Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ΡΥΘΜΩΝ ΣΤΗΝ ΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΜΥΣΤΑΓΩΓΙΑ...

Οιοσδήποτε αμύητος στα τεκτονικά μυστήρια, και εν γένει σε μυστηριακούς χώρους, εισέλθει σε έναν ναό τεκτονικό, θα διαπιστώσει την ύπαρξη μίας διακοσμήσεως η οποία του θέλγει την περιέργεια, πλην όμως του είναι ακατανόητη ως προς τον συμβολισμό που περικλείει. 

Αυτό έγκειται στο γεγονός ότι ο Τεκτονισμός ως μυστηριακό σύστημα, αλλά και ως φιλοσοφική και κοσμοθεωρητική ατραπός που υποδεικνύει μία συγκεκριμένη κοσμοθέαση των πραγμάτων, προκειμένου να καταστήσει τις ιδέες του αντιληπτές και κατανοητές, μετέρχεται την χρήση των συμβόλων και των αλληγοριών, χρησιμοποιεί δηλαδή παραστάσεις εικαστικής και νοηματικής υφής, οι οποίες εκπέμπουν ένα συγκεκριμένο μήνυμα, εύληπτο από τον μυούμενο...

Όπως ακριβώς ο άναξ ο εν Δελφοίς, ούτε λέγει, ούτε κρύπτει, αλλά σημαίνει, αντιστοίχως και τα τεκτονικά μυστήρια, ενέχουν στοιχεία συμβολικά, τα οποία καθίστανται ικανά αποκρυπτογραφήσεως μόνο από τους μυημένους στα Μυστήρια, ενώ για τους αμύητους αυτά φαντάζουν ως ακατάληπτες παραστάσεις... 

Στο τυπικό του α΄ συμβολικού βαθμού, απευθύνεται στον μυούμενο το ερώτημα εάν γνωρίζει ανάγνωση και γραφή. Πρόκειται περί αλληγορικής διατυπώσεως του ερωτήματος εάν είναι ικανός να προβαίνει σε ερμηνεία των συμβόλων και των αλληγοριών που κοσμούν τον τεκτονικό ναό, "ανάγνωση" δηλ. εν προκειμένω είναι η αποκρυπτογράφηση και η μυστηριακή ή φιλοσοφική νοηματοδότηση των συμβόλων, ανασύροντας στην επιφάνεια τις κρυμμένες έννοιες και νοήματα προς τα οποία αυτά συνδέονται...

Ουκ ολίγα περικαλλή κτίρια, κοσμούνται, ιδίως στην πρόσοψή τους αλλά και πολλάκις και στο εσωτερικό τους, με κίονες οι οποίοι από απόψεως τεχνοτροπίας φέρουν έναν από τους τρεις ελληνικούς ρυθμούς, δηλ. τον Ιωνικό, τον Δωρικό ή τον Κορινθιακό. Επίσης, στο μέσον του τεκτονικού ναού, δεσπόζουν τρεις κίονες, αντιπροσωπεύοντες ακριβώς αυτούς τους αρχιτεκτονικούς ρυθμούς,... 

Kατά την έναρξη επίσης των τελετουργικών εργασιών, τόσο ο Σεβάσμιος όσο και οι δύο Επόπτες, ταυτίζουν σε συμβολικό επίπεδο, τον Ιωνικό Κίονα με την Σοφία, τον Δωρικό με την Ισχύ, και τον Κορινθιακό με το Κάλλος. 

Ως εκ τούτου καθίσταται αντιληπτό ότι οι τρείς αυτοί Κίονες, συμβολίζουν τρείς πνευματικές δυνάμεις οι οποίες εδραιώνουν τον οικοδομούμενο Ναό της Αρετής, η ανέγερση του οποίου αποτελεί το κύριο αντικείμενο της τεκτονικής μυσταγωγίας. Η επιτέλεση του τελετουργικού έργου, έχει σκοπό την υπέρβαση των ορίων του υλικού γίγνεσθαι και την ψυχοπνευματική υπέρβαση των πεπερασμένων ορίων που τίθενται εντός των πλαισίων του υλικού κόσμου... Από το σημείο αυτό και εντεύθεν αρχίζει η διερεύνηση του μεταφυσικού γίγνεσθαι... 

Σε αυτό το ταξίδι της δημιουργικής αναζητήσεως και της ανατάσεως προς ανώτερα πεδία, σημαίνουσα διάσταση κατέχει η Σοφία, όχι όμως ως απλή γνώση και επιμόρφωση, αλλά ως βιωματική γνώση και εμπειρία των νόμων και των λειτουργιών που διέπουν το πεδίο των μεταφυσικών δυνάμεων και τον κόσμο που Επέκεινα... Η προσέγγιση αυτού του δυσεπίτευκτου εγχειρήματος, πραγματώνεται μόνο με την διεύρυνση του συνειδησιακού μας ορίζοντα και την απόκτηση της Ενοράσεως... Αυτήν ακριβώς την μυητική αναζήτηση μέσω του στοιχείου της Σοφίας, συμβολίζει και υποδηλώνει η στήλη του Ιωνικού ρυθμού...

Δεν θα ήταν άτοπο να συσχετισθεί ακριβώς αυτή η ιδιότητα της Σοφίας και γνώσεως των αοράτων κόσμων, με το λεγόμενο αρχαιοελληνικό δαιμόνιο που εμφώλευε στα άδυτα του ψυχικού είναι όσων είχαν αναπτύξει την ψυχοπνευματική τους προσωπικότητα...  

Ο δεύτερος κίονας, συμβολίζει την Ισχύ, είναι η στήλη του Δωρικού ρυθμού. Η ισχύς, όμως εν προκειμένω, η δύναμη, δεν συνάπτεται προς μυϊκά δεδομένα, δεν έχει σχέση προς υλικές παραμέτρους, αλλά υποδηλώνει την εσωτερική δύναμη, το σθένος και την ισχύ που αναβλύζει από κάθε αναζητητή του φωτός. Αποτελεί έκφανση εσωτερικός ισχύος και κυριαρχίας, όπως ακριβώς εκπέμπεται και από τη γαλήνια μορφή του Ηνιόχου των Δελφών, μορφή που παραπέμπει ευκρινώς σε μυσταγωγό... 

Ο τρίτος κίονας, ο Κορινθιακός, συμβολίζει το Κάλλος, την ομορφιά, την ευφορία και την ανάταση της ψυχής σε διαστάσεις αληθούς ψυχικής ευδαιμονίας.  Η έννοια του Κάλλους, που προδιαγράφει μία συναισθηματική και ψυχική κλιμάκωση προς αναβαθμούς γαλήνης, ευημερίας και τελειότητας, οδηγώντας σε εναρμόνιες καταστάσεις, είναι συνυφασμένη με την Πληρότητα, αισθητική και ψυχική... 

Καθόλου τυχαία, κατά την διάρκεια της διεξαγωγής των τελετουργικών εργασιών που λαμβάνουν χώρα εντός του ναού, οι Αδελφοί-τέκτονες των στηλών, είναι στραμμένοι προς αυτούς ακριβώς τους τρεις κίονες. Η διάταξή τους αυτή, αποτελεί υπόμνηση του γεγονότος ότι η ανέγερση του Ναού της Αρετής, επιβάλλει τον δημιουργικό συνδυασμό των τριών ακριβώς αυτών δυνάμεων που συμβολίζουν οι τρεις κίονες... Είναι άμεσα συνυφασμένη με την ενεργοποίηση και αφύπνιση των δυνάμεων αυτών στο άδυτο του ανθρώπινου Είναι... 

Η ενεργοποίηση αυτή, σε συμβολικό επίπεδο, άρχεται δια της αφής των φώτων εντός του ναού και περατώνεται με την σβέση των φώτων... Παρενθετικά τα τρία μεγάλα φώτα θεωρείται ότι είναι ο Γνώμων, ο Διαβήτης και το Βιβλίο του Νόμου, το οποίο κατά την δική μας αντίληψη θα έπρεπε να είναι οι Ορφικοί ΄Υμνοι ή η Θεογονία του Ησιόδου, εκφράζοντας τον Ελληνοτεκτονισμό στην πιο αυθεντική του διάσταση... Κατά το επίσημο τυπικό, τα τρία πρώτα φώτα, αυτά εκπροσωπούνται από τον Σεβάσμιο και τους δύο Επόπτες...

Η τοποθέτηση των τριών στηλών στο κέντρο του τεκτονικού ναού, συνδέεται άμεσα με αρχαίες μυσταγωγικές πρακτικές και ιδίως με τη διάταξη των ιερών συμβόλων στο Τελεστήριο της Ελευσίνος. Σε κάθε μια από τις πλευρές του Ελευσινίου Τελεστηρίου υπήρχαν εσωτερικά οχτώ σειρές βαθμίδων, από τις οποίες οι μυούμενοι παρακολουθούσαν τα μυστήρια. Στο κέντρο της αίθουσας του Τελεστηρίου υπήρχε το Ανάκτορο, ένα ορθογώνιο οίκημα, όπου ήταν τοποθετημένα τα ιερά σύμβολα της Δήμητρας, εντός της ιεράς κίστεως... 

Παρατηρούμε δηλαδή ότι η Τεκτονική Μυσταγωγία είναι διαποτισμένη από ελληνικές έννοιες και ελληνικά σύμβολα, αναγόμενα στο απώτατο παρελθόν. Σύμβολα με αρχετυπική σημασία που έχουν προκύψει από απεικόνιση του ανθρώπινου σώματος και αναλογιών αυτού και απηχούν συγκεκριμένες ιδιότητες και καταστάσεις, σύμβολα τα οποία επέστη το πλήρωμα του χρόνου να επανεύρουν την αληθινή τους ταυτότητα όσο και να αναγνωρισθεί η αυθεντική τους προέλευση...

ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
ionhellas@gmail.com



ΕΠΑΝΑΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΜΕΝΟ ΜΕ ΝΕΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ!

Το βιβλίο "Διονυσιακοί Τεχνίτες και Αρχαίοι Ναοδόμοι: Η αληθινή προέλευση του Τεκτονισμού" ρίχνει φως στο σκότος της άγνοιας και της εσκεμμένης αλλοίωσης. Οι ενδιαφερόμενοι για το βιβλίο μπορούν να επικοινωνησουν είτε στο τηλέφωνο 6909-753372 είτε να αποστείλουν e-mail στην ηλεκτρονική διεύθυνση: ionhellas@gmail.com και μαζί με αυτό, θα λάβουν δώρο ένα ακόμη βιβλίο μυστηριακού περιεχομένου!

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ Στην αρχαία Ελλάδα οι πεταλούδες προσελάμβαναν τον συμβολισμό των Ψυχών, θεωρώντας ότι απεικονίζουν τις ψυχές των μεταστάντων που ακολουθούν, εξερχόμενες των σωμάτων, την πορεία προς τα ανώτερα πεδία... Ανάλογο συμβολισμό προσελάμβαναν και τα τζιτζίκια...  Οι αρχαίοι Έλληνες ονόμαζαν την πεταλούδα «σκώληκα ή καμπή», ενώ τη χρυσαλλίδα, το επόμενο δηλαδή στάδιο (στάδιο μεταμορφώσεώς της από την κάμπια) «νεκύδαλλο», που σημαίνει «περίβλημα νεκρού». Στην ελληνική αλλά και στη ρωμαϊκή μυθολογία η Ψυχή, υπήρξε μια θνητή, απελευθερώθηκε από το θάνατο από τον Δία και η μυθολογική εικονοπλασία την αναπαριστά πολλές φορές με φτερά πεταλούδας.  Απελευθερωμένο από τα δεσμά του θενάτου, το σώμα της Ψυχής θα μπορούσε να πετάξει ελεύθερα στα ύψη, ξεφεύγοντας από τα ασφυκτικά δεσμά της χρυσαλίδας .  Σε επίπεδο μυθολογικού συμβολισμού, με την ομορφιά της η Ψυχή ξύπνησε τη ζηλοτυπία της Αφροδίτης, γιατί κατόρθωσε να μαγέψει και αυτόν τον ...

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΗ ΘΥΣΙΑ ΤΟ “ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ” ΤΩΝ ΤΕΜΠΩΝ; Ο ΣΑΤΑΝΙΣΜΟΣ ΘΕΡΙΕΥΕΙ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ! Παρήλθαν δύο έτη από την πολύνεκρη πρόσκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη, ένα ζήτημα το οποίο έχει πολλές πτυχές και που προσλαμβάνει πολλές παραμέτρους και η διαλεύκανση της τραγωδίας δεν έχει επέλθει... Τι συνέβη όμως πραγματικά στα Τέμπη και γιατί συνέβη εκεί; Ήταν πράγματι ατύχημα, οφειλόμενο στα απηρχειωμένα συστήματα ασφαλείας του ΟΣΕ και στον ανθρώπινο παράγοντα, ή μήπως κάποιοι το “προκάλεσαν” με σκοτεινές σκοπιμότητες; Πολύ περίεργοι είναι και δύο θάνατοι που προκλήθηκαν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα μετά το συμβάν στα Τέμπη. Του Διευθυντή Κυκλοφορίας του ΟΣΕ και ενός σταθμάρχη από τον σταθμό του Βόλου... Κατά γενική ομολογία, τα Τέμπη, αν και από αισθητικής απόψεως είναι μία όμορφη τοποθεσία, δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι κρύβει κάτι “παράξενο”, απόκοσμο, μυστηριακό... Το “στοίχειωμα” των Τεμπών δεν είναι κάτι νέο. Οι Θεσσαλοί στην αρχαιότητα, ανά 9ετία, πραγματοποιούσαν εξαγνιστικές τ...

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

 ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ ΛΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ-ΠΡΩΗΝ ΜΕΓΑΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΣ ΤΗΣ ΕΜΣΤΕ: ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΕΚΤΟΝΙΚΕΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΙΣ, ΑΠΕΡΡΕΥΣΑΝ ΟΙ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΙ ΘΕΣΜΟΙ & Η  ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΤΙΚΟΤΗΤΑ! Εν έτει 1990, ο τότε Μέγας Διδάσκαλος της αυτοαποκαλούμενης "Εθνικής Μεγάλης Στοάς της Ελλάδος" Ευστάθιος Λιακόπουλος, είχε παραχωρήσει συνέντευξη στο περιοδικό "Έρευνα", όπου μεταξύ των άλλων θεμάτων, είχε αναφερθεί στην επίδραση που άσκησε ο τεκτονισμός ως προς την υϊοθέτηση και εφαρμογή των κοινοβουλευτικών διαδικασιών στην πολιτική λειτουργία. Ο τότε Μ.Δ. της ΕΜΣΤΕ ανέφερε χαρακτηριστικά ότι ο κοινοβουλευτισμός υπήρξε απείκασμα των τεκτονικών διαδικασιών-συνελεύσεων των τεκτόνων/οικοδόμων, εισάγοντας την αρχή της αντιπροσωπευτικότητας... Το ερώτημα που τίθεται κατόπιν αυτού, έχει δύο σκέλη: Κατά πόσο ισχύει η αντιπροσωπευτικότητα, υπό την έννοια ότι η ανάδειξη εκπροσώπων έχει τον δεσμευτικό χαρακτήρα της αναθέσεως μίας συγκεκριμένης εντολής και τι δικλείδες ασφαλείας υπάρχουν ως προς την τήρηση των κατευθυν...