με αρχαιοελληνικά κείμενα. Πιθανόν απέκτησε από τον Πλήθωνα χειρόγραφα με όλα τα έργα του Πλάτωνα. Ίδρυσε την Ακαδημία σε μια πολυτελή κατοικία που είχε δοθεί στον Φιτσίνο ως αμοιβή για τη μετάφραση στα λατινικά των Ερμητικών κειμένων. Ο Γεώργιος Γεμιστός Πλήθων, πρέσβευε την αντίληψη ότι οι αρχαίοι Θεοί των Ελλήνων ήταν αλληγορίες των θείων δυνάμεων και ότι η βαθιά γνώση του Πλάτωνα μπορούσε να γίνει η βάση της θρησκευτικής ενότητας. 
Ο Πλήθων μετέφερε στον Φιτσίνο την ιδέα ότι η ατραπός προς τη γνώση, τη γνώση του Θείου, είχε μακρινή καταγωγή στο απώτατο παρελθόν. Ήταν ο πρώτος φιλόσοφος και μύστης που γέννησε τη θεωρία μίας «μυστικής», «εσωτερικής» και προαιώνιας παραδόσεως-σοφίας, η οποία μεταβιβάστηκε δια της μυητικής διαδοχής. Αυτή η θεωρία συνδέθηκε με την έννοια της «αιώνιας φιλοσοφίας».
Ο Ficino, καταφανώς επηρεασθείς από τον Πλήθωνα, σε όλα τα έργα του τόνισε ότι η θρησκεία δεν είναι ξεχωριστή από τη φιλοσοφία. Η θρησκεία αλληλεξαρτάται από τη φιλοσοφία και η φιλοσοφία αλληλοσυμπληρώνεται από τη θρησκεία αφού και οι δύο αποτελούν πνευματικές εκδηλώσεις της ζωής του ανθρώπου.
Η πλατωνική Ακαδημία της Φλωρεντίας ήταν ένας κύκλος διανοουμένων που δραστηριοποιήθηκε κατά το δεύτερο μισό του 15ου αιώνα γύρω από τον Φιτσίνο. Οι διαλέξεις ήταν ελεύθερες. Μελετούσαν πλατωνική φιλοσοφία, ρητορική, λογοτεχνία, αστρολογία, θεολογία. Στόχος τους ήταν να προβάλλουν το πλατωνικό πρότυπο μορφώσεως του ανθρώπου, πιο ελεύθερο από τον αυστηρό αριστοτελισμό που κυριαρχούσε εκείνη την εποχή. Η πραγματική αφετηρία ιδρύσεως της άτυπης Πλατωνικής Ακαδημίας τοποθετείται περί τα 1459, οπότε ο Κόζιμο επιφόρτισε τον Μαρσίλιο Φιτσίνο, γιο του προσωπικού του ιατρού, με τη μετάφραση των φιλοσοφικών στοχασμών του Πλάτωνα στη λατινική γλώσσα. 
Αυτή ακριβώς ήταν και η διεργασία που κυοφόρησε την Αναγέννηση, αναγέννηση όχι μόνο των Τεχνών, όπως εσφαλμένα πιστεύεται από πολλούς, αλλά γενικότερα της Πολιτιστικής Δημιουργίας και αναβιώσεως του Στοχασμού. Φαινομενικά, αυτό το έπραξαν κυρίως Ιταλοί, όμως την μυστική σπορά για το έργο αυτό, το είχε επιτελέσει ο Γεώργιος Πλήθων Γεμιστός και τα μέλη της μυστικής Φρατρίας του Μυστρά...
Ένας από τους επιφανέστερους μαθητές της αδελφότητας του Μυστρά, ήταν ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος. Σε πολλούς από τους πίνακές του, οι μορφές που απεικονίζει, σχηματίζουν έναν ιδιόμορφο χαιρετισμό, αποτελούμενο από ένωση του μεσαίου με τον παράμεσο δάκτυλο, αυτό είναι ο μυητικός χαιρετισμός των μελών της φρατρίας του Μυστρά..

ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
ΤΗΛ. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: 6909-75.33.72

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ Στην αρχαία Ελλάδα οι πεταλούδες προσελάμβαναν τον συμβολισμό των Ψυχών, θεωρώντας ότι απεικονίζουν τις ψυχές των μεταστάντων που ακολουθούν, εξερχόμενες των σωμάτων, την πορεία προς τα ανώτερα πεδία... Ανάλογο συμβολισμό προσελάμβαναν και τα τζιτζίκια...  Οι αρχαίοι Έλληνες ονόμαζαν την πεταλούδα «σκώληκα ή καμπή», ενώ τη χρυσαλλίδα, το επόμενο δηλαδή στάδιο (στάδιο μεταμορφώσεώς της από την κάμπια) «νεκύδαλλο», που σημαίνει «περίβλημα νεκρού». Στην ελληνική αλλά και στη ρωμαϊκή μυθολογία η Ψυχή, υπήρξε μια θνητή, απελευθερώθηκε από το θάνατο από τον Δία και η μυθολογική εικονοπλασία την αναπαριστά πολλές φορές με φτερά πεταλούδας.  Απελευθερωμένο από τα δεσμά του θενάτου, το σώμα της Ψυχής θα μπορούσε να πετάξει ελεύθερα στα ύψη, ξεφεύγοντας από τα ασφυκτικά δεσμά της χρυσαλίδας .  Σε επίπεδο μυθολογικού συμβολισμού, με την ομορφιά της η Ψυχή ξύπνησε τη ζηλοτυπία της Αφροδίτης, γιατί κατόρθωσε να μαγέψει και αυτόν τον ίδιο τον Έρωτα
Ο ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΚΑΚΙΑΣ ΣΤΗΝ ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ Στον Τεκτονισμό αλλά και στον Εσωτερισμό ευρύτερα, υφίστανται ορισμένα σύμβολα προερχόμενα από τον χώρο του φυσικού και ζωϊκού βασιλείου τα οποία διαθέτουν αρχετυπική σημασία. Ένα από αυτά, χιλιοειδωμένο ως σύμβολο που κοσμεί το πέτο μυημένων είτε πολλάκις αναφερόμενο σε τυπικό τελετουργικά, είναι η Ακακία. Τι είναι και τι συμβολίζει πραγματικά η Ακακία στον χώρο της μεταφυσικής παραδόσεως και των εσωτερικών αναζητήσεων; Ο όρος «Ακακία» είναι σύνθετος και περιλαμβάνει το στερητικό «α» και τη λέξη «κακία» ως έκφανση του αρνητικού. Από ετυμολογικής απόψεως, η Α-κακία υποδηλώνει την κατάσταση εκείνη στην οποία κυριαρχεί η έλλειψη, η απουσία του κακού. Η Ακακία δεσπόζει, ως προανεφέρθη, ως σύμβολο στον Εσωτερισμό, υποδηλώνοντας την καθαρότητα και την αγνότητα της ψυχής, και σε επίπεδο καταστάσεως, συμβολίζει την ανάσταση και την αθανασία. Το δέντρο της Ακακίας, είναι γνωστό σε όσους ασχολούνται με τις απόκρυφες παραδόσεις, από
ΔΩΔΕΚΑ ΣΟΒΑΡΟΙ ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ ΟΦΕΙΛΟΥΜΕ ΝΑ... ΣΤΗΡΙΞΟΥΜΕ ΤΟ ΙΣΡΑΗΛ! Τα γεγονότα στη Γάζα, και οι "αγαθοεργίες" των Ισραηλινών μακελάρηδων στην Παλαιστίνη, δεκαετίες τώρα, αλλά πρωτίστως πρόσφατα, στάθηκαν αφορμή για μία ακόμη φορά, να "αποκαλυφθούν" οι διάφοροι περιπλανώμενοι ακροδεξιοί "εθνικοπατριώτες" που απροκάλυπτα στηρίζουν το Ισραήλ και τον Σιωνισμό. Αναλογιζόμενοι τη στάση τους, ψάξαμε και αναζητήσαμε γεωπολιτικά, ιστορικά και στρατηγικά επιχειρήματα για να συμπαραταχθούμε και εμείς με το Ισραήλ. Και τα βρήκαμε. Ιδού: - ΣΤΗΡΙΖΩ ΤΟ ΙΣΡΑΗΛ, ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΕΒΡΑΙΟΣΙΩΝΙΣΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ, ΑΝΘΕΛΛΗΝΕΣ (ΜΑΚΚΑΒΑΙΟΙ), ΚΑΤΕΣΦΑΞΑΝ ΜΕ ΔΟΛΟ ΚΑΙ ΠΑΝΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΟΓΕΝΕΙΣ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥΣ ΤΗΣ ΔΕΚΑΠΟΛΕΩΣ ΣΤΗΝ ΦΙΛΙΣΤΑΙΑ (ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗ), EΠΙ ΑΝΤΙΟΧΟΥ Δ΄ ΤΟΥ ΕΠΙΦΑΝΟΥΣ. ΓΙ΄ ΑΥΤΟ ΑΛΛΩΣΤΕ ΕΟΡΤΑΖΟΥΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΘΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΙΟΡΤΗ ΧΑΝΟΥΚΑ. -ΣΤΗΡΙΖΩ ΤΟ ΙΣΡΑΗΛ, ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΜΑΚΚΑΒΑΙΟΙ ΣΗΜΙΤΟΦΟΙΝΙΚΕΣ ΜΕ ΠΑΡΟΤΡΥΝΣΗ ΤΗΣ ΣΥΖΥΓΟΥ ΤΟΥ ΞΕΡΞΗ ΕΣΘΗΡ ΚΑΙ ΤΟΥ ΓΑΜΠΡΟΥ ΤΟΥ ΜΑΡΔΟΧΑΙΟΥ (ΜΑΡΔΟΝΙΟΥ), Ε
ΖΗΤΟΥΝ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ ΕΝΟΣ ΔΙΣ ΔΡΑΧ ΓΙΑ ΝΑ ΔΩΣΟΥΝ ΤΟΝ ΤΥΜΒΟ ΟΙ ΑΔΕΛΦΟΙ ΔΙΑΜΑΝΤΗ; ΑΣ ΤΟΥΣ ΕΠΙΒΛΗΘΟΥΝ ΠΡΩΤΑ ΠΡΟΣΤΙΜΑ ΓΙΑ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ 63 ΤΑΦΩΝ, ΤΕΙΧΩΝ, ΜΝΗΜΕΙΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΒΛΕΠΟΥΜΕ... Η τραγική ιστορία του τύμβου των Σαλαμινομάχων, μέσα από επίσημα έγγραφα... Το 1975, το ναυπηγείο "Αρκαδία ΑΕ" (Αφοί Διαμαντή), ισοπεδώνουν το ανατολικό τμήμα του τύμβου και καταστρέφουν 63 τάφους, ισοπεδώνοντας παράλληλα αρχαία τείχη, ιερά, βωμούς και ό,τι βρήκαν στο διάβα τους. Μηνύονται, αλλά ουδέποτε η εκδίκαση της υποθέσεως διεξήχθη (με την παρελκυστική τακτική των απανωτών αναβολών, μέχρι οριστικής παραγραφής!!!!).  Το γιατί η υπόθεση παραγράφηκε, αν και επρόκειται για μία καταστροφή ασύλληπτου μεγέθους και βαναυσότητος, οφείλεται στο γεγονός ότι οι διαπράξαντες αυτή, τυγχάνουν συγγενείς του Αχιλλέα Καραμανλή (και του μέχρι προσφάτως Υπουργού Μεταφορών, Κ. Καραμανλή), οπότε και τους επιφυλάχθηκε προκλητική ατιμωρησία για πράξεις οι οποίες είναι ποινικά κολάσιμες! Ο κυρίως τύμβος, το πλάτωμά του, και
ΛΑΘΡΟΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ, Η ΑΣΥΜΜΕΤΡΗ ΑΠΕΙΛΗ ΠΟΥ ΑΠΟΤΕΛΕΙΩΝΕΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΠΑΤΡΙΔΑ... Την δεκαετία του 1980, οι κυβερνήσεις του Α. Παπανδρέου έθισαν τον ελληνικό λαό σε μία ιδιότυπη νοοτροπία νεοπλουτισμού και την ελληνική νεολαία σε μία κατάσταση νωθρότητας και λέμε ιδιότυπη γιατί η τεχνητή οικονομική ευμάρεια που προκλήθηκε, οφειλόταν στον ακατάσχετο δανεισμό της χώρας όσο και στις αθρόες προσλήψεις με κομματικά κριτήρια μέσω κομματικών κλαδικών οργανώσεων που καθιερώθηκαν εκτοξεύοντας την ευνοιοκρατία και την πολιτική συνδιαλλαγή στα ύψη... Στο πλαίσιο αυτό, απαξιώθηκε η χειρονακτική εργασία και δημιουργήθηκε τεχνητό κενό στους τομείς της οικοδομής, της γεωργίας, των τεχνικών επαγγελμάτων, σε εργατικούς κλάδους, κενό το οποίο προκλήθηκε εσκεμμένα ένεκα του νεοπλουτισμού και της νωθρότητας και το οποίο ήρθαν οι  λαθρομετανάστες από το 1990 και εντεύθεν να καλύψουν... "Καλά που ήρθαν οι ξένοι και βρήκαμε για τα χωράφια μας εργάτες και για την οικοδομή τεχνίτες" μονολογούσαν πολλοί,
ΚΑΙΡΙΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΤΕΙΧΗ ΤΗΣ ΠΟΛΕΩΣ ΤΩΝ ΚΛΑΣΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΤΗΣ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ, ΣΤΑ ΑΜΠΕΛΑΚΙΑ, ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΗΓΕΣΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ... Στα Αμπελάκια Σαλαμίνας, έχουν εντοπιστεί τμήματα των αρχαίων τειχών της πόλεως των κλασικών και ελληνιστικών χρόνων. Πρόκειται για ακίνητα μνημεία, τα οποία ευρίσκονται εντός ενός ευρύτερου ιστορικής και αρχαιολογικής σημασίας χώρου. Όμως στην ευρύτερη ζώνη, συμβαίνουν κάποια κακώς κείμενα, τα οποία το Υπουργείο Πολιτισμού έχει αφήσει σε εκκρεμότητα... Το θέμα αυτό το έχουμε καταγγείλει προς κάθε αρμόδια αρχή και το έχουμε επισημάνει με επίσημες αναφορές από τον Ιούλιο του 2023, όμως... βρισκόμαστε στην Ελλάδα των πολλών... ταχυτήτων και των πολλών... μέτρων και σταθμών... Ο αρχαιολογικός νόμος 4858/2021, στο άρθρο 3, προβλέπει, μεταξύ άλλων, ότι "Η  προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς της Χώρας συνίσταται κυρίως: α) στον εντοπισμό, την έρευνα, την καταγραφή, την τεκμηρίωση και τη μελέτη των στοιχείων της, β) στη διατήρ