Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

 Η ΛΑΤΡΕΙΑ ΤΟΥ ΜΥΣΤΑΓΩΓΟΥ ΜΕΛΑΜΠΟΔΟΣ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΑΓΙΟΣΘΕΝΑ...

Ο Μελάμποδας, υπήρξε, σύμφωνα με τις μυθολογικές παραδόσεις των Ελλήνων, ο πρώτος εκ των θνητών που επιφορτίστηκε με το καθήκον και συνάμα με το χάρισμα να θεραπεύει τις ασθένειες και να προλέγει τα μελλούμενα. Υπήρξε τέκνο του Αμυθάονος, γενάρχη του μαντικού γένους των Μελαμποδιδών. 
Η μητέρα του η Ειδομένη μόλις γεννήθηκε τον απέθεσε στο δάσο, ώστε τα πόδια του να μένουν ακάλυπτα και να είναι εκτεθειμένα στον ήλιο, καθιστάμενα μελαμψά, ηλιοκαή, εξ ου και το σύνθετο όνομά του, το οποίο υποδηλώνει ακριβώς αυτή την ιδιότητα (Μελάμπους=μέλας+πους). Πρόκειται δίχως άλλο για μία αλληγορική ονομασία, αφού δια της προσωνυμίας αυτής, γίνεται υπαινιγμός της ηλιακής βάσεως, του ηλιακού υποβάθρου του μυσταγωγού Μελάμποδος. 
Ο Ησίοδος συνέγραψε για τον Μελάμποδα και την προσφορά του, το έργο "Μελαμπόδια".
Η ιδιότητα του Μελάμποδος να ακούει πέραν των ανθρώπινων, πεπερασμένων ορίων, οφείλειται στο γεγονός ότι κάποτε ανέθρεψε δύο μικρά φίδια, των οποίων οι γονείς είχαν πεθάνει. Αυτά, σε ένδειξη ευγνωμοσύνης, του καθάρισαν γλύφοντάς του τα αυτιά, ώστε να δέχεται ακουστικές προσλήψεις πολύ πέραν των ανθρωπίνως δυνατών και να συλλαμβάνει αλλά και να αντιλαμβάνεται τις φωνές του ζωϊκού κόσμου, αποκτώντας παράλληλα το θείο δώρο της μαντικής τέχνης. Χάρισμα, το οποίο του απενεμήθη από τον ίδιο τον Θεό Απόλλωνα.
Διαβιώνοντας μέσα στον μεγάλο και απέριττο φυσικό ναό, εξοικειώθηκε με όλα τα είδη του ζωϊκού βασιλείου, ενώ παράλληλα επιδόθηκε στην βιωματική συνειδητοποίηση των φυσικών αρχών και των κοσμικών νόμων, εντρυφώντας στους αόρατους κόσμους των Μυστηρίων...
Τα φίδια, θεϊκά σύμβολα της ιάσεως και του Ασκληπιού, του δίδαξαν πως να ακούει και να αφουγκράζεται τις σιωπηλές φωνές των πλασμάτων της γης, όντας υποχθόνιες υπάρξεις. Έτσι, μέσω των φιδιών επεξέτεινε τις δυνατότητές του στο γήϊνο και εσωγήϊνο πεδίο, ενώ δια της ευεργεσίας του Απόλλωνος, ήρθε σε επαφή με το ηλιακό πυρ, την ουσία του Κόσμου..
Ο Friedlander στα Argolica, 1905, ισχυρίσθηκε ότι η Μελαμποδία ήταν ένα γενεαλογικό έπος που διηγείτο, ακολουθώντας χρονολογική σειρά, τους μύθους τους συνδεδεμένους με τα ονόματα των μάντεων του γένους των Μελαμποδιδών. Νεότερη εργασία στο θέμα της Μελαμποδίας παρουσίασε η Ingrid Löffler, στα Beitrage zur klassischen Philologie το 1963. Η Loffler καταλήγει ότι η Μελαμποδία πρέπει να ακολουθούσε τη γενεαλογική σειρά του Ησιόδου, αλλά η διήγηση πρέπει να ήταν πολύ πιο ζωντανή, διότι περιελάμβανε ένα πλούσιο υλικό λαϊκών παραδόσεων.
Στον μύστη Μελάμποδα, αποδίδεται η καθιέρωση της λατρείας του Διονύσου ως και η εγκαινίαση της ψυχοθεραπευτικής τέχνης. 
Ο Μελάμποδας, πέραν των διάφορων χρησιμικών προβλέψεων που είχε πραγματοποιήσει, διακρίθηκε και για την καταπολέμηση διαφόρων ψυχικών ιάσεων, όπως αυτή της μανίας, αλλά όχι μόνον...
Ιερό κέντρο λατρείας του Μελάμποδος, υπήρξαν τα αρχαία Αιγόσθενα, γνωστά σήμερα ως Πόρτο Γερμενό. Κάτω από τα ερείπια ενός χριστιανικού ναού, βρίσκονται θαμμένες οι βάσεις του ναού του Μελάμποδος, εντός της οχυρώσεως του κάστρου. 
Φυσιογνωμίες θρυλικές που χάνονται στην μυσταγωγία του μύθου ως ο Μελάμπους, ο Αμφιάραος, ο Τροφώνειος, αποτελούν σημεία αναφοράς της ελληνικής μυσταγωγικής παραδόσεως, επεκτείνοντας το γνωστικό μας φάσμα και την ερευνητική διείσδυση στο διηνεκές...
Αξίζει να επισκεφθούμε την εκπάγλου κάλλους αυτή φυσική τοποθεσία, επιχειρώντας την επανασύνδεσή μας με την αρχαία ψυχή...
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ Στην αρχαία Ελλάδα οι πεταλούδες προσελάμβαναν τον συμβολισμό των Ψυχών, θεωρώντας ότι απεικονίζουν τις ψυχές των μεταστάντων που ακολουθούν, εξερχόμενες των σωμάτων, την πορεία προς τα ανώτερα πεδία... Ανάλογο συμβολισμό προσελάμβαναν και τα τζιτζίκια...  Οι αρχαίοι Έλληνες ονόμαζαν την πεταλούδα «σκώληκα ή καμπή», ενώ τη χρυσαλλίδα, το επόμενο δηλαδή στάδιο (στάδιο μεταμορφώσεώς της από την κάμπια) «νεκύδαλλο», που σημαίνει «περίβλημα νεκρού». Στην ελληνική αλλά και στη ρωμαϊκή μυθολογία η Ψυχή, υπήρξε μια θνητή, απελευθερώθηκε από το θάνατο από τον Δία και η μυθολογική εικονοπλασία την αναπαριστά πολλές φορές με φτερά πεταλούδας.  Απελευθερωμένο από τα δεσμά του θενάτου, το σώμα της Ψυχής θα μπορούσε να πετάξει ελεύθερα στα ύψη, ξεφεύγοντας από τα ασφυκτικά δεσμά της χρυσαλίδας .  Σε επίπεδο μυθολογικού συμβολισμού, με την ομορφιά της η Ψυχή ξύπνησε τη ζηλοτυπία της Αφροδίτης, γιατί κατόρθωσε να μαγέψει και αυτόν τον ...

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΗ ΘΥΣΙΑ ΤΟ “ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ” ΤΩΝ ΤΕΜΠΩΝ; Ο ΣΑΤΑΝΙΣΜΟΣ ΘΕΡΙΕΥΕΙ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ! Παρήλθαν δύο έτη από την πολύνεκρη πρόσκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη, ένα ζήτημα το οποίο έχει πολλές πτυχές και που προσλαμβάνει πολλές παραμέτρους και η διαλεύκανση της τραγωδίας δεν έχει επέλθει... Τι συνέβη όμως πραγματικά στα Τέμπη και γιατί συνέβη εκεί; Ήταν πράγματι ατύχημα, οφειλόμενο στα απηρχειωμένα συστήματα ασφαλείας του ΟΣΕ και στον ανθρώπινο παράγοντα, ή μήπως κάποιοι το “προκάλεσαν” με σκοτεινές σκοπιμότητες; Πολύ περίεργοι είναι και δύο θάνατοι που προκλήθηκαν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα μετά το συμβάν στα Τέμπη. Του Διευθυντή Κυκλοφορίας του ΟΣΕ και ενός σταθμάρχη από τον σταθμό του Βόλου... Κατά γενική ομολογία, τα Τέμπη, αν και από αισθητικής απόψεως είναι μία όμορφη τοποθεσία, δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι κρύβει κάτι “παράξενο”, απόκοσμο, μυστηριακό... Το “στοίχειωμα” των Τεμπών δεν είναι κάτι νέο. Οι Θεσσαλοί στην αρχαιότητα, ανά 9ετία, πραγματοποιούσαν εξαγνιστικές τ...

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

 ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ ΛΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ-ΠΡΩΗΝ ΜΕΓΑΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΣ ΤΗΣ ΕΜΣΤΕ: ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΕΚΤΟΝΙΚΕΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΙΣ, ΑΠΕΡΡΕΥΣΑΝ ΟΙ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΙ ΘΕΣΜΟΙ & Η  ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΤΙΚΟΤΗΤΑ! Εν έτει 1990, ο τότε Μέγας Διδάσκαλος της αυτοαποκαλούμενης "Εθνικής Μεγάλης Στοάς της Ελλάδος" Ευστάθιος Λιακόπουλος, είχε παραχωρήσει συνέντευξη στο περιοδικό "Έρευνα", όπου μεταξύ των άλλων θεμάτων, είχε αναφερθεί στην επίδραση που άσκησε ο τεκτονισμός ως προς την υϊοθέτηση και εφαρμογή των κοινοβουλευτικών διαδικασιών στην πολιτική λειτουργία. Ο τότε Μ.Δ. της ΕΜΣΤΕ ανέφερε χαρακτηριστικά ότι ο κοινοβουλευτισμός υπήρξε απείκασμα των τεκτονικών διαδικασιών-συνελεύσεων των τεκτόνων/οικοδόμων, εισάγοντας την αρχή της αντιπροσωπευτικότητας... Το ερώτημα που τίθεται κατόπιν αυτού, έχει δύο σκέλη: Κατά πόσο ισχύει η αντιπροσωπευτικότητα, υπό την έννοια ότι η ανάδειξη εκπροσώπων έχει τον δεσμευτικό χαρακτήρα της αναθέσεως μίας συγκεκριμένης εντολής και τι δικλείδες ασφαλείας υπάρχουν ως προς την τήρηση των κατευθυν...