Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο ΜΥΗΤΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΛΙΜΟΣ ΤΟΥ ΛΥΚΟΥ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΠΑΡΑΔΟΣΗ...

Οι αρχαίοι πρόγονοί μας, όντες φυσιολάτρες, είχαν αποδώσει ιδιαίτερους συμβολισμούς στα διάφορα είδη του ζωϊκού βασιλείου, συνδέοντάς τα με συγκεκριμένες θεότητες και ιδιότητες. Ανάμεσα σε αυτά, κυρίαρχη θέση στην Ελληνική Παράδοση, Μυθολογία αλλά και Μυστηριακή Συμβολική, κατέχει ο Λύκος.
Ιερό ζώο του Απόλλωνος, ο οποίος φέρει μεταξύ άλλων και την προσωνυμία "Λύκειος", ο λύκος συνδέεται με το φως, την δύναμη και την υπερήφανη στάση στο διηνεκές του χρόνου. Η μητέρα του θεού του Φωτό και της Μουσικής, η Λητώ, είχε μεταμορφωθεί σε λύκαινα, σύμφωνα με την μυθολογική παράδοση, προκειμένου να γεννήσει απρόσκοπτα τα παιδιά της, αποφεύγοντας έτσι το μένος και την εκδικητική μανία τη Θεάς ΄Ηρας. Η ονομασία του λύκου προέρχεται από τη "Λύκη" που σημαίνει φως. Εξ ου και οι όροι "λυκόφως", "λυκαυγές" κ.α. Ο όρος "λύκη" δεν αναφέρεται μόνο στο φυσικό αλλά και στο πνευματικό φως, εκείνο της Γνώσεως που αφυπνίζει συνειδήσεις και ψυχές που τελούν σε λανθάνουσα κατάσταση, επιφέροντας την Ενδελέχεια στο ον... 
Καθόλου τυχαία, ο όρος Λύκη απετέλεσε το πρώτο συνθετικό σε μία σειρά από ονόματα τα οποία προσδιόριζαν μυσταγωγούς της αρχαότητας, με προεξέχοντες τους νομοθέτη και φιλόσοφο Λυκούργο (εκ του λύκη+έργο, ήτοι αυτός που διαπράττει φωτεινά έργα), ή Λυκομήδης, που υποδηλώνει τον φωτεινό στη σκέψη, τον μυσταγωγό και αποτελούσε προσωνυμία της ομώνυμης μυστηριακής ιερατικής κοινότητος που θέσπισε τα Λυκομηδικά μυστήρια στο όρος Υμμητός, στην πλευρά της Καισαριανής...
Ο Λύκος, εκ φύσεως, διαθέτει φοβερή όραση εντός του σκότους και γι΄ αυτό επελέγη να συμβολίζει το ζωντανό σύμβολο μίας ατέρμονης μυητικής διεργασίας η οποία σταδιακά οδηγεί από το απόλυτο σκότος στο έκλαμπρο φως... Η προσφώνηση επίσης των νέων που εισέρχονται στους Προσκόπους ως "λυκόπουλα" ή των νέων που συνδέονται προς τον τεκτονισμό ως "λυκιδείς", αποτελούν πανάρχαιες ονομασίες οι οποίες αποδίδονταν στους νέους εκείνους που βρίσκονταν στα πρόθυρα της ενηλικιώσεώς τους. Οι νέοι αυτοί διαβιούσαν και εκπαιδεύονταν ακολουθώντας τις αρχές του ομαδικού πνεύματος σε μία κοινότητα που καλούνταν "αγέλη". 
Από την ίδια ρίζα προέρχεται και το "Λύκειο", το γυμναστήριο εκείνο που ως χώρος εκγυμνάσεως και διδασκαλίας βρισκόταν πλησίον στο ιερό του Λυκείου Απόλλωνος εν Αθήναις και το οποίο αναδείχθηκε ως η σχολή του Αριστοτέλη, λειτουργώντας υπό τη μορφή "περιπατητικής σχολής"...
Όταν επέστη ο κατακλυσμός του Δευκαλίωνος, ο Δευκαλίων και η Πύρρα έφθασαν με τη Λάρνακά τους και προσάραξαν στις πλαγιές του Παρνασσού καθοδηγούμενοι από τα αλυχτά των λύκων. Στο σημείο εκείνο ανήγειραν και την πόλη Λυκώρεια, δημιουργώντας μνημείο αφιέρωμα στον Απόλλωνα στην κορυφή του Παρνασσού.
Στους Δελφούς πιστευόταν ότι κατά την εποχή του κατακλυσμού του Δευκαλίωνα, οι άνθρωποι για να σωθούν οδηγήθηκαν στις πλαγιές του Παρνασσού από τα ουρλιαχτά των λύκων. Εκεί έχτισαν την πόλη Λυκώρεια και αφιέρωσαν στον Απόλλωνα την κορυφή του Παρνασσού. Στο μουσείο των Δελφών, υπάρχει έκθεμα που απεικονίζει μπρούτζινο λύκο, σε ανάμνηση του λύκου εκείνου που τιμώρησε τον ληστή του ναού και ιερόσυλο, ενώ στον ιερό βράχο της αθηναϊκής ακροπόλεως, διασώζονται ακόμη τα ερείπια του Λυκείου, στεγασμένου χώρου ο οποίος ήταν αφιερωμένος στην λατρεία του Μουσαγέτη Απόλλωνος.
Είναι γνωστό εξ΄αλλου ότι μία λύκαινα ήταν η τροφός του Ρωμύλου και του Ρέμου, των ιδρυτών της ρωμαϊκής πόλεως κατά τον απώτατο παρελθόν. 
Με την μυθολογική παράδοση του Λύκου είναι συνδεδμένη επίσης και η ιστορία της πόλεως Λυκόσουρα στην Πελοπόννησο, η οποία έχει προϊστορικές ρίζες, με γνωστό παγκοσμίως τον ναό της Λυκόσουρας Δεσποίνης...
Επανερχόμενοι στις ιδιότητες που χαρακτηρίζουν τον Λύκο, αυτές είναι αξιοπρέπεια, η αφοσίωση, η επιμονή η γενναιότητα και η πίστη. Η εξημέρωση του λύκου, όταν το ζώο αυτό πλησίαζε ανθρώπινους οικισμούς προκειμένου να συμπληρώσουν την διατροφή του με αποφάγια, έφερε ως αποτέλεσμα να αποκτήσει ο άνθρωπος, σε ημίαιμη έστω μορφή, τον πιο πιστό του σύντροφο, τον σκύλο.
Επιγραμματικά, θα μπορούσαμε να ισχυρισθούμε ανεπιφύλακτα, ότι ο λύκος αποτελεί ένα ζώο παρεξηγημένο. Η μοναχικότητά του και η αποφασιστικότητα που τον διακρίνει, υποδηλώνει σε συμβολικό επίπεδο ότι η πορεία του αναζητητή του φωτός είναι μοναχική, είναι προσωπική υπόθεση. Διακρίνεται επίσης για την ευφυία του, γι΄ αυτό και στις μυστηριακές παραδόσεις υποδηλώνει το Πνεύμα. 
Ο Λύκος συνδέεται με πλείστες όσες μυθολογικές παραδόσεις και μυητικά δρώμενα, εορτές και τελετές του αρχαίου κόσμου και ανακαλεί στη μνήμη μας αρχετυπικές παραδόσεις και μνήμες που πρέπει να παραμείνουν ζωντανές...
Ένα ζώο το οποίο ο άνθρωπος, απομακρυνόμενος ολοένα και περισσότερο από τη φύση και τις πηγές της, τον εξοβέλισε, ζώντας σε μία τεχνητό περιβάλλον, απομακρυνόμενος επίσης ολοένα και περισσότερο από τις ζείδωρες πηγές της παραδόσεως, από το απόσταγμα των οποίων αντλεί τη ζωτικότητά του και την ίδια του την υπόσταση...
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
ΤΗΛ. 6909-75.33.72

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ Στην αρχαία Ελλάδα οι πεταλούδες προσελάμβαναν τον συμβολισμό των Ψυχών, θεωρώντας ότι απεικονίζουν τις ψυχές των μεταστάντων που ακολουθούν, εξερχόμενες των σωμάτων, την πορεία προς τα ανώτερα πεδία... Ανάλογο συμβολισμό προσελάμβαναν και τα τζιτζίκια...  Οι αρχαίοι Έλληνες ονόμαζαν την πεταλούδα «σκώληκα ή καμπή», ενώ τη χρυσαλλίδα, το επόμενο δηλαδή στάδιο (στάδιο μεταμορφώσεώς της από την κάμπια) «νεκύδαλλο», που σημαίνει «περίβλημα νεκρού». Στην ελληνική αλλά και στη ρωμαϊκή μυθολογία η Ψυχή, υπήρξε μια θνητή, απελευθερώθηκε από το θάνατο από τον Δία και η μυθολογική εικονοπλασία την αναπαριστά πολλές φορές με φτερά πεταλούδας.  Απελευθερωμένο από τα δεσμά του θενάτου, το σώμα της Ψυχής θα μπορούσε να πετάξει ελεύθερα στα ύψη, ξεφεύγοντας από τα ασφυκτικά δεσμά της χρυσαλίδας .  Σε επίπεδο μυθολογικού συμβολισμού, με την ομορφιά της η Ψυχή ξύπνησε τη ζηλοτυπία της Αφροδίτης, γιατί κατόρθωσε να μαγέψει και αυτόν τον ...

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΗ ΘΥΣΙΑ ΤΟ “ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ” ΤΩΝ ΤΕΜΠΩΝ; Ο ΣΑΤΑΝΙΣΜΟΣ ΘΕΡΙΕΥΕΙ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ! Παρήλθαν δύο έτη από την πολύνεκρη πρόσκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη, ένα ζήτημα το οποίο έχει πολλές πτυχές και που προσλαμβάνει πολλές παραμέτρους και η διαλεύκανση της τραγωδίας δεν έχει επέλθει... Τι συνέβη όμως πραγματικά στα Τέμπη και γιατί συνέβη εκεί; Ήταν πράγματι ατύχημα, οφειλόμενο στα απηρχειωμένα συστήματα ασφαλείας του ΟΣΕ και στον ανθρώπινο παράγοντα, ή μήπως κάποιοι το “προκάλεσαν” με σκοτεινές σκοπιμότητες; Πολύ περίεργοι είναι και δύο θάνατοι που προκλήθηκαν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα μετά το συμβάν στα Τέμπη. Του Διευθυντή Κυκλοφορίας του ΟΣΕ και ενός σταθμάρχη από τον σταθμό του Βόλου... Κατά γενική ομολογία, τα Τέμπη, αν και από αισθητικής απόψεως είναι μία όμορφη τοποθεσία, δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι κρύβει κάτι “παράξενο”, απόκοσμο, μυστηριακό... Το “στοίχειωμα” των Τεμπών δεν είναι κάτι νέο. Οι Θεσσαλοί στην αρχαιότητα, ανά 9ετία, πραγματοποιούσαν εξαγνιστικές τ...

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

 ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ ΛΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ-ΠΡΩΗΝ ΜΕΓΑΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΣ ΤΗΣ ΕΜΣΤΕ: ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΕΚΤΟΝΙΚΕΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΙΣ, ΑΠΕΡΡΕΥΣΑΝ ΟΙ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΙ ΘΕΣΜΟΙ & Η  ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΤΙΚΟΤΗΤΑ! Εν έτει 1990, ο τότε Μέγας Διδάσκαλος της αυτοαποκαλούμενης "Εθνικής Μεγάλης Στοάς της Ελλάδος" Ευστάθιος Λιακόπουλος, είχε παραχωρήσει συνέντευξη στο περιοδικό "Έρευνα", όπου μεταξύ των άλλων θεμάτων, είχε αναφερθεί στην επίδραση που άσκησε ο τεκτονισμός ως προς την υϊοθέτηση και εφαρμογή των κοινοβουλευτικών διαδικασιών στην πολιτική λειτουργία. Ο τότε Μ.Δ. της ΕΜΣΤΕ ανέφερε χαρακτηριστικά ότι ο κοινοβουλευτισμός υπήρξε απείκασμα των τεκτονικών διαδικασιών-συνελεύσεων των τεκτόνων/οικοδόμων, εισάγοντας την αρχή της αντιπροσωπευτικότητας... Το ερώτημα που τίθεται κατόπιν αυτού, έχει δύο σκέλη: Κατά πόσο ισχύει η αντιπροσωπευτικότητα, υπό την έννοια ότι η ανάδειξη εκπροσώπων έχει τον δεσμευτικό χαρακτήρα της αναθέσεως μίας συγκεκριμένης εντολής και τι δικλείδες ασφαλείας υπάρχουν ως προς την τήρηση των κατευθυν...