Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΣΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΕΠΑΝΕΛΛΗΝΙΣΗ...

Η Αρχαιολογία, σε αντίθεση προς ό,τι νομίζουν πολλοί, δεν είναι η επιστήμη που απλώς αναζητά ερείπια, τσουκαλάκια, αγγεία, σκελετούς και αρχαία αντικείμενα. Είναι η Επιστήμη, διαμέσω της οποίας, δια της Έρευνας, της Ανασκαφής και της συγκριτικής μελέτης των ευρημάτων, με την βοήθεια κι άλλων επιστημών, όπως η ανθρωπολογία κ.α., αναζητά, μελετά και αναδεικνύει την Ιστορία του Ανθρώπινου Πολιτισμού, με όλες τις εκφάνσεις και τις επιμέρους παραμέτρους του στον χώρο και στον χρόνο...
Συνεπώς, η γνωστική εμβάθυνση στο παρελθόν, μέσα από την έρευνα, την ανακάλυψη, την ανάδειξη της εξελικτικής πορείας και της διαδρομής ενός λαού και ενός πολιτισμού μέσα στο ιστορικό γίγνεσθαι, συντελεί καθοριστικά στην εξεύρεση των ριζών μας, των παραδόσεών μας, στην αποσαφήνιση της ταυτότητάς μας, τόσο βιολογικής όσο και πολιτισμικής. Κατ΄ αυτό τον τρόπο, επέρχεται η σφυρηλάτηση της ψυχικής και πολιτισμικής αλύσου με το χθες και διατρανώνεται η βούληση για την προάσπιση αυτής της εθνικής-πολιτιστικής ταυτότητας, ιδιαιτερότητας και φυσιογνωμίας που αναδεικνύεται μέσα από τις βιοψυχικές αρετές και ιδιότητες του λαού μας, και στο αύριο...
Συνεπώς δεν πρόκειται απλά για μία απλή καταγραφική επιστήμη, αλλά για έναν δυναμικό επιστημονικό κλάδο που συμβάλλει, δια των ανακαλύψεών του και των συμπερασμάτων στα οποία οδηγείται μέσα από την μελέτη των ευρημάτων που φέρνει στο φως, στην απόκτηση εθνικής αυτογνωσίας και εγρηγόρσεως, αφού μέσα από τη δημοσιοποίηση των πορισμάτων της, ο απλός άνθρωπος, αποκτά επίγνωση του μεγαλείου και των διαστάσεων της πολιτιστικής του κληρονομιάς και της ιστορικής πορείας του γένους του, στοιχεία αλληλένδετα με την απτή αλλά και με την μεταφυσική διάσταση της έννοιας της Πατρίδας...
Η κληρονομιά συνεπώς την οποία φέρνει στο φως ο αρχαιολόγος, αποτελεί πτυχή από το μεγάλο Κεφάλαιο του Εθνικού μας Πολιτισμού, συνιστά κτήμα ολόκληρου του Ελληνικού Λαού, τουλάχιστον όσων διαθέτουν εντός τους το κύτταρο της Ελληνικότητος.... Η υπόμνηση αυτής της κληρονομιάς, διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο σε κρίσιμες περιστάσεις για την εθνική επιβίωση και ανάταση, όπως προκύπτει από τις προεπαναστατικές διεργασίες του 1821, καθώς η αρχαιολατρεία οδήγησε στην πατριδολατρεία και στην αναπόληση του προγονικού κλέους, όπως ανεδύθη μέσω του νεοκλασικού ρομαντικού κύματος που προήλθε κυρίως από την Βαυαρία του Λουδοβίκου του Α΄, αλλά όχι μόνον...
Αυτή η κληρονομιά λοιπόν συνδέεται με μία Γνώση, την οποία ο αρχαιολόγος θα πρέπει να έχει επίγνωση ότι αποτελεί περιουσία άϋλη του Ελληνισμού και δεν έχει δικαίωμα να την διατηρεί ως "επτασφράγιστο μυστικό", διατειθέμενη μόνο για επιστημονικές εργασίες συναδέλφων του. Ο επιστήμονας που υπηρετεί την κοινωνία της γνώσεως, οφείλει να την διαχέει, να την διαθέτει για πληροφόρηση, ορθή πληροφόρηση και επισταμένη, να την μεταδίδει με κάθε πρόσφορο μέσον, ώστε να μετουσιώνεται σε γνωστική εμπειρία και διδαχή. Μακριά από εμάς η τακτική των αιγυπτιακών και άλλων ιερατείων που διατηρούσαν την γνώση "ερμητικά" φυλαγμένη μόνο για την κάστα τους, μη προσβάσιμη στον λαό... Γιατί τότε το επιστημονικό έργο καθίσταται προσιτό και απευθύνεται μόνο σε ολίγους και ο αντικειμενικός σκοπός αποτυγχάνει...
Αυτή τη γνώση, που αποτελεί αληθινό "πυρ", θα πρέπει να τη μεταλαμπαδεύει, να την εκλαϊκεύει, με ομιλίες, διαλέξεις σε σχολεία, να παρέχει κίνητρα στον μέσο άνθρωπο να την μελετά, να δημιουργεί πρόσφορες συνθήκες ώστε ακόμη και ο αδαής να έρθει σε επαφή με το μεγαλείο του Ελληνικού Πολιτισμού, αποκτώντας, έστω και σε απλοϊκή εκδοχή, συναίσθηση του πολιτιστικού δυναμισμού και της βαρειάς κληρονομιάς με την υπεράσπιση της οποίας είναι επιφορτισμένος. Κρατώντας μακριά τον λαό από το γνωστικό φάσμα των ανακαλύψεων και των ερευνών, διαπράττεται μέγα ολίσθημα, αποκόπτοντάς τον από τα ίδια του τα αρχέτυπα... απομονώνοντάς τον από τις αρχετυπικές του ρίζες και καταβολές...
Μόνο τότε θα έχει επιτύχει ολοσχερώς στο έργο του και όλα όσα έχει φέρει στο φως η ανασκαφική σκαπάνη, όχι μόνο δεν θα λησμονηθούν, όχι μόνο δεν θα παραγκωνισθούν, τουναντίον θα πυροδοτήσουν το έναυσμα μίας τεράστιας δυναμικής ιδεολογικής διεργασίας για την εμβάπτιση στα νάματα του Ελληνικού Πολιτισμού και μία εκκίνηση της διαδικασίας της ουσιαστικής, βιωματικής, Επανελληνίσεως... Τότε και μόνο τότε, θα έχει επιτελέσει στο ακέραιο της αποστολή του, παραδίδοντας την σκυτάλη στους εκπαιδευτικούς και σε όσους ζωντανούς λόγιους, να ανάψουν και πάλι την φλόγα του Ελληνισμού που θα φωτίσει για μία ακόμη φορά, τα σκοτάδια της οικουμένης... Κι αυτό γιατί, Η ΑΡΧΑΙΑ ΨΥΧΗ, ΖΕΙ ΜΕΣΑ ΜΑΣ, ΑΘΕΛΗΤΑ ΚΡΥΜΜΕΝΗ...
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ Στην αρχαία Ελλάδα οι πεταλούδες προσελάμβαναν τον συμβολισμό των Ψυχών, θεωρώντας ότι απεικονίζουν τις ψυχές των μεταστάντων που ακολουθούν, εξερχόμενες των σωμάτων, την πορεία προς τα ανώτερα πεδία... Ανάλογο συμβολισμό προσελάμβαναν και τα τζιτζίκια...  Οι αρχαίοι Έλληνες ονόμαζαν την πεταλούδα «σκώληκα ή καμπή», ενώ τη χρυσαλλίδα, το επόμενο δηλαδή στάδιο (στάδιο μεταμορφώσεώς της από την κάμπια) «νεκύδαλλο», που σημαίνει «περίβλημα νεκρού». Στην ελληνική αλλά και στη ρωμαϊκή μυθολογία η Ψυχή, υπήρξε μια θνητή, απελευθερώθηκε από το θάνατο από τον Δία και η μυθολογική εικονοπλασία την αναπαριστά πολλές φορές με φτερά πεταλούδας.  Απελευθερωμένο από τα δεσμά του θενάτου, το σώμα της Ψυχής θα μπορούσε να πετάξει ελεύθερα στα ύψη, ξεφεύγοντας από τα ασφυκτικά δεσμά της χρυσαλίδας .  Σε επίπεδο μυθολογικού συμβολισμού, με την ομορφιά της η Ψυχή ξύπνησε τη ζηλοτυπία της Αφροδίτης, γιατί κατόρθωσε να μαγέψει και αυτόν τον ...

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΗ ΘΥΣΙΑ ΤΟ “ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ” ΤΩΝ ΤΕΜΠΩΝ; Ο ΣΑΤΑΝΙΣΜΟΣ ΘΕΡΙΕΥΕΙ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ! Παρήλθαν δύο έτη από την πολύνεκρη πρόσκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη, ένα ζήτημα το οποίο έχει πολλές πτυχές και που προσλαμβάνει πολλές παραμέτρους και η διαλεύκανση της τραγωδίας δεν έχει επέλθει... Τι συνέβη όμως πραγματικά στα Τέμπη και γιατί συνέβη εκεί; Ήταν πράγματι ατύχημα, οφειλόμενο στα απηρχειωμένα συστήματα ασφαλείας του ΟΣΕ και στον ανθρώπινο παράγοντα, ή μήπως κάποιοι το “προκάλεσαν” με σκοτεινές σκοπιμότητες; Πολύ περίεργοι είναι και δύο θάνατοι που προκλήθηκαν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα μετά το συμβάν στα Τέμπη. Του Διευθυντή Κυκλοφορίας του ΟΣΕ και ενός σταθμάρχη από τον σταθμό του Βόλου... Κατά γενική ομολογία, τα Τέμπη, αν και από αισθητικής απόψεως είναι μία όμορφη τοποθεσία, δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι κρύβει κάτι “παράξενο”, απόκοσμο, μυστηριακό... Το “στοίχειωμα” των Τεμπών δεν είναι κάτι νέο. Οι Θεσσαλοί στην αρχαιότητα, ανά 9ετία, πραγματοποιούσαν εξαγνιστικές τ...

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

 ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ ΛΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ-ΠΡΩΗΝ ΜΕΓΑΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΣ ΤΗΣ ΕΜΣΤΕ: ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΕΚΤΟΝΙΚΕΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΙΣ, ΑΠΕΡΡΕΥΣΑΝ ΟΙ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΙ ΘΕΣΜΟΙ & Η  ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΤΙΚΟΤΗΤΑ! Εν έτει 1990, ο τότε Μέγας Διδάσκαλος της αυτοαποκαλούμενης "Εθνικής Μεγάλης Στοάς της Ελλάδος" Ευστάθιος Λιακόπουλος, είχε παραχωρήσει συνέντευξη στο περιοδικό "Έρευνα", όπου μεταξύ των άλλων θεμάτων, είχε αναφερθεί στην επίδραση που άσκησε ο τεκτονισμός ως προς την υϊοθέτηση και εφαρμογή των κοινοβουλευτικών διαδικασιών στην πολιτική λειτουργία. Ο τότε Μ.Δ. της ΕΜΣΤΕ ανέφερε χαρακτηριστικά ότι ο κοινοβουλευτισμός υπήρξε απείκασμα των τεκτονικών διαδικασιών-συνελεύσεων των τεκτόνων/οικοδόμων, εισάγοντας την αρχή της αντιπροσωπευτικότητας... Το ερώτημα που τίθεται κατόπιν αυτού, έχει δύο σκέλη: Κατά πόσο ισχύει η αντιπροσωπευτικότητα, υπό την έννοια ότι η ανάδειξη εκπροσώπων έχει τον δεσμευτικό χαρακτήρα της αναθέσεως μίας συγκεκριμένης εντολής και τι δικλείδες ασφαλείας υπάρχουν ως προς την τήρηση των κατευθυν...