Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο ΜΥΗΤΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΛΙΜΟΣ ΤΟΥ ΛΥΚΟΥ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΠΑΡΑΔΟΣΗ...

Οι αρχαίοι πρόγονοί μας, όντες φυσιολάτρες, είχαν αποδώσει ιδιαίτερους συμβολισμούς στα διάφορα είδη του ζωϊκού βασιλείου, συνδέοντάς τα με συγκεκριμένες θεότητες και ιδιότητες. Ανάμεσα σε αυτά, κυρίαρχη θέση στην Ελληνική Παράδοση, Μυθολογία αλλά και Μυστηριακή Συμβολική, κατέχει ο Λύκος.
Ιερό ζώο του Απόλλωνος, ο οποίος φέρει μεταξύ άλλων και την προσωνυμία "Λύκειος", ο λύκος συνδέεται με το φως, την δύναμη και την υπερήφανη στάση στο διηνεκές του χρόνου. Η μητέρα του θεού του Φωτό και της Μουσικής, η Λητώ, είχε μεταμορφωθεί σε λύκαινα, σύμφωνα με την μυθολογική παράδοση, προκειμένου να γεννήσει απρόσκοπτα τα παιδιά της, αποφεύγοντας έτσι το μένος και την εκδικητική μανία τη Θεάς ΄Ηρας. Η ονομασία του λύκου προέρχεται από τη "Λύκη" που σημαίνει φως. Εξ ου και οι όροι "λυκόφως", "λυκαυγές" κ.α. Ο όρος "λύκη" δεν αναφέρεται μόνο στο φυσικό αλλά και στο πνευματικό φως, εκείνο της Γνώσεως που αφυπνίζει συνειδήσεις και ψυχές που τελούν σε λανθάνουσα κατάσταση, επιφέροντας την Ενδελέχεια στο ον... 
Καθόλου τυχαία, ο όρος Λύκη απετέλεσε το πρώτο συνθετικό σε μία σειρά από ονόματα τα οποία προσδιόριζαν μυσταγωγούς της αρχαότητας, με προεξέχοντες τους νομοθέτη και φιλόσοφο Λυκούργο (εκ του λύκη+έργο, ήτοι αυτός που διαπράττει φωτεινά έργα), ή Λυκομήδης, που υποδηλώνει τον φωτεινό στη σκέψη, τον μυσταγωγό και αποτελούσε προσωνυμία της ομώνυμης μυστηριακής ιερατικής κοινότητος που θέσπισε τα Λυκομηδικά μυστήρια στο όρος Υμμητός, στην πλευρά της Καισαριανής...
Ο Λύκος, εκ φύσεως, διαθέτει φοβερή όραση εντός του σκότους και γι΄ αυτό επελέγη να συμβολίζει το ζωντανό σύμβολο μίας ατέρμονης μυητικής διεργασίας η οποία σταδιακά οδηγεί από το απόλυτο σκότος στο έκλαμπρο φως... Η προσφώνηση επίσης των νέων που εισέρχονται στους Προσκόπους ως "λυκόπουλα" ή των νέων που συνδέονται προς τον τεκτονισμό ως "λυκιδείς", αποτελούν πανάρχαιες ονομασίες οι οποίες αποδίδονταν στους νέους εκείνους που βρίσκονταν στα πρόθυρα της ενηλικιώσεώς τους. Οι νέοι αυτοί διαβιούσαν και εκπαιδεύονταν ακολουθώντας τις αρχές του ομαδικού πνεύματος σε μία κοινότητα που καλούνταν "αγέλη". 
Από την ίδια ρίζα προέρχεται και το "Λύκειο", το γυμναστήριο εκείνο που ως χώρος εκγυμνάσεως και διδασκαλίας βρισκόταν πλησίον στο ιερό του Λυκείου Απόλλωνος εν Αθήναις και το οποίο αναδείχθηκε ως η σχολή του Αριστοτέλη, λειτουργώντας υπό τη μορφή "περιπατητικής σχολής"...
Όταν επέστη ο κατακλυσμός του Δευκαλίωνος, ο Δευκαλίων και η Πύρρα έφθασαν με τη Λάρνακά τους και προσάραξαν στις πλαγιές του Παρνασσού καθοδηγούμενοι από τα αλυχτά των λύκων. Στο σημείο εκείνο ανήγειραν και την πόλη Λυκώρεια, δημιουργώντας μνημείο αφιέρωμα στον Απόλλωνα στην κορυφή του Παρνασσού.
Στους Δελφούς πιστευόταν ότι κατά την εποχή του κατακλυσμού του Δευκαλίωνα, οι άνθρωποι για να σωθούν οδηγήθηκαν στις πλαγιές του Παρνασσού από τα ουρλιαχτά των λύκων. Εκεί έχτισαν την πόλη Λυκώρεια και αφιέρωσαν στον Απόλλωνα την κορυφή του Παρνασσού. Στο μουσείο των Δελφών, υπάρχει έκθεμα που απεικονίζει μπρούτζινο λύκο, σε ανάμνηση του λύκου εκείνου που τιμώρησε τον ληστή του ναού και ιερόσυλο, ενώ στον ιερό βράχο της αθηναϊκής ακροπόλεως, διασώζονται ακόμη τα ερείπια του Λυκείου, στεγασμένου χώρου ο οποίος ήταν αφιερωμένος στην λατρεία του Μουσαγέτη Απόλλωνος.
Είναι γνωστό εξ΄αλλου ότι μία λύκαινα ήταν η τροφός του Ρωμύλου και του Ρέμου, των ιδρυτών της ρωμαϊκής πόλεως κατά τον απώτατο παρελθόν. 
Με την μυθολογική παράδοση του Λύκου είναι συνδεδμένη επίσης και η ιστορία της πόλεως Λυκόσουρα στην Πελοπόννησο, η οποία έχει προϊστορικές ρίζες, με γνωστό παγκοσμίως τον ναό της Λυκόσουρας Δεσποίνης...
Επανερχόμενοι στις ιδιότητες που χαρακτηρίζουν τον Λύκο, αυτές είναι αξιοπρέπεια, η αφοσίωση, η επιμονή η γενναιότητα και η πίστη. Η εξημέρωση του λύκου, όταν το ζώο αυτό πλησίαζε ανθρώπινους οικισμούς προκειμένου να συμπληρώσουν την διατροφή του με αποφάγια, έφερε ως αποτέλεσμα να αποκτήσει ο άνθρωπος, σε ημίαιμη έστω μορφή, τον πιο πιστό του σύντροφο, τον σκύλο.
Επιγραμματικά, θα μπορούσαμε να ισχυρισθούμε ανεπιφύλακτα, ότι ο λύκος αποτελεί ένα ζώο παρεξηγημένο. Η μοναχικότητά του και η αποφασιστικότητα που τον διακρίνει, υποδηλώνει σε συμβολικό επίπεδο ότι η πορεία του αναζητητή του φωτός είναι μοναχική, είναι προσωπική υπόθεση. Διακρίνεται επίσης για την ευφυία του, γι΄ αυτό και στις μυστηριακές παραδόσεις υποδηλώνει το Πνεύμα. 
Ο Λύκος συνδέεται με πλείστες όσες μυθολογικές παραδόσεις και μυητικά δρώμενα, εορτές και τελετές του αρχαίου κόσμου και ανακαλεί στη μνήμη μας αρχετυπικές παραδόσεις και μνήμες που πρέπει να παραμείνουν ζωντανές...
Ένα ζώο το οποίο ο άνθρωπος, απομακρυνόμενος ολοένα και περισσότερο από τη φύση και τις πηγές της, τον εξοβέλισε, ζώντας σε μία τεχνητό περιβάλλον, απομακρυνόμενος επίσης ολοένα και περισσότερο από τις ζείδωρες πηγές της παραδόσεως, από το απόσταγμα των οποίων αντλεί τη ζωτικότητά του και την ίδια του την υπόσταση...
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
ΤΗΛ. 6909-75.33.72

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ Στην αρχαία Ελλάδα οι πεταλούδες προσελάμβαναν τον συμβολισμό των Ψυχών, θεωρώντας ότι απεικονίζουν τις ψυχές των μεταστάντων που ακολουθούν, εξερχόμενες των σωμάτων, την πορεία προς τα ανώτερα πεδία... Ανάλογο συμβολισμό προσελάμβαναν και τα τζιτζίκια...  Οι αρχαίοι Έλληνες ονόμαζαν την πεταλούδα «σκώληκα ή καμπή», ενώ τη χρυσαλλίδα, το επόμενο δηλαδή στάδιο (στάδιο μεταμορφώσεώς της από την κάμπια) «νεκύδαλλο», που σημαίνει «περίβλημα νεκρού». Στην ελληνική αλλά και στη ρωμαϊκή μυθολογία η Ψυχή, υπήρξε μια θνητή, απελευθερώθηκε από το θάνατο από τον Δία και η μυθολογική εικονοπλασία την αναπαριστά πολλές φορές με φτερά πεταλούδας.  Απελευθερωμένο από τα δεσμά του θενάτου, το σώμα της Ψυχής θα μπορούσε να πετάξει ελεύθερα στα ύψη, ξεφεύγοντας από τα ασφυκτικά δεσμά της χρυσαλίδας .  Σε επίπεδο μυθολογικού συμβολισμού, με την ομορφιά της η Ψυχή ξύπνησε τη ζηλοτυπία της Αφροδίτης, γιατί κατόρθωσε να μαγέψει και αυτόν τον ίδιο τον Έρωτα
Ο ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΚΑΚΙΑΣ ΣΤΗΝ ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ Στον Τεκτονισμό αλλά και στον Εσωτερισμό ευρύτερα, υφίστανται ορισμένα σύμβολα προερχόμενα από τον χώρο του φυσικού και ζωϊκού βασιλείου τα οποία διαθέτουν αρχετυπική σημασία. Ένα από αυτά, χιλιοειδωμένο ως σύμβολο που κοσμεί το πέτο μυημένων είτε πολλάκις αναφερόμενο σε τυπικό τελετουργικά, είναι η Ακακία. Τι είναι και τι συμβολίζει πραγματικά η Ακακία στον χώρο της μεταφυσικής παραδόσεως και των εσωτερικών αναζητήσεων; Ο όρος «Ακακία» είναι σύνθετος και περιλαμβάνει το στερητικό «α» και τη λέξη «κακία» ως έκφανση του αρνητικού. Από ετυμολογικής απόψεως, η Α-κακία υποδηλώνει την κατάσταση εκείνη στην οποία κυριαρχεί η έλλειψη, η απουσία του κακού. Η Ακακία δεσπόζει, ως προανεφέρθη, ως σύμβολο στον Εσωτερισμό, υποδηλώνοντας την καθαρότητα και την αγνότητα της ψυχής, και σε επίπεδο καταστάσεως, συμβολίζει την ανάσταση και την αθανασία. Το δέντρο της Ακακίας, είναι γνωστό σε όσους ασχολούνται με τις απόκρυφες παραδόσεις, από
ΔΩΔΕΚΑ ΣΟΒΑΡΟΙ ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ ΟΦΕΙΛΟΥΜΕ ΝΑ... ΣΤΗΡΙΞΟΥΜΕ ΤΟ ΙΣΡΑΗΛ! Τα γεγονότα στη Γάζα, και οι "αγαθοεργίες" των Ισραηλινών μακελάρηδων στην Παλαιστίνη, δεκαετίες τώρα, αλλά πρωτίστως πρόσφατα, στάθηκαν αφορμή για μία ακόμη φορά, να "αποκαλυφθούν" οι διάφοροι περιπλανώμενοι ακροδεξιοί "εθνικοπατριώτες" που απροκάλυπτα στηρίζουν το Ισραήλ και τον Σιωνισμό. Αναλογιζόμενοι τη στάση τους, ψάξαμε και αναζητήσαμε γεωπολιτικά, ιστορικά και στρατηγικά επιχειρήματα για να συμπαραταχθούμε και εμείς με το Ισραήλ. Και τα βρήκαμε. Ιδού: - ΣΤΗΡΙΖΩ ΤΟ ΙΣΡΑΗΛ, ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΕΒΡΑΙΟΣΙΩΝΙΣΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ, ΑΝΘΕΛΛΗΝΕΣ (ΜΑΚΚΑΒΑΙΟΙ), ΚΑΤΕΣΦΑΞΑΝ ΜΕ ΔΟΛΟ ΚΑΙ ΠΑΝΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΟΓΕΝΕΙΣ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥΣ ΤΗΣ ΔΕΚΑΠΟΛΕΩΣ ΣΤΗΝ ΦΙΛΙΣΤΑΙΑ (ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗ), EΠΙ ΑΝΤΙΟΧΟΥ Δ΄ ΤΟΥ ΕΠΙΦΑΝΟΥΣ. ΓΙ΄ ΑΥΤΟ ΑΛΛΩΣΤΕ ΕΟΡΤΑΖΟΥΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΘΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΙΟΡΤΗ ΧΑΝΟΥΚΑ. -ΣΤΗΡΙΖΩ ΤΟ ΙΣΡΑΗΛ, ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΜΑΚΚΑΒΑΙΟΙ ΣΗΜΙΤΟΦΟΙΝΙΚΕΣ ΜΕ ΠΑΡΟΤΡΥΝΣΗ ΤΗΣ ΣΥΖΥΓΟΥ ΤΟΥ ΞΕΡΞΗ ΕΣΘΗΡ ΚΑΙ ΤΟΥ ΓΑΜΠΡΟΥ ΤΟΥ ΜΑΡΔΟΧΑΙΟΥ (ΜΑΡΔΟΝΙΟΥ), Ε
ΖΗΤΟΥΝ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ ΕΝΟΣ ΔΙΣ ΔΡΑΧ ΓΙΑ ΝΑ ΔΩΣΟΥΝ ΤΟΝ ΤΥΜΒΟ ΟΙ ΑΔΕΛΦΟΙ ΔΙΑΜΑΝΤΗ; ΑΣ ΤΟΥΣ ΕΠΙΒΛΗΘΟΥΝ ΠΡΩΤΑ ΠΡΟΣΤΙΜΑ ΓΙΑ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ 63 ΤΑΦΩΝ, ΤΕΙΧΩΝ, ΜΝΗΜΕΙΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΒΛΕΠΟΥΜΕ... Η τραγική ιστορία του τύμβου των Σαλαμινομάχων, μέσα από επίσημα έγγραφα... Το 1975, το ναυπηγείο "Αρκαδία ΑΕ" (Αφοί Διαμαντή), ισοπεδώνουν το ανατολικό τμήμα του τύμβου και καταστρέφουν 63 τάφους, ισοπεδώνοντας παράλληλα αρχαία τείχη, ιερά, βωμούς και ό,τι βρήκαν στο διάβα τους. Μηνύονται, αλλά ουδέποτε η εκδίκαση της υποθέσεως διεξήχθη (με την παρελκυστική τακτική των απανωτών αναβολών, μέχρι οριστικής παραγραφής!!!!).  Το γιατί η υπόθεση παραγράφηκε, αν και επρόκειται για μία καταστροφή ασύλληπτου μεγέθους και βαναυσότητος, οφείλεται στο γεγονός ότι οι διαπράξαντες αυτή, τυγχάνουν συγγενείς του Αχιλλέα Καραμανλή (και του μέχρι προσφάτως Υπουργού Μεταφορών, Κ. Καραμανλή), οπότε και τους επιφυλάχθηκε προκλητική ατιμωρησία για πράξεις οι οποίες είναι ποινικά κολάσιμες! Ο κυρίως τύμβος, το πλάτωμά του, και
ΚΑΙΡΙΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΤΕΙΧΗ ΤΗΣ ΠΟΛΕΩΣ ΤΩΝ ΚΛΑΣΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΤΗΣ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ, ΣΤΑ ΑΜΠΕΛΑΚΙΑ, ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΗΓΕΣΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ... Στα Αμπελάκια Σαλαμίνας, έχουν εντοπιστεί τμήματα των αρχαίων τειχών της πόλεως των κλασικών και ελληνιστικών χρόνων. Πρόκειται για ακίνητα μνημεία, τα οποία ευρίσκονται εντός ενός ευρύτερου ιστορικής και αρχαιολογικής σημασίας χώρου. Όμως στην ευρύτερη ζώνη, συμβαίνουν κάποια κακώς κείμενα, τα οποία το Υπουργείο Πολιτισμού έχει αφήσει σε εκκρεμότητα... Το θέμα αυτό το έχουμε καταγγείλει προς κάθε αρμόδια αρχή και το έχουμε επισημάνει με επίσημες αναφορές από τον Ιούλιο του 2023, όμως... βρισκόμαστε στην Ελλάδα των πολλών... ταχυτήτων και των πολλών... μέτρων και σταθμών... Ο αρχαιολογικός νόμος 4858/2021, στο άρθρο 3, προβλέπει, μεταξύ άλλων, ότι "Η  προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς της Χώρας συνίσταται κυρίως: α) στον εντοπισμό, την έρευνα, την καταγραφή, την τεκμηρίωση και τη μελέτη των στοιχείων της, β) στη διατήρ
ΛΑΘΡΟΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ, Η ΑΣΥΜΜΕΤΡΗ ΑΠΕΙΛΗ ΠΟΥ ΑΠΟΤΕΛΕΙΩΝΕΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΠΑΤΡΙΔΑ... Την δεκαετία του 1980, οι κυβερνήσεις του Α. Παπανδρέου έθισαν τον ελληνικό λαό σε μία ιδιότυπη νοοτροπία νεοπλουτισμού και την ελληνική νεολαία σε μία κατάσταση νωθρότητας και λέμε ιδιότυπη γιατί η τεχνητή οικονομική ευμάρεια που προκλήθηκε, οφειλόταν στον ακατάσχετο δανεισμό της χώρας όσο και στις αθρόες προσλήψεις με κομματικά κριτήρια μέσω κομματικών κλαδικών οργανώσεων που καθιερώθηκαν εκτοξεύοντας την ευνοιοκρατία και την πολιτική συνδιαλλαγή στα ύψη... Στο πλαίσιο αυτό, απαξιώθηκε η χειρονακτική εργασία και δημιουργήθηκε τεχνητό κενό στους τομείς της οικοδομής, της γεωργίας, των τεχνικών επαγγελμάτων, σε εργατικούς κλάδους, κενό το οποίο προκλήθηκε εσκεμμένα ένεκα του νεοπλουτισμού και της νωθρότητας και το οποίο ήρθαν οι  λαθρομετανάστες από το 1990 και εντεύθεν να καλύψουν... "Καλά που ήρθαν οι ξένοι και βρήκαμε για τα χωράφια μας εργάτες και για την οικοδομή τεχνίτες" μονολογούσαν πολλοί,