Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΦΡΟΔΙΤΗΣ ΟΥΡΑΝΙΑΣ... 

Το 1918, στο περιοδικό "Γράμματα", δημοσιεύθηκε το παρακάτω ποίημα του Άγγελου Σικελιανού. Ο Σικελιανός, δεν ήταν ένας απλός αρχαιολάτρης ποιητής. Ήταν οραματιστής της αναβιώσεως της Δελφικής Ιδέας, την οποία πραγμάτωσε δια της οργανώσεως των "Δελφικών Εορτών", αφ΄ ενός, μία μεγαλειώδης σύλληψη μεθέξεως στο πνεύμα του Ωραίου, του Μεγάλου και του Αληθινού, σύμφωνα με τις υπαγορεύσεις του Ελληνικού Ανθρωπισμού και της Πνευματικής Αφυπνίσεως, αφ΄ ετέρου διετέλεσε μέλος της "Εθνικής Εταιρείας" αλλά και μυστηριακής ελληνοπρεπούς κινήσεως που έφερε ως σύμβολό του το Δελφικό Ε σε αρχαϊκή μορφή, εγγεγραμμένο εντός ισοπλεύρου τριγώνου και περικλειόμενο υπό κύκλου, έμφορτο μυστικιστικών συμβολισμών... Στην ίδια κίνηση ανήκαν ο Κωστής Παλαμάς, ο Ιωάννης Πολέμης, ο Περικλής Γιαννόπουλος και άλλοι λόγιοι της εποχής με εθνοκεντρικό προσανατολισμό... Ας απολαύσουμε όμως το πνευματικό απόσταγμα του στοχασμού του Σικελιανού, προτού υπεισέλθουμε στον συμβολισμό της Ουρανίας Αφροδίτης:

“ΑΦΡΟΔΙΤΗͺ ΟΥΡΑΝΙΑ" .

Ά ! σαν ο πρώτος ήχος ανατείλει,

Με την πρώτη, ανεκύμαντη πνοή,

Που ως σε φιλί ιερό, μου ανεί τα χείλη,

Σα φύλλο που σαλεύει, μα δε θροεί,


Εικόνα ατάραχη θεϊκή, που μέσα

Στα φρένα μου, αναφαίνεις ξαφνικά,

Όλη γυμνή, στη γαληνήν ανέσα,

Με σαλέμματα, αργά και μυστικά !


Του πόθου ως λυέται ολόγυρά μου η ζώνη,

Του λυτρωμού μου η μυστική ποριά,

Βρίσκει το μάγο πνεύμα, οπού με ζώνει

Την ηδονή, σαν πέλαο τη στεριά,


Και πια, τη ζωή τριγύρα μου δεν ψάχνω,

Μα ολάκερος, σα ρίζα σε πηγή,

Δροσολογάω σ’ ωκεανό το σπλάχνο,

Κρυφή γιομάτο γλύκα και σιγή !


Και να, σαν ο περίστερος, που γρούζει

Στον ήλιο, με το στήθος φουσκωτό,

Η ευτυχιά, η αθάνατη ως με λούζει

Χαρά, η χαρά που μήτε τη ζητώ,


Καθώς χυμάνε μέσα μου τα μύρα

Κι’ αναρροεί βαθιά μου ο γλυκασμός,

Από τα πλάσματα που νιώθω γύρα,

Μου γιομίζει, όλος άξαφνα, ο λαιμός !


Τέλος, ξεσπάει, στην πλάση, η πιθυμιά μου !

Να με ισκιάσει ένας κόσμος, δε βολεί !

Ήλιος, φωτάει δεξά, ήλιος, ζερβά μου,

Από παντού, με ζώνει ανατολή !


Της θεότητας, ως διάπλατη τη θύρα,

Τού νου μου ανοίγει, Ολύμπιος ο σεισμός,

Ξάφνου το στήθος μου, ώ γαλήνια λύρα,

Και το τραγούδι μου, άγριος ποταμός !


Σύμφωνα με την ελληνική μυστηριακή παράδοση, υφίστανται δύο εκφάνσεις της Αφροδίτης: Η πάνδημος, η οποία αναφέρεται στην επίγεια, την καθημερινή απόλαυση της ηδονής και εκφράζει τις χαρές των αισθήσεων και της σάρκας, δίχως νάχει άλλο, υψηλότερο νόημα και περιεχόμενο. Και από την άλλη πλευρά, υφίστατο η Ουράνια Αφροδίτη, η πρεσβύτερη και πιο σεβαστή, η οποία αναφερόταν στην δύναμη και στις ιδιότητες των συναισθημάτων, κατέχοντας σαφώς ιδεαλιστικό υπόβαθρο και εκφράζοντας την πιο εξευγενισμένη διάσταση του Έρωτα, ως πόθου ψυχών και ως ένωση ψυχοπνευματική, επιστέγασμα της οποίας είναι βεβαίως η συνουσία, μόνον όμως για την επισφράγιση εκείνου που πρωτίστως είχε βιωθεί σε ανώτερα επίπεδα... 

Στην Ουράνια Αφροδίτη, οι Αθηναίοι είχαν αφιερώσει και βωμό ο οποίος έχει εντοπισθεί και βρισκόταν βορειοδυτικά της αρχαίας αγοράς...

Σύμφωνα με την πλατωνική θεώρηση, η ανθρώπινη φύση νιώθει έλξη προς κάποια άλλη ανθρώπινη ύπαρξη, ποθώντας το σώμα, εν συνεχεία ελκύεται από την ψυχή, την ατομική ωραιότητα και επεκτείνοντας αυτή την τάση, νιώθει έλξη προς την ωραιότητα γενικά, φθάνοντας στο επίπεδο των αρχετυπικών ιδεών του Έρωτα, της Αρμονίας και του Κάλλους, ψυχικού και υλικού. Αυτή ακριβώς την υψηλόφρονα θεώρηση εκπροσωπεί η μορφή της Ουρανίας Αφροδίτης, συμπυκνώνοντας κάθε ευγενική έκφανση ερωτικής πανδαισίας, κι αυτή ακριβώς αποτελεί το σημείο αναφοράς κάθε αληθινού εσωτεριστή.

Εκφράζοντας σεβασμό και προσήλωση στη μορφή της Ουρανίας Αφροδίτης, ο αναζητητής του φωτός δεν παραβλέπει ούτε εξοβελίζει την Αφροδίτη στην πάνδημή της διάσταση. Όμως ως πνευματικό ον που θρώσκει προς τα άνω, δηλαδή κατατείνει προς τα ουράνια δώματα, συναρτήσει της ψυχοπνευματικής του εξελίξεως, ιεραρχεί και προτάσσει το πρότυπο και τις αρχές που διέπουν την Ουράνια Αφροδίτη έναντι πρόσκαιρων και εφήμερων υλικών ηδονών, ιδίως όταν αυτές αποτελούν αυτοσκοπό, δίχως να αποβλέπουν στην εκπλήρωση κάποιας άλλης ουσιαστικής προοπτικής... 

Ως παραδοσιακά σύμβολα της θεάς αποδίδονται η Ζώνη, η Λυχνία. το Ρόδο, το περιστέρι, το σπουργίτι, ο τράγος, το τριαντάφυλλο και η ανεμώνη. Αξίζει να επισημανθεί ότι η Διοτίμα από την Μαντίνεια, μυεί τον Σωκράτη στην έννοια του έρωτα της Ουρανίας Αφροδίτης, αναλύοντας την υφή του πνευματικού έρωτα, αυτού που οι κοινοί θνητοί αποκαλούν και "πλατωνικό έρωτα", τονίζοντας ότι ο Έρως είναι ένας δαίμων που διαδραματίζει ρόλο μεταξύ θνητών και αθανάτων, λειτουργώντας ως συνδετικός κρίκος αλλήλων. 

Μέσα από την ερωτική διάθεση που εκφράζει η Ουράνια Αφροδίτη, η βούληση του μύστη εκτινάσσεται προς τους υπερβατικούς ορίζοντες και αναβιβάζεται σε υψιπετείς καταστάσεις που προσεγγίζουν τα ουράνια δώματα, καθώς έλκεται από τον πόθο της ψυχής να γνωρίσει δια του ΄Ερωτος το αιώνιο κάλλος, την αρχετυπική ομορφιά που δεν θα μπορούσε παρά να είναι συνυφασμένη προς το θείον....

Λεπτοφυείς διακρίσεις, οι οποίες φαντάζουν ανύπαρκτες για τον σύγχρονο μαζάνθρωπο, αδυνατώντας όχι απλώς να τις κατανοήσει, αλλά ακόμη και να διαπιστώσει την ύπαρξή τους δεν είναι σε θέση, γι΄ αυτό ακριβώς και η κοινωνία αυτή έχει περιέλθει σε ένα κομφούζιο πανηδονικού κατηφόρου, σε μία ανυπολόγιστης φθοράς παρακμή... 

ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ Στην αρχαία Ελλάδα οι πεταλούδες προσελάμβαναν τον συμβολισμό των Ψυχών, θεωρώντας ότι απεικονίζουν τις ψυχές των μεταστάντων που ακολουθούν, εξερχόμενες των σωμάτων, την πορεία προς τα ανώτερα πεδία... Ανάλογο συμβολισμό προσελάμβαναν και τα τζιτζίκια...  Οι αρχαίοι Έλληνες ονόμαζαν την πεταλούδα «σκώληκα ή καμπή», ενώ τη χρυσαλλίδα, το επόμενο δηλαδή στάδιο (στάδιο μεταμορφώσεώς της από την κάμπια) «νεκύδαλλο», που σημαίνει «περίβλημα νεκρού». Στην ελληνική αλλά και στη ρωμαϊκή μυθολογία η Ψυχή, υπήρξε μια θνητή, απελευθερώθηκε από το θάνατο από τον Δία και η μυθολογική εικονοπλασία την αναπαριστά πολλές φορές με φτερά πεταλούδας.  Απελευθερωμένο από τα δεσμά του θενάτου, το σώμα της Ψυχής θα μπορούσε να πετάξει ελεύθερα στα ύψη, ξεφεύγοντας από τα ασφυκτικά δεσμά της χρυσαλίδας .  Σε επίπεδο μυθολογικού συμβολισμού, με την ομορφιά της η Ψυχή ξύπνησε τη ζηλοτυπία της Αφροδίτης, γιατί κατόρθωσε να μαγέψει και αυτόν τον ίδιο τον Έρωτα
Ο ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΚΑΚΙΑΣ ΣΤΗΝ ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ Στον Τεκτονισμό αλλά και στον Εσωτερισμό ευρύτερα, υφίστανται ορισμένα σύμβολα προερχόμενα από τον χώρο του φυσικού και ζωϊκού βασιλείου τα οποία διαθέτουν αρχετυπική σημασία. Ένα από αυτά, χιλιοειδωμένο ως σύμβολο που κοσμεί το πέτο μυημένων είτε πολλάκις αναφερόμενο σε τυπικό τελετουργικά, είναι η Ακακία. Τι είναι και τι συμβολίζει πραγματικά η Ακακία στον χώρο της μεταφυσικής παραδόσεως και των εσωτερικών αναζητήσεων; Ο όρος «Ακακία» είναι σύνθετος και περιλαμβάνει το στερητικό «α» και τη λέξη «κακία» ως έκφανση του αρνητικού. Από ετυμολογικής απόψεως, η Α-κακία υποδηλώνει την κατάσταση εκείνη στην οποία κυριαρχεί η έλλειψη, η απουσία του κακού. Η Ακακία δεσπόζει, ως προανεφέρθη, ως σύμβολο στον Εσωτερισμό, υποδηλώνοντας την καθαρότητα και την αγνότητα της ψυχής, και σε επίπεδο καταστάσεως, συμβολίζει την ανάσταση και την αθανασία. Το δέντρο της Ακακίας, είναι γνωστό σε όσους ασχολούνται με τις απόκρυφες παραδόσεις, από
ΔΩΔΕΚΑ ΣΟΒΑΡΟΙ ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ ΟΦΕΙΛΟΥΜΕ ΝΑ... ΣΤΗΡΙΞΟΥΜΕ ΤΟ ΙΣΡΑΗΛ! Τα γεγονότα στη Γάζα, και οι "αγαθοεργίες" των Ισραηλινών μακελάρηδων στην Παλαιστίνη, δεκαετίες τώρα, αλλά πρωτίστως πρόσφατα, στάθηκαν αφορμή για μία ακόμη φορά, να "αποκαλυφθούν" οι διάφοροι περιπλανώμενοι ακροδεξιοί "εθνικοπατριώτες" που απροκάλυπτα στηρίζουν το Ισραήλ και τον Σιωνισμό. Αναλογιζόμενοι τη στάση τους, ψάξαμε και αναζητήσαμε γεωπολιτικά, ιστορικά και στρατηγικά επιχειρήματα για να συμπαραταχθούμε και εμείς με το Ισραήλ. Και τα βρήκαμε. Ιδού: - ΣΤΗΡΙΖΩ ΤΟ ΙΣΡΑΗΛ, ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΕΒΡΑΙΟΣΙΩΝΙΣΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ, ΑΝΘΕΛΛΗΝΕΣ (ΜΑΚΚΑΒΑΙΟΙ), ΚΑΤΕΣΦΑΞΑΝ ΜΕ ΔΟΛΟ ΚΑΙ ΠΑΝΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΟΓΕΝΕΙΣ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥΣ ΤΗΣ ΔΕΚΑΠΟΛΕΩΣ ΣΤΗΝ ΦΙΛΙΣΤΑΙΑ (ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗ), EΠΙ ΑΝΤΙΟΧΟΥ Δ΄ ΤΟΥ ΕΠΙΦΑΝΟΥΣ. ΓΙ΄ ΑΥΤΟ ΑΛΛΩΣΤΕ ΕΟΡΤΑΖΟΥΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΘΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΙΟΡΤΗ ΧΑΝΟΥΚΑ. -ΣΤΗΡΙΖΩ ΤΟ ΙΣΡΑΗΛ, ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΜΑΚΚΑΒΑΙΟΙ ΣΗΜΙΤΟΦΟΙΝΙΚΕΣ ΜΕ ΠΑΡΟΤΡΥΝΣΗ ΤΗΣ ΣΥΖΥΓΟΥ ΤΟΥ ΞΕΡΞΗ ΕΣΘΗΡ ΚΑΙ ΤΟΥ ΓΑΜΠΡΟΥ ΤΟΥ ΜΑΡΔΟΧΑΙΟΥ (ΜΑΡΔΟΝΙΟΥ), Ε
ΚΑΙΡΙΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΤΕΙΧΗ ΤΗΣ ΠΟΛΕΩΣ ΤΩΝ ΚΛΑΣΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΤΗΣ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ, ΣΤΑ ΑΜΠΕΛΑΚΙΑ, ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΗΓΕΣΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ... Στα Αμπελάκια Σαλαμίνας, έχουν εντοπιστεί τμήματα των αρχαίων τειχών της πόλεως των κλασικών και ελληνιστικών χρόνων. Πρόκειται για ακίνητα μνημεία, τα οποία ευρίσκονται εντός ενός ευρύτερου ιστορικής και αρχαιολογικής σημασίας χώρου. Όμως στην ευρύτερη ζώνη, συμβαίνουν κάποια κακώς κείμενα, τα οποία το Υπουργείο Πολιτισμού έχει αφήσει σε εκκρεμότητα... Το θέμα αυτό το έχουμε καταγγείλει προς κάθε αρμόδια αρχή και το έχουμε επισημάνει με επίσημες αναφορές από τον Ιούλιο του 2023, όμως... βρισκόμαστε στην Ελλάδα των πολλών... ταχυτήτων και των πολλών... μέτρων και σταθμών... Ο αρχαιολογικός νόμος 4858/2021, στο άρθρο 3, προβλέπει, μεταξύ άλλων, ότι "Η  προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς της Χώρας συνίσταται κυρίως: α) στον εντοπισμό, την έρευνα, την καταγραφή, την τεκμηρίωση και τη μελέτη των στοιχείων της, β) στη διατήρ
ΖΗΤΟΥΝ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ ΕΝΟΣ ΔΙΣ ΔΡΑΧ ΓΙΑ ΝΑ ΔΩΣΟΥΝ ΤΟΝ ΤΥΜΒΟ ΟΙ ΑΔΕΛΦΟΙ ΔΙΑΜΑΝΤΗ; ΑΣ ΤΟΥΣ ΕΠΙΒΛΗΘΟΥΝ ΠΡΩΤΑ ΠΡΟΣΤΙΜΑ ΓΙΑ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ 63 ΤΑΦΩΝ, ΤΕΙΧΩΝ, ΜΝΗΜΕΙΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΒΛΕΠΟΥΜΕ... Η τραγική ιστορία του τύμβου των Σαλαμινομάχων, μέσα από επίσημα έγγραφα... Το 1975, το ναυπηγείο "Αρκαδία ΑΕ" (Αφοί Διαμαντή), ισοπεδώνουν το ανατολικό τμήμα του τύμβου και καταστρέφουν 63 τάφους, ισοπεδώνοντας παράλληλα αρχαία τείχη, ιερά, βωμούς και ό,τι βρήκαν στο διάβα τους. Μηνύονται, αλλά ουδέποτε η εκδίκαση της υποθέσεως διεξήχθη (με την παρελκυστική τακτική των απανωτών αναβολών, μέχρι οριστικής παραγραφής!!!!).  Το γιατί η υπόθεση παραγράφηκε, αν και επρόκειται για μία καταστροφή ασύλληπτου μεγέθους και βαναυσότητος, οφείλεται στο γεγονός ότι οι διαπράξαντες αυτή, τυγχάνουν συγγενείς του Αχιλλέα Καραμανλή (και του μέχρι προσφάτως Υπουργού Μεταφορών, Κ. Καραμανλή), οπότε και τους επιφυλάχθηκε προκλητική ατιμωρησία για πράξεις οι οποίες είναι ποινικά κολάσιμες! Ο κυρίως τύμβος, το πλάτωμά του, και
ΛΑΘΡΟΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ, Η ΑΣΥΜΜΕΤΡΗ ΑΠΕΙΛΗ ΠΟΥ ΑΠΟΤΕΛΕΙΩΝΕΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΠΑΤΡΙΔΑ... Την δεκαετία του 1980, οι κυβερνήσεις του Α. Παπανδρέου έθισαν τον ελληνικό λαό σε μία ιδιότυπη νοοτροπία νεοπλουτισμού και την ελληνική νεολαία σε μία κατάσταση νωθρότητας και λέμε ιδιότυπη γιατί η τεχνητή οικονομική ευμάρεια που προκλήθηκε, οφειλόταν στον ακατάσχετο δανεισμό της χώρας όσο και στις αθρόες προσλήψεις με κομματικά κριτήρια μέσω κομματικών κλαδικών οργανώσεων που καθιερώθηκαν εκτοξεύοντας την ευνοιοκρατία και την πολιτική συνδιαλλαγή στα ύψη... Στο πλαίσιο αυτό, απαξιώθηκε η χειρονακτική εργασία και δημιουργήθηκε τεχνητό κενό στους τομείς της οικοδομής, της γεωργίας, των τεχνικών επαγγελμάτων, σε εργατικούς κλάδους, κενό το οποίο προκλήθηκε εσκεμμένα ένεκα του νεοπλουτισμού και της νωθρότητας και το οποίο ήρθαν οι  λαθρομετανάστες από το 1990 και εντεύθεν να καλύψουν... "Καλά που ήρθαν οι ξένοι και βρήκαμε για τα χωράφια μας εργάτες και για την οικοδομή τεχνίτες" μονολογούσαν πολλοί,