Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΤΟ ΟΡΦΙΚΟ ΡΟΔΟ ΚΑΙ Ο ΠΥΛΩΝΑΣ ΤΗΣ ΓΝΩΣΕΩΣ...

Το Ρόδο ως υπέρτατο ηλιακό σύμβολο και εμβληματικό αρχέτυπο των Πυθαγορείων μυστών και φιλοσόφων, είναι εκείνο που αναδύει ένα μεθυστικό άρωμα, αποτελεί το άνθος αυτό που θάλλει από ζωντάνια και ανοίγει τα πέταλά του κατά επιβλητικό τρόπο, όσο η Άνοιξη γνωρίζει την εκστασιαστική της κορύφωση...
Η διεργασία αυτή που συντελείται σε φυσικό επίπεδο, επελέγη εγνωσμένα από τους αρχαίους μύστες, προκειμένου να αποδώσει σε αλληγορικό και συμβολικό επίπεδο, την ψυχοπνευματική εκείνη διεργασία που συντελείται στα άδυτα του Είναι του αληθινού αναζητητή του Φωτός.
Και είναι γεγονός, ότι το ρόδο της ψυχής, ο εν ημίν χριστικός σπινθήρας που τελεί σε λανθάνουσα κατάσταση, θάλλει και αφυπνίζεται όσο ο αναζητής εντρυφεί, εμπεδώνει αλλά κυρίως και πρωτίστως βιώνει τη Γνώση, τρεφόμενος και ανδρωνόμενος από το Ιερό Δένδρο της, εφαρμόζοντας τα πορίσματα και τις αρχές της σε κάθε τομέα του βίου του, για αγαθούς και δημιουργικούς σκοπούς, τελεσφορώντας ένα ηθικό αποτέλεσμα, αυτό της σταδιακής τελειοποιήσεώς του και αναδείξεώς του, συν τω χρόνω και συν τω έργω, σε αληθινό μύστη. Απώτερος στόχος, η κατάκτηση της αριστοτελικής Ενδελέχειας, λαξεύοντας σταδιακά τον υπέρλαμπρο ναό της Αρετής...
Αρχέγονο σύμβολο, το προαιώνιο ρόδο, παραπέμπει στα προϊστορικά ορφικά τελέσματα και στις ηλιακές δοξασίες των προγόνων μας... Η παρουσία του Ρόδου, το οποίο από το απώτατο ήδη παρελθόν προσέλαβε μυστηριακή-τελετουργική αξία, συμβολίζοντας τον Θεό ΄Ηλιο-Απόλλωνα, κατέστη γνωστή στον θρακικό/μακεδονικό πρωτίστως χώρο... Η περιοχή Ροδολείβος, κωμόπολη στην περιοχή του Παγγαίου, έλαβε την ονομασία της ακριβώς από τα ρόδα που καλλιεργούνταν εκεί. Μάλιστα το Ροδολείβος έλκει την ονομασία του απο τη σύνθετη λέξη Ρόδο+λείβω=εκχέω ρόδα. Σύμφωνα με την παράδοση, στην περιοχή αυτή, η Φυλλίς, η κόρη του βασιλιά Σιθώνος, αλειφόταν με εκχύλισμα ρόδων εκατόφυλλων που αφθονούσαν, ονοματίζοντας την τοποθεσία. Στην εκδοχή αυτή, αναφέρονται οι ΄Ομηρος, Αισχύλος, Ευριπίδης, Πλάτων και άλλοι συγγραφείς της αρχαιότητος...
Τα πέταλα του ρόδου φημολογείται ότι αρχικά ήσαν λευκού χρώματος. Έγιναν όμως κόκκινα από το αίμα της Αφροδίτης που έσταξε επάνω τους, την ώρα που η θεά, στη βιασύνη της να σώσει τον αγαπημένο της Άδωνι από τα χέρια του ζηλόφθονου Άρη, τα πάτησε. Ασάνδαλη, καθώς ήταν η θεά του κάλλους, τρυπήθηκε από τα αγκάθια και το αίμα της διαπότισε τα άνθη της τριανταφυλλιάς και έτσι έγιναν ρόδινα.
Σύμφωνα με άλλη μυθολογική εκδοχή, η Αφροδίτη έκλαιγε απαρηγόρητη, όταν έμαθε ότι ο αγαπημένος της Άδωνις κτυπήθηκε από ένα αγριογούρουνο και πέθανε. Τα δάκρυα της θεάς, κυλώντας στη γη, ύγραναν το χώμα και στο σημείο αυτό, φύτρωσαν κόκκινα, σαν το αίμα του Αδώνιδος, τριαντάφυλλα.
Ο Όμηρος αποκαλεί την Ηώ “ροδοδάκτυλον” (Ζ.175.Β1) που με τα δάκτυλά της διανοίγει τις ουράνιες θύρες, ώστε να διέλθει το άρμα του Ήλιου. Στο ομηρικό έπος συναντούμε τα επίθετα “ροδόεις” και “ροδόπηχυς” και στην Ιλιάδα αναφέρεται η σπουδαιότητα του αποστάγματος του ρόδου. Ο Όμηρος μάλιστα αναφέρει ότι η Αφροδίτη έχρισε τον νεκρό Έκτορα με αυτό: “ροδόεν έλαιον δέ έχρισεν η Αφροδίτη τον νεκρόν του Έκτορος”.
Η μυστηριακή σημασία του ρόδου εμφανίζεται σε ελευσινιακές παραστάσεις, σε ταφικά μνημεία και επιγραφές στη νεκρόπολη του Κεραμεικού αλλά και σε νομίσματα μακεδονικά και θρακικά, ενώ επιπλέον οι Ρωμαίοι τελούσαν την θρησκευτική τελετή "Ροζάρια". Επιβλητική είναι η μορφή των Καρυάτιδων της Ελευσίνος, οι οποίες διακοσμούσαν την είσοδο των μικρών Προπυλαίων, φέρουσες επί των κεφαλών τους απεικόνιση της μυστηριακής κίστεως, διακοσμημένης, μεταξύ άλλων, και με ρόδακες…
Ο Ορφισμός, ο οποίος σύμφωνα με πολλούς μελετητές αποτελεί την “ραχοκοκκαλιά” της ελληνικής μυστηριακής παραδόσεως, ως φιλοσοφικό-μυστηριακό ρεύμα, είχε υϊοθετήσει τρία υποστατικά σύμβολα: Το στάχυ, σύμβολο γονιμότητος, το οποίο και συμβολίζει τη λατρεία της Δήμητρος-Γαίας, το Κλήμα, δια του οποίου επέρχεται ψυχική διέγερση και έκσταση, χρησιμοποιούμενο στην λατρεία του Διονύσου, και το Ρόδο, συμβολίζον τον θείο Λόγο, τον Αιώνιο και ακατάβλητο πνευματικό σπινθήρα, σύμβολο αρμονίας και ηλιακής υπεροχής.
Σε επίπεδο μυστηριακό, το ρόδο συμβολίζει την ψυχική αναγέννηση, υποδηλώνει την αφύπνιση του ψυχικού μας εαυτού, διεργασία εσωτερική που συντελείται πανομοιότυπα όπως ανθίζουν και ανοίγουν τα πέταλα του τριαντάφυλλου. Από συμβολικής πλευράς, η διάταξη των φύλλων του, υποδηλώνει την σταδιακή/ανελικτική πορεία του ανθρώπου με γνώμονα την ψυχική του καλλιέργεια και ανάπτυξη προς τον Μυητικό ΄Ολυμπο. Επιπροσθέτως, το κλήμα αντιπροσωπεύει την άρρενα αρχή, τον πατέρα της Δημιουργίας, το στάχυ την θήλεια αρχή και το Ρόδο το Ηλιακό Πνεύμα, το ενωτικό σύμβολο της Κοσμικής Δημιουργίας, πραγματώνοντας δια της επενέργειας του νόμου του Τριγώνου, μία ολοκληρωμένη σύνθεση...
Και το ηθικό αποτέλεσμα δεν συνιστά μία αόριστη και υποκειμενική επίκληση, αλλά κατέχει συγκεκριμένο περιεχόμενο και υπόσταση, καθώς ηθικό είναι ό,τι εναρμονίζεται και υπηρετεί τους φυσικούς νόμους, ό,τι διέπει το ιερό έργο της Δημιουργίας και ανήθικο ό,τι αντίκειται προς αυτούς...
Αρχέγονα μυστηριακά σύμβολα, ο σταυρός και το ρόδο, απασχόλησαν έναν σημαντικό κλάδο της δυτικής εσωτερικής παραδόσεως, ενώ ενέπνευσαν μουσουργούς, καλλιτέχνες και στοχαστές, όπως τον Ρίχαρντ Στράους που συνέγραψε τον "Ιππότη των Ρόδων", τον Ντήναχ που ανέπτυξε το συμβολικό μυθιστόρημα "Η Κοιλάδα των Ρόδων", βυζαντινούς αγιογράφους, μυημένους σε βαθύτερες αρχές, που απεικόνισαν την Παναγία ως "Το ρόδο το Αμάραντο" και όχι μόνον...
Όποια ερμηνεία και εάν του προσδοθεί, το βέβαιο είναι ότι το Ρόδο, με την πληρότητα του άνθους του που συμβολίζει τον πλούτο της ψυχής, την κατανομή των πετάλων του που υποδηλώνει την τελειότητα, τη μυρωδιά που αναδύει την πληθώρα των χρωμάτων του, συμβολίζει το απέραντο πεδίο των συναισθημάτων. Στοιχεία τα οποία αναγορεύουν το ρόδο σε ένα σύμβολο ολοκληρωτικό, μεγαλοπρέπειας και τελειότητας. Το ίδιο το τριαντάφυλλο ενέχει κάτι το ιερό, αφού τα αγκάθια του παραπέμπουν στον ουρανό και τον σταυρό, την υπέρτατη αγαλλίαση αλλά και στον πόνο...
Είθε να καταστούμε ικανοί, να μυρίσουμε το εύοσμο άρωμά του, να αποκρυπτογραφήσουμε τη σημασία του και να βιώσουμε και ολοκληρώσουμε τον μεγάλο συμβολισμό που ως αρχέγονο σύμβολο το διέπει...

ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ Στην αρχαία Ελλάδα οι πεταλούδες προσελάμβαναν τον συμβολισμό των Ψυχών, θεωρώντας ότι απεικονίζουν τις ψυχές των μεταστάντων που ακολουθούν, εξερχόμενες των σωμάτων, την πορεία προς τα ανώτερα πεδία... Ανάλογο συμβολισμό προσελάμβαναν και τα τζιτζίκια...  Οι αρχαίοι Έλληνες ονόμαζαν την πεταλούδα «σκώληκα ή καμπή», ενώ τη χρυσαλλίδα, το επόμενο δηλαδή στάδιο (στάδιο μεταμορφώσεώς της από την κάμπια) «νεκύδαλλο», που σημαίνει «περίβλημα νεκρού». Στην ελληνική αλλά και στη ρωμαϊκή μυθολογία η Ψυχή, υπήρξε μια θνητή, απελευθερώθηκε από το θάνατο από τον Δία και η μυθολογική εικονοπλασία την αναπαριστά πολλές φορές με φτερά πεταλούδας.  Απελευθερωμένο από τα δεσμά του θενάτου, το σώμα της Ψυχής θα μπορούσε να πετάξει ελεύθερα στα ύψη, ξεφεύγοντας από τα ασφυκτικά δεσμά της χρυσαλίδας .  Σε επίπεδο μυθολογικού συμβολισμού, με την ομορφιά της η Ψυχή ξύπνησε τη ζηλοτυπία της Αφροδίτης, γιατί κατόρθωσε να μαγέψει και αυτόν τον ...

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΗ ΘΥΣΙΑ ΤΟ “ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ” ΤΩΝ ΤΕΜΠΩΝ; Ο ΣΑΤΑΝΙΣΜΟΣ ΘΕΡΙΕΥΕΙ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ! Παρήλθαν δύο έτη από την πολύνεκρη πρόσκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη, ένα ζήτημα το οποίο έχει πολλές πτυχές και που προσλαμβάνει πολλές παραμέτρους και η διαλεύκανση της τραγωδίας δεν έχει επέλθει... Τι συνέβη όμως πραγματικά στα Τέμπη και γιατί συνέβη εκεί; Ήταν πράγματι ατύχημα, οφειλόμενο στα απηρχειωμένα συστήματα ασφαλείας του ΟΣΕ και στον ανθρώπινο παράγοντα, ή μήπως κάποιοι το “προκάλεσαν” με σκοτεινές σκοπιμότητες; Πολύ περίεργοι είναι και δύο θάνατοι που προκλήθηκαν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα μετά το συμβάν στα Τέμπη. Του Διευθυντή Κυκλοφορίας του ΟΣΕ και ενός σταθμάρχη από τον σταθμό του Βόλου... Κατά γενική ομολογία, τα Τέμπη, αν και από αισθητικής απόψεως είναι μία όμορφη τοποθεσία, δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι κρύβει κάτι “παράξενο”, απόκοσμο, μυστηριακό... Το “στοίχειωμα” των Τεμπών δεν είναι κάτι νέο. Οι Θεσσαλοί στην αρχαιότητα, ανά 9ετία, πραγματοποιούσαν εξαγνιστικές τ...

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

 ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ ΛΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ-ΠΡΩΗΝ ΜΕΓΑΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΣ ΤΗΣ ΕΜΣΤΕ: ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΕΚΤΟΝΙΚΕΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΙΣ, ΑΠΕΡΡΕΥΣΑΝ ΟΙ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΙ ΘΕΣΜΟΙ & Η  ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΤΙΚΟΤΗΤΑ! Εν έτει 1990, ο τότε Μέγας Διδάσκαλος της αυτοαποκαλούμενης "Εθνικής Μεγάλης Στοάς της Ελλάδος" Ευστάθιος Λιακόπουλος, είχε παραχωρήσει συνέντευξη στο περιοδικό "Έρευνα", όπου μεταξύ των άλλων θεμάτων, είχε αναφερθεί στην επίδραση που άσκησε ο τεκτονισμός ως προς την υϊοθέτηση και εφαρμογή των κοινοβουλευτικών διαδικασιών στην πολιτική λειτουργία. Ο τότε Μ.Δ. της ΕΜΣΤΕ ανέφερε χαρακτηριστικά ότι ο κοινοβουλευτισμός υπήρξε απείκασμα των τεκτονικών διαδικασιών-συνελεύσεων των τεκτόνων/οικοδόμων, εισάγοντας την αρχή της αντιπροσωπευτικότητας... Το ερώτημα που τίθεται κατόπιν αυτού, έχει δύο σκέλη: Κατά πόσο ισχύει η αντιπροσωπευτικότητα, υπό την έννοια ότι η ανάδειξη εκπροσώπων έχει τον δεσμευτικό χαρακτήρα της αναθέσεως μίας συγκεκριμένης εντολής και τι δικλείδες ασφαλείας υπάρχουν ως προς την τήρηση των κατευθυν...