Ο ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΝΘΕΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΤΑ ΝΕΚΥΣΙΑ...
Σήμερα εκκινούν τα Ψυχοσάββατα που είναι γνωστά ως επέτειοι μνήμης των ψυχών εκείνων που βρίσκονται στον χώρο του επέκεινα... Πρόκειται για ένα ακόμη αρχαιοελληνικό κατάλοιπο, το οποίο η χριστιανική θρησκεία προσάρμοσε στις δικές της ανάγκες, καθώς η "αρχαία ψυχή ζει μέσα μας αθέλητα κρυμμένη"...
Σύμφωνα με την αρχαιοελληνική μυσταγωγική παράδοση, η ψυχή κατά την μετάστασή της, όταν δηλαδή επέρχεται ο διαχωρισμός της ψυχής από την φθαρτή ύλη και η ψυχή ανακτά τη θεία της υπόσταση, διέρχεται από 7 πεδία, απελευθερωνόμενη τμηματικά από κάθε γήϊνη επιρροή, πάθος και αρνητικό στοιχείο, έως ότου επέλθει η ένωσή της με την θεία ουσία, από την οποία άλλωστε έλκει και την αληθινή της προέλευση...
Πρόκειται για την μυσταγωγική εκείνη κατάσταση του 7ου ουρανού, εκεί όπου με την αποβολή των παθών και των κηλίδων, η ψυχή αντικρύζει εκ νέου το φως το αληθινό, το φως το ανέσπερο που την καταυγάζει και την εξαγνίζει εκ νέου...
Η ψυχική υπόσταση, κατά την σωματικοποίησή τους, την ένταξή τους δηλαδή μέσα σε ένα υλικό-σωματικό ενδιαίτημα το οποίο και εμψυχώνουν, ζωτικοποιούν, αποκτούν υφή φύλου, προκειμένου να φέρουν σε πέρας έναν ρόλο και μία επίγεια αποστολή, ενώ κατά την αναχώρησή τους προς τα ουράνια πεδία, αποχωρίζονται αυτή τους την ιδιότητα...
Την χρονική αυτή περίοδο οι αρχαίοι πρόγονοί μας και οι εμμένοντες στις πατρώες παραδόσεις και σήμερα, εορτάζουν τα Ανθεστήρια, την εορτή των λουλουδιών, της αναγεννήσεως της Φύσεως αλλά και των νεκρών προς τιμήν του Διόνυσου και του χθόνιου Ερμή, μια από τις αρχαιότερες και μεγαλύτερες ελληνικές εορτές, με εκδηλώσεις και τελετουργικά δρώμενα, πανομοιότυπα προς το σημερινό Καρναβάλι...
Tα καρναβαλικά δρώμενα, αναγόμενα σε αρχέγονα διονυσιακά τελέσματα, σχετίζονται προς την μεταμορφωτική διαδικασία της ψυχής και την πλήρη απελευθέρωσή της από τα δεσμά του φόβου και των προλήψεων... Πρόκειται για αρχέγονα δρώμενα που αποσκοπούν στον εξευμενισμό της γης και την καρποφορία, μέσα από συγκεκριμένες διαδικασίες που παραπέμπουν ευκρινώς σε τοτεμικά δρώμενα... Παράλληλα, είναι η προπαρασκευή για την έλευση της Εαρινής Ισημερίας και ακολούθως των Αδωνίων με όποιο αναστάσιμο μήνυμα αυτά εμπερικλείουν στην ψυχή των αναζητητών...
Κατά το 3ήμερο του εορτασμού των Ανθεστηρίων, που περιελάμβανε τα Πυθίγεια, τις Χοές και τους Χύτρους και θεωρούσαν ότι οι ψυχές των νεκρών επέστρεφαν στον επάνω κόσμο. Αυτό συνέβαινε συμβολικά με το άνοιγμα των πιθαριών και ολοκληρωνόταν με την πανσπερμία που προσφερόταν κατά την ημέρα των Χύτρων...
Δεν θα πρέπει να διαλάθει της προσοχής μας το γεγονός ότι τα μνημόσυνα αποτελούν ένα αρχέγονο ελληνικό έθιμο, κατά το οποίο τελούνταν τα “Νεκύσια” με προσφορές οίνου, άρτου (ακριβώς όπως τα σημερινά πρόσφορα), ελαίου, αρωμάτων, μελιού, γάλακτος κλπ. Προσέφεραν στους νεκρούς την “Πανσπερμία”, δηλ. τα κόλλυβα, κατά την ημέρα των Χύτρων τα οποία ονομάστηκαν έτσι από την αρχαιοελληνική λέξη “κόλλυβος” που σημαίνει κόκκος δημητριακών καρπών.
Το σκεπτικό της πανσπερμίας και των χοών, αλλά και γενικότερα των μνημοσύνης, βασιζόταν στο ότι με συχνές δεήσεις και προσφορές είναι εφικτός ο εξευμενισμός των Θεών για τα λάθη και τις παραλείψεις που διέπραξαν οι τεθνεώντες κατά την γήϊνη παρουσία τους.
Πρόκειται για παραδόσεις και δρώμενα, ο πυρήνας των οποίων χάνεται βαθειά μέσα στον χρόνο, απηχώντας τις πανάρχαιες μεταφυσικές αντιλήψεις των Ελλήνων...
Αξίζει να εστιάσουμε στο γεγονός ότι ο συσχετισμός των τελετών για τη μνήμη των νεκρών με τα Ανθεστήρια, ενέχει έναν συμβολισμό που καταφανώς σχετίζεται προς τον θεματικό πυρήνα των Ελευσινίων Μυστηρίων. Απηχεί την αντίληψη ότι όπως τα άνθη φύονται, μαραίνονται, χάνονται και πάλι από έναν καρπό επαναγεννώνται, αντίστοιχα και οι τεθνεώντες, δια των αθανάτων ψυχών, θα επανέλθουν στον κύκλο των γήϊνων ενσαρκώσεων, έως ότου η ψυχή τους τελειοποιηθεί κατά την διαδικασία των 777 ενσαρκώσεων κατά Πλάτωνα, έως ότου αναχωρήσουν δια παντός για το βασίλειο των Ηλυσίων Πεδίων, εκεί όπου το φως δεν δύει ποτέ...
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
Σχόλια