Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο ΘΗΣΕΥΣ ΕΝΩΤΙΚΟΣ ΠΑΡΑΓΩΝ ΤΩΝ ΑΤΤΙΚΩΝ ΣΥΝΟΙΚΙΣΜΩΝ ΚΑΙ ΟΙ ΑΘΛΟΙ ΤΟΥ

Περί τα τέλη του μηνός Εκατομβαιώνος (Ιουλίου), οι αρχαίοι Αθηναίοι εόρταζαν και τιμούσαν την συνένωση των επιμέρους αττικών συνοικισμών σε μία ενιαία πόλη, τας Αθήνας, υπό του βασιλέως Θησέως. Στην καθαρεύουσα, μέχρι πρότινος, η πόλη των Αθηνών απεκαλείτο "Αι Αθήναι" και όχι "Η Αθήνα", ακριβώς διότι η συγκρότηση της πόλεως ήταν το αποτέλεσμα της συνενώσεως πολλών μικρών συνοικιών. 
Περί του γεγονότος αυτού, πραγματοποιεί μνεία ο ιστορικός Θουκυδίδης, αναφέροντας σχετικά: «ἐπειδή δέ Θησεύς ἐβασίλευσε, γενόμενος μετά τοῦ ξυνετοῦ καί δυνατός... καί Ξυνοίκια ἐξ ἐκείνου οἱ Ἀθηναῖοι ἔτι καί νῦν τῇ θεῷ ἑορτήν δημοτελῆ ποιοῦσιν» (Β΄, 15). Η εορτή είχε πάνδημο χαρακτήρα και προσφερόταν αναίμακτη θυσία στο Πρυτανείο προς τιμήν των Θεών και του Θησέως. Η Εορτή των Συνοικίων ή Μετοικίων, πλαισιωνόταν από αθλητικούς αγώνες και καλλιτεχνικά δρώμενα, σε αυτήν δε πραγματοποιούν αναφορά τόσο ο Πλούταρχος, όσο και ο Στράβων.
Ο Στράβωνας παρέχει πληροφορίες περί της συνενώσεως δώδεκα αττικών πόλεων (Κεκροπία, Τετράπολη, Δεκέλεια, Επακρεία, Αφίδνες, Θορικό, Βραυρώνα, Κύθηρο, Σφηττό, Κηφισσιά, Ελευσίνα), γεγονός το οποίο τους προσέδωσε δύναμη και ασφάλεια καθιστώντας τις εν πολλοίς άτρωτες έναντι εχθρικών επιβουλών.
Πέραν της συνενώσεως αυτής, ο Θησεύς καθιέρωσε την μεγάλη εορτή των Παναθηναίων, προσάρτησε τα Μέγαρα στο βασίλειό του και ίδρυσε το πρυτανείο και τη βουλή. 'Ελαβε δε μέρος σε πολλούς άθλους, με αντιπροσωπευτικότερους το κυνήγι του Καλυδώνιου κάπρου, την εξόντωση του Μινώταυρου καθώς και στην Αργοναυτική εκστρατεία. Συνέδραμε επίσης τον Ηρακλή στη μάχη εναντίον των Αμαζόνων κατανικώντας τις στην Πνύκα. Από την Αντιόπη απόκτησε ένα γιο, τον Ιππόλυτο. Σε μεγαλύτερη ηλικία ο Θησέας βοήθησε το φίλο του Πειρίθοο, αρχηγό των Λαπιθών, στη μάχη κατά των Κενταύρων.
Όταν ο ήρωας επέστρεψε στην Αθήνα, βρήκε στο θρόνο τον σφετεριστή Μενεσθέα. Αναγκάστηκε τότε να καταφύγει στην αυλή του βασιλιά της Σκύρου Λυκομήδη, που όμως αργότερα γκρέμισε το Θησέα από ένα βράχο. Στην Αθήνα ο Θησεύς λατρευόταν με τιμές ήρωος. Τα κατορθώματά του ενέπνευσαν όλες τις τέχνες. Εικονίζεται σαν νέος δυνατός, χωρίς γένια, που κρατά ξίφος και ρόπαλο. Πολλά θα μπορούσαν να γραφούν γι΄αυτό το θέμα, όμως δεν είναι ο σκοπός αυτού του σύντομου σημειώματος να επεκταθεί. Σκοπός του είναι απλά η υπόμνηση ενός γεγονότος-σταθμού και οροσήμου στην ίδρυση και την ιστορική πορεία της πόλεως των Αθηνών.
Είναι οπωσδήποτε λυπηρό το γεγονός ότι ο κατ΄ επίφασιν "Δήμος των Αθηναίων" σήμερα, απαξιεί και αποστρέφεται την πατρογονική μας κληρονομιά και δεν εορτάζει ούτε αναδεικνύει τα αρχέγονα αυτά δρώμενα που αναφέρονται στην σύσταση του ιδίου του Δήμου. Ο,τιδήποτε παραπέμπει στο αρχαίο παρελθόν και ενώνει με τις ρίζες, δυστυχώς προκαλεί αποστροφή...
Ν. ΣΑΜΟΪΛΙΔΗΣ

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ Στην αρχαία Ελλάδα οι πεταλούδες προσελάμβαναν τον συμβολισμό των Ψυχών, θεωρώντας ότι απεικονίζουν τις ψυχές των μεταστάντων που ακολουθούν, εξερχόμενες των σωμάτων, την πορεία προς τα ανώτερα πεδία... Ανάλογο συμβολισμό προσελάμβαναν και τα τζιτζίκια...  Οι αρχαίοι Έλληνες ονόμαζαν την πεταλούδα «σκώληκα ή καμπή», ενώ τη χρυσαλλίδα, το επόμενο δηλαδή στάδιο (στάδιο μεταμορφώσεώς της από την κάμπια) «νεκύδαλλο», που σημαίνει «περίβλημα νεκρού». Στην ελληνική αλλά και στη ρωμαϊκή μυθολογία η Ψυχή, υπήρξε μια θνητή, απελευθερώθηκε από το θάνατο από τον Δία και η μυθολογική εικονοπλασία την αναπαριστά πολλές φορές με φτερά πεταλούδας.  Απελευθερωμένο από τα δεσμά του θενάτου, το σώμα της Ψυχής θα μπορούσε να πετάξει ελεύθερα στα ύψη, ξεφεύγοντας από τα ασφυκτικά δεσμά της χρυσαλίδας .  Σε επίπεδο μυθολογικού συμβολισμού, με την ομορφιά της η Ψυχή ξύπνησε τη ζηλοτυπία της Αφροδίτης, γιατί κατόρθωσε να μαγέψει και αυτόν τον ...

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΗ ΘΥΣΙΑ ΤΟ “ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ” ΤΩΝ ΤΕΜΠΩΝ; Ο ΣΑΤΑΝΙΣΜΟΣ ΘΕΡΙΕΥΕΙ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ! Παρήλθαν δύο έτη από την πολύνεκρη πρόσκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη, ένα ζήτημα το οποίο έχει πολλές πτυχές και που προσλαμβάνει πολλές παραμέτρους και η διαλεύκανση της τραγωδίας δεν έχει επέλθει... Τι συνέβη όμως πραγματικά στα Τέμπη και γιατί συνέβη εκεί; Ήταν πράγματι ατύχημα, οφειλόμενο στα απηρχειωμένα συστήματα ασφαλείας του ΟΣΕ και στον ανθρώπινο παράγοντα, ή μήπως κάποιοι το “προκάλεσαν” με σκοτεινές σκοπιμότητες; Πολύ περίεργοι είναι και δύο θάνατοι που προκλήθηκαν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα μετά το συμβάν στα Τέμπη. Του Διευθυντή Κυκλοφορίας του ΟΣΕ και ενός σταθμάρχη από τον σταθμό του Βόλου... Κατά γενική ομολογία, τα Τέμπη, αν και από αισθητικής απόψεως είναι μία όμορφη τοποθεσία, δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι κρύβει κάτι “παράξενο”, απόκοσμο, μυστηριακό... Το “στοίχειωμα” των Τεμπών δεν είναι κάτι νέο. Οι Θεσσαλοί στην αρχαιότητα, ανά 9ετία, πραγματοποιούσαν εξαγνιστικές τ...

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

 ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ ΛΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ-ΠΡΩΗΝ ΜΕΓΑΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΣ ΤΗΣ ΕΜΣΤΕ: ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΕΚΤΟΝΙΚΕΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΙΣ, ΑΠΕΡΡΕΥΣΑΝ ΟΙ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΙ ΘΕΣΜΟΙ & Η  ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΤΙΚΟΤΗΤΑ! Εν έτει 1990, ο τότε Μέγας Διδάσκαλος της αυτοαποκαλούμενης "Εθνικής Μεγάλης Στοάς της Ελλάδος" Ευστάθιος Λιακόπουλος, είχε παραχωρήσει συνέντευξη στο περιοδικό "Έρευνα", όπου μεταξύ των άλλων θεμάτων, είχε αναφερθεί στην επίδραση που άσκησε ο τεκτονισμός ως προς την υϊοθέτηση και εφαρμογή των κοινοβουλευτικών διαδικασιών στην πολιτική λειτουργία. Ο τότε Μ.Δ. της ΕΜΣΤΕ ανέφερε χαρακτηριστικά ότι ο κοινοβουλευτισμός υπήρξε απείκασμα των τεκτονικών διαδικασιών-συνελεύσεων των τεκτόνων/οικοδόμων, εισάγοντας την αρχή της αντιπροσωπευτικότητας... Το ερώτημα που τίθεται κατόπιν αυτού, έχει δύο σκέλη: Κατά πόσο ισχύει η αντιπροσωπευτικότητα, υπό την έννοια ότι η ανάδειξη εκπροσώπων έχει τον δεσμευτικό χαρακτήρα της αναθέσεως μίας συγκεκριμένης εντολής και τι δικλείδες ασφαλείας υπάρχουν ως προς την τήρηση των κατευθυν...