ΤΑ ΖΩΑ ΚΑΙ Ο ΑΡΧΑΙΟΣ ΚΌΣΜΟΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
Υπάρχουν θέματα που συζητιούνται την τωρινή εποχή τα οποία είχαν αναπτυχθεί από τον αρχαίο κόσμο και κυρίως από τους Αρχαίους Έλληνες. O ψυχολόγος Ρίτσαρντ Ραιντερ πρώην καθηγητής του Mellon στο Πανεπιστήμιο του Τουλειν, γράφει ότι είναι στην ελληνική φιλοσοφία του 6ου αιώνα που υπάρχει ενδιαφέρον για την έγνοια των ζώων. Τέσσερις ήταν οι σχολές σκέψης που άσκησαν επιρροή στην Αρχαία Ελλάδα: α)Του ανιμισμού, β)Του βιταλισμού, γ)Της μηχανοκρατίας και δ)Του ανθρωποκεντρισμού.
Ο κεντρικός χαρακτήρας του ανιμισμού ήταν ο Πυθαγόρας (περ.580 π.Χ.-περ.500 π.Χ.). Προέτρεψε για τον σεβασμό στα ζώα γιατί πίστευε ότι αν είσαι ή δεν είσαι άνθρωπος έχεις το ίδιο είδος ψυχής και πνεύματος που υπάρχει στο σύμπαν και μας κάνει ένα με τα ζώα. Οι ψυχές ήταν άφθαρτες, δημιουργημένες από φωτιά και αέρα και υπάρχουν στην μετενσάρκωση και μετεμψύχωση από άνθρωπο σε ζώο ή αντιστρόφως. Είχε υπάρξει χορτοφάγος και ήταν "ο πρώτος φιλελεύθερος" όσον αφορά την αγάπη του για τα ζώα. Αγόραζε ζώα από την αγορά για να τα απελευθερώσει.
Την εποχή 384 π.Χ.-322 π.Χ ο φιλόσοφος υφίστατο ο Αριστοτέλης όπου είχε αντίθετες απόψεις. Τα ζώα δεν κατέχουν λογική, δηλαδή ορθολογισμό, άρα δεν μπορούν να κοιτάξουν αυτό που θέλουν και καταντούν χειραγωγήσιμα από τους ανθρώπους.
Αντιλήφθηκε ομοιότητες μεταξύ ανθρώπων και ζώων και δημιούργησε μια "ψυχολογική συνεχούς", (μια αρμονία και τάξη σε συνεχή καιρό). διατυπώνοντας τη θέση ότι διαφέρουν μόνο ως προς τον βαθμό που κατέχουν ορισμένες ιδιοσυγκρασίες. Αρνήθηκε την λογική και ηθική ισότητα στα ζώα. Είπε ότι τα φυτά υπήρχαν για τα ζώα και τα ζώα για τους ανθρώπους. Ισχυρίστηκε ακόμη ότι επειδή ο άνθρωπος κατείχε λογική ήταν αφεντικό στην Ιεραρχία των ζώων. Ένας μαθητής του Αριστοτέλη, ο Θεόφραστος, αρνήθηκε την κρεατοφαγία γιατί έτσι στερούνταν τα ζώα την ζωή τους και αυτό ήταν άδικο. Επίσης πίστευε ότι τα μη ανθρώπινα ζώα κατέχουν λογική και αισθάνονται όπως και οι άνθρωποι. Ο Θεόφραστος δεν επικράτησε και ο δάσκαλός του ο Αριστοτέλης έγραψε ότι ο άνθρωπος και τα μη ανθρώπινα ζώα κατέχουν διαφορετικές σφαίρες ηθικής, επειδή το ένα έχει λογική και το άλλο όχι, σκέψη που παρέμεινε στην Δύση για περίπου 2 χιλιετίες.
Σχόλια