Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

"ΕΠΑΦΗ" ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΜΕ ΤΗ "ΖΩΝΤΑΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ", ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΒΗΜΑ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΑΦΥΠΝΙΣΗ & ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΣΥΝΕΙΔΗΤΟΠΟΙΗΣΗ...

Δίχως να θέλουμε να γίνουμε απόλυτοι, θα παρατηρήσουμε ότι οι εκπαιδευτικοί των διαφόρων σχολικών βαθμίδων, παραμένουν από αδιάφοροι έως και αρνητικοί σε σχέση με την μεταλαμπάδευση της "ζωντανής ιστορίας" στους μαθητές. Και όταν λέμε "ζωντανής ιστορίας", αναφερόμαστε στην επίσκεψη και στην επί τόπου διδασκαλία και ενημέρωση των μαθητών, επί των πεδίων μαχών, επί σπουδαίων μνημείων, επί μουσειακών εκθεμάτων σημαίνουσας βαρύτητας, επί αρχαιολογικών τόπων στους οποίους διαδραματίσθηκαν καταλυτικά γεγονότα ως προς την εξέλιξη της ιστορικής ροής και την διαμόρφωση του Ελληνικού Κόσμου, ως προς την πραγματοποίηση ενημερωτικών διαλέξεων στα σχολεία από επιστήμονες, αρχαιολόγους, ιστορικούς, σε σχέση με τον πολιτιστικό πλούτο και τη μνημειακή κληρονομιά που έχει αναδείξει η περιοχή τους και όχι μόνον. 
Η επιμόρφωση των μαθητών, θα έδινε σε κάποιους το έναυσμα, θα παρείχε ώθηση στη γόνιμη αναζήτηση, συνακόλουθα στην αγάπη για την ιστορία του τόπου και αναπόφευκτα θα δημιουργούσε το υπόβαθρο μελλοντικά για διεκδίκηση... Αυτό ακριβώς δεν θέλουν να γίνει, γιατί ανατρέπει τις υπόγειες συνδιαλλαγές και δημιουργεί παρωνυχιδες στο καθεστώς της ανομίας που υφίσταται, στο κύμα αφελληνισμού και επιβολής λήθης.... 
Τα εικονιζόμενα αρχαία ερείπια που παρατίθενται αμέσως κάτω από τον τίτλο αυτού του κειμένου, αποτελούν ό,τι απέμεινε από τη σχολή και οικία συνάμα του Πρόκλου, παραπλεύρως της οδού Διον. Αεροπαγίτου στην Αθήνα, επεκτεινόμενη και κάτω από το οδόστρωμα αυτής. Γνωρίζουν οι μαθητές ποιός ήταν ο νεοπλατωνικός φιλόσοφος Πρόκλος; Εν πολλοίς, όχι. Μία επίσκεψη στον χώρο όμως, με την κατάλληλη διδαχή, θα έδινε σε ορισμένους το ερέθισμα να ψάξουν, να ενδιαφερθούν, να εμβαθύνουν...
Γνωρίζουν οι μαθητές την σχέση που έχει η γένεση της τραγωδίας με το ιερό του Ικαρίου Διονύσου στην Πεντέλη και την ωδή του τράγου, το άρμα του Θέσπιδος κ.λπ; Επίσης όχι... Μία επίσκεψη εκεί όμως και υπό την κατάλληλη εξήγηση, θα μπορούσε να ενεργοποιηθεί το ενδιαφέρον τους, γιατί άλλη αξία έχει η ζωντανή, επιτόπια προσέγγιση και άλλη η στεγνή, φιλολογική ή ιστορική αναφορά...
Για φανταστείτε ζωντανό μάθημα στο μυκηναϊκό ανάκτορο στα Κανάκια, στο ιερό του Διονύσου στα Περιστέρια, στον λόφο της Πούντας που εκτείνεται η αρχαία πόλη ή στην Κυνόσουρα; Πόσο "ζωντανή" γίνεται η ιστορία και τι δυναμική μπορεί να αναπτυχθεί με την ανάλογη συναισθηματική κλιμάκωση;
Μόνον η ζωντανή προσέγγιση, η επαφή, η βιωματική μέθεξη με το αρχαίο κάλλος και τα ιδεώδη του αρχαίου Ελληνικού Κόσμου που ενέχουν Αρμονία, Μέτρο, Σθένος, Σοφία, Αρετές, μπορούν να συνεπάρουν τη νέα γενιά και να αφυπνίσουν την αρχαία ψυχή που ζει μέσα μας, αθέλητα κρυμμένη, τελώντας σε λανθάνουσα κατάσταση...
Για να αγωνιστούμε και να διαφυλάξουμε μια κληρονομιά, είτε φυσική, είτε πολιτιστική, είτε συνδυαστικά, θα πρέπει προηγουμένως να την γνωρίσουμε...
Θεσμικοί φορείς, Σύλλογοι Αρχαιολόγων, εκπαιδευτικοί, Δήμοι, Σωματεία, έχουν τη θέληση να το κάνουν πράξη; 'Εχουν την θέληση να μετατρέψουν μία διδαχή ιστορική που σήμερα μπορεί να μοιάζει δια της καθ΄ έδρας παράδοσης ως ανιαρή διαδικασία, σε μία συναρπαστική αφήγηση που να διασφαλίζει τη συμμετοχή στην Γνώση και στην Επίγνωση; Εάν θέλουμε Επανελλήνιση και αποκατάσταση της προγονικής κληρονομιάς, θα πρέπει να το επιδιώξουμε όχι μόνο λόγω, αλλά κυρίως έργω...
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ Στην αρχαία Ελλάδα οι πεταλούδες προσελάμβαναν τον συμβολισμό των Ψυχών, θεωρώντας ότι απεικονίζουν τις ψυχές των μεταστάντων που ακολουθούν, εξερχόμενες των σωμάτων, την πορεία προς τα ανώτερα πεδία... Ανάλογο συμβολισμό προσελάμβαναν και τα τζιτζίκια...  Οι αρχαίοι Έλληνες ονόμαζαν την πεταλούδα «σκώληκα ή καμπή», ενώ τη χρυσαλλίδα, το επόμενο δηλαδή στάδιο (στάδιο μεταμορφώσεώς της από την κάμπια) «νεκύδαλλο», που σημαίνει «περίβλημα νεκρού». Στην ελληνική αλλά και στη ρωμαϊκή μυθολογία η Ψυχή, υπήρξε μια θνητή, απελευθερώθηκε από το θάνατο από τον Δία και η μυθολογική εικονοπλασία την αναπαριστά πολλές φορές με φτερά πεταλούδας.  Απελευθερωμένο από τα δεσμά του θενάτου, το σώμα της Ψυχής θα μπορούσε να πετάξει ελεύθερα στα ύψη, ξεφεύγοντας από τα ασφυκτικά δεσμά της χρυσαλίδας .  Σε επίπεδο μυθολογικού συμβολισμού, με την ομορφιά της η Ψυχή ξύπνησε τη ζηλοτυπία της Αφροδίτης, γιατί κατόρθωσε να μαγέψει και αυτόν τον ...

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΗ ΘΥΣΙΑ ΤΟ “ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ” ΤΩΝ ΤΕΜΠΩΝ; Ο ΣΑΤΑΝΙΣΜΟΣ ΘΕΡΙΕΥΕΙ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ! Παρήλθαν δύο έτη από την πολύνεκρη πρόσκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη, ένα ζήτημα το οποίο έχει πολλές πτυχές και που προσλαμβάνει πολλές παραμέτρους και η διαλεύκανση της τραγωδίας δεν έχει επέλθει... Τι συνέβη όμως πραγματικά στα Τέμπη και γιατί συνέβη εκεί; Ήταν πράγματι ατύχημα, οφειλόμενο στα απηρχειωμένα συστήματα ασφαλείας του ΟΣΕ και στον ανθρώπινο παράγοντα, ή μήπως κάποιοι το “προκάλεσαν” με σκοτεινές σκοπιμότητες; Πολύ περίεργοι είναι και δύο θάνατοι που προκλήθηκαν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα μετά το συμβάν στα Τέμπη. Του Διευθυντή Κυκλοφορίας του ΟΣΕ και ενός σταθμάρχη από τον σταθμό του Βόλου... Κατά γενική ομολογία, τα Τέμπη, αν και από αισθητικής απόψεως είναι μία όμορφη τοποθεσία, δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι κρύβει κάτι “παράξενο”, απόκοσμο, μυστηριακό... Το “στοίχειωμα” των Τεμπών δεν είναι κάτι νέο. Οι Θεσσαλοί στην αρχαιότητα, ανά 9ετία, πραγματοποιούσαν εξαγνιστικές τ...

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

 ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ ΛΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ-ΠΡΩΗΝ ΜΕΓΑΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΣ ΤΗΣ ΕΜΣΤΕ: ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΕΚΤΟΝΙΚΕΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΙΣ, ΑΠΕΡΡΕΥΣΑΝ ΟΙ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΙ ΘΕΣΜΟΙ & Η  ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΤΙΚΟΤΗΤΑ! Εν έτει 1990, ο τότε Μέγας Διδάσκαλος της αυτοαποκαλούμενης "Εθνικής Μεγάλης Στοάς της Ελλάδος" Ευστάθιος Λιακόπουλος, είχε παραχωρήσει συνέντευξη στο περιοδικό "Έρευνα", όπου μεταξύ των άλλων θεμάτων, είχε αναφερθεί στην επίδραση που άσκησε ο τεκτονισμός ως προς την υϊοθέτηση και εφαρμογή των κοινοβουλευτικών διαδικασιών στην πολιτική λειτουργία. Ο τότε Μ.Δ. της ΕΜΣΤΕ ανέφερε χαρακτηριστικά ότι ο κοινοβουλευτισμός υπήρξε απείκασμα των τεκτονικών διαδικασιών-συνελεύσεων των τεκτόνων/οικοδόμων, εισάγοντας την αρχή της αντιπροσωπευτικότητας... Το ερώτημα που τίθεται κατόπιν αυτού, έχει δύο σκέλη: Κατά πόσο ισχύει η αντιπροσωπευτικότητα, υπό την έννοια ότι η ανάδειξη εκπροσώπων έχει τον δεσμευτικό χαρακτήρα της αναθέσεως μίας συγκεκριμένης εντολής και τι δικλείδες ασφαλείας υπάρχουν ως προς την τήρηση των κατευθυν...