Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

 ΓΗΡΑΣΚΩ ΑΕΙ ΔΙΔΑΣΚΟΜΕΝΟΣ, ΚΑΘΩΣ "ΕΝ ΟΙΔΑ ΟΤΙ ΟΥΔΕΝ ΟΙΔΑ"...

Οι αρχαίοι πρόγονοί μας ήταν έμφορτοι όχι μόνο Γνώσεων αλλά και Σοφίας. Οι δύο ανωτέρω ρήσεις, αποτελούν δικό τους πνευματικό απόσταγμα. Η μεν πρώτη, συνιστά καταστάλαγμα εμπειριών, καθώς ουδείς γνωρίζει τα πάντα, ουδείς εστί παντογνώστης ή "πολυτεχνίτης", πολυπράγμων και επαϊων, δεδομένου ότι άπαντα τα ζητήματα, είτε πνευματικής, είτε τεχνικής υφής, χρειάζονται εξειδίκευση και αυτή επέρχεται μόνο με την συστηματική ενασχόληση με συγκεκριμένα αντικείμενα και όχι με τον επιμερισμό σε πλείστους τομείς. 
Λαμβανομένου υπ΄ όψιν λοιπόν ότι το φάσμα της γνώσης είναι απεριόριστο και μη πεπερασμένο, καθώς καθημερινά και ολοένα η έρευνα, η επιστήμη, η τεχνολογία μας εισάγουν σε νέες ανακαλύψεις, επινοήσεις, μεθόδους και αντικείμενα διδαχής, κάθε μέρα που περνά και μακραίνει ο βίος μας, λογικό και επόμενο είναι να εμπλουτίζουμε και με κάτι καινούργιο το γνωστικό μας φάσμα... 
Γηράσκουμε λοιπόν, αεί διδασκόμενοι, καθώς απόλυτα αυτόφωτοι, παντογνώστες και μοναδικές αυθεντίες, δεν υφίστανται, τουλάχιστον στο πεδίο των κοινών θνητών...
Συμπληρωματική της πρώτης αυτής ρήσεως, είναι και η μεγάλη απόφανση του Σωκράτη, ότι "Εν οίδα, ότι ουδέν οίδα" (ένα γνωρίζω ότι δεν γνωρίζω τίποτε). Φυσικά και δεν κυριολεκτούσε ο μεγάλος φιλόσοφος της Αρχαιότητος, αλλά ομιλούσε συμβολικά, αλληγορούσε...
Ασφαλώς και ήταν γνώστης πολλών πραγμάτων, μέσα από την δια βίου έρευνα και εμβάθυνση που είχε πραγματοποιήσει, έρευνα ανθρωποκεντρική και διεισδυτική. Δηλώνοντας όμως ότι "γνωρίζει πώς δεν γνωρίζει τίποτε", υπαινισσόταν ότι το φάσμα της γνώσεως είναι τόσο απεριόριστο, ώστε όσες γνώσεις και όση πληροφόρηση κι αν συγκεντρώσει κάποιος, πάλι αυτή είναι ανεπαρκής σε σχέση με την απεραντοσύνη των γνωστικών πεδίων και αντικειμένων που μένουν "ακάλυπτα" και άγνωστα για τον αναζητητή της γνώσεως. Κάτω από αυτό το πρίσμα, με την εγκράτεια που τον διακατείχε, ο Σωκράτης δήλωσε ότι "Εν οίδα ότι ουδέν οίδα". Και φυσικά, ήταν σοφότερος παντός άλλου, διότι ακριβώς είχε επίγνωση της άγνοιάς του και δεν κομπορρημονούσε όπως πολλοί σοφιστές ή άλλοι τινές "φιλόσοφοι" της εποχής του... Γι΄ αυτό και το δελφικό μαντείο έδωσε τον ακόλουθο χρησμό: «Σοφὸς Σοφοκλῆς, σοφώτερος δ' Εὐριπίδης, ἀνδρῶν δ' ἁπάντων Σωκράτης σοφώτατος».
Ο αληθινός γνώστης, είναι αιώνιος αναζητητής, είναι ισόβιος μαθητής...
Στην εποχή της άκρατης επάρσεως, της υπερπροβολής του εγώ, στην εποχή της επιδείξεως και της αλαζονίας που βιώνουμε και που διακατέχει την πλειοψηφία των ανθρώπων (η γνωστή ρήση "ξέρεις ποιός είμαι εγώ", είναι έκφανση αυτής της νοοτροπίας), είθε η εγκράτεια, η συνειδητότητα του Σωκράτη και η επίγνωση των ορίων και των δυνατοτήτων μας, να κυριαρχήσουν, χαλιναγωγώντας τα πάθη μας και ευθυγραμμιζόμενοι με τις επιταγές και τις σοφές συμβουλές των προγόνων μας, με σκοπό την σμίλευση ενός αλλιώτικου, ποιοτικού ήθους...
                            ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ Στην αρχαία Ελλάδα οι πεταλούδες προσελάμβαναν τον συμβολισμό των Ψυχών, θεωρώντας ότι απεικονίζουν τις ψυχές των μεταστάντων που ακολουθούν, εξερχόμενες των σωμάτων, την πορεία προς τα ανώτερα πεδία... Ανάλογο συμβολισμό προσελάμβαναν και τα τζιτζίκια...  Οι αρχαίοι Έλληνες ονόμαζαν την πεταλούδα «σκώληκα ή καμπή», ενώ τη χρυσαλλίδα, το επόμενο δηλαδή στάδιο (στάδιο μεταμορφώσεώς της από την κάμπια) «νεκύδαλλο», που σημαίνει «περίβλημα νεκρού». Στην ελληνική αλλά και στη ρωμαϊκή μυθολογία η Ψυχή, υπήρξε μια θνητή, απελευθερώθηκε από το θάνατο από τον Δία και η μυθολογική εικονοπλασία την αναπαριστά πολλές φορές με φτερά πεταλούδας.  Απελευθερωμένο από τα δεσμά του θενάτου, το σώμα της Ψυχής θα μπορούσε να πετάξει ελεύθερα στα ύψη, ξεφεύγοντας από τα ασφυκτικά δεσμά της χρυσαλίδας .  Σε επίπεδο μυθολογικού συμβολισμού, με την ομορφιά της η Ψυχή ξύπνησε τη ζηλοτυπία της Αφροδίτης, γιατί κατόρθωσε να μαγέψει και αυτόν τον ...

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΗ ΘΥΣΙΑ ΤΟ “ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ” ΤΩΝ ΤΕΜΠΩΝ; Ο ΣΑΤΑΝΙΣΜΟΣ ΘΕΡΙΕΥΕΙ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ! Παρήλθαν δύο έτη από την πολύνεκρη πρόσκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη, ένα ζήτημα το οποίο έχει πολλές πτυχές και που προσλαμβάνει πολλές παραμέτρους και η διαλεύκανση της τραγωδίας δεν έχει επέλθει... Τι συνέβη όμως πραγματικά στα Τέμπη και γιατί συνέβη εκεί; Ήταν πράγματι ατύχημα, οφειλόμενο στα απηρχειωμένα συστήματα ασφαλείας του ΟΣΕ και στον ανθρώπινο παράγοντα, ή μήπως κάποιοι το “προκάλεσαν” με σκοτεινές σκοπιμότητες; Πολύ περίεργοι είναι και δύο θάνατοι που προκλήθηκαν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα μετά το συμβάν στα Τέμπη. Του Διευθυντή Κυκλοφορίας του ΟΣΕ και ενός σταθμάρχη από τον σταθμό του Βόλου... Κατά γενική ομολογία, τα Τέμπη, αν και από αισθητικής απόψεως είναι μία όμορφη τοποθεσία, δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι κρύβει κάτι “παράξενο”, απόκοσμο, μυστηριακό... Το “στοίχειωμα” των Τεμπών δεν είναι κάτι νέο. Οι Θεσσαλοί στην αρχαιότητα, ανά 9ετία, πραγματοποιούσαν εξαγνιστικές τ...

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

 ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ ΛΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ-ΠΡΩΗΝ ΜΕΓΑΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΣ ΤΗΣ ΕΜΣΤΕ: ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΕΚΤΟΝΙΚΕΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΙΣ, ΑΠΕΡΡΕΥΣΑΝ ΟΙ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΙ ΘΕΣΜΟΙ & Η  ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΤΙΚΟΤΗΤΑ! Εν έτει 1990, ο τότε Μέγας Διδάσκαλος της αυτοαποκαλούμενης "Εθνικής Μεγάλης Στοάς της Ελλάδος" Ευστάθιος Λιακόπουλος, είχε παραχωρήσει συνέντευξη στο περιοδικό "Έρευνα", όπου μεταξύ των άλλων θεμάτων, είχε αναφερθεί στην επίδραση που άσκησε ο τεκτονισμός ως προς την υϊοθέτηση και εφαρμογή των κοινοβουλευτικών διαδικασιών στην πολιτική λειτουργία. Ο τότε Μ.Δ. της ΕΜΣΤΕ ανέφερε χαρακτηριστικά ότι ο κοινοβουλευτισμός υπήρξε απείκασμα των τεκτονικών διαδικασιών-συνελεύσεων των τεκτόνων/οικοδόμων, εισάγοντας την αρχή της αντιπροσωπευτικότητας... Το ερώτημα που τίθεται κατόπιν αυτού, έχει δύο σκέλη: Κατά πόσο ισχύει η αντιπροσωπευτικότητα, υπό την έννοια ότι η ανάδειξη εκπροσώπων έχει τον δεσμευτικό χαρακτήρα της αναθέσεως μίας συγκεκριμένης εντολής και τι δικλείδες ασφαλείας υπάρχουν ως προς την τήρηση των κατευθυν...