Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΚΥΝΕΣ ΚΑΙ ΚΥΝΙΚΟΙ ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ

Ο κύνας, διαδραμάτιζε σημαντκό ρόλο στην ζωή της αρχαίας Ελλάδας, εμφανιζόμενος πάντοτε στο πλευρό του ανθρώπου είτε ως φύλακας, είτε ως σύντροφος, είτε ως οικόσιτο απλά ζώο. Αφ΄ ης στιγμής εξημερώθηκε, διακρίθηκε για την αφοσίωση που επέδειξε δίπλα στον άνθρωπο.
Από τον ΄Αργο, τον πιστό σκύλο του Οδυσσέως μέχρι τους ηπειρωτικούς μολοσσούς, από τον τρικέφαλο Κέρβερο, φύλακα του κατωφλίου του ΄Αδη μέχρι τον σκύλο του Κυναίγειρου που έλαβε μέρος στην μάχη του Μαραθώνος, υπάρχει ένα ευρύ πεδίο αφηγήσεων, συχνά συγκινητικών που δεν αφήνει αδιάφορο τον σύγχρονο αναζητητή...
Αξιοσημείωτη είναι η περίπτωση του σκύλου του πατέρα του Περικλή, του Ξανθίππου, περί το 480 π.Χ., αμέσως μετά την μάχη του Μαραθώνα. ΄Οταν οι Πέρσες εστράφησαν προς την Αθήνα και οι Αθηναίοι εκκένωσαν την πόλη τους για να επιβιβασθούν στα πλοία που θα τους οδηγούσαν στην Αίγινα και στην Σαλαμίνα, κάποιος από ένα πλοίο λόγω έλλειψης χώρου πέταξε τον σκύλο του Ξανθίππου στην θάλασσα. Το πιστό ζώο άρχισε να κολυμπά και να ακολουθεί το πλοίο μέχρις ότου εξαντλημένο έφθασε στην Σαλαμίνα. Πατώντας τα πόδια του στην άμμο της παραλίας, η καρδιά του δεν άντεξε και ξεψύχησε από εξάντληση. Περίλυπος ο Ξάνθιππος έφτιαξε μνήμα για το πιστό του ζώο και ονόμασε την περιοχή της ταφής "Κυνός Σήμα".

Ενδιαφέρον εικαστικό παρουσιάζει επίσης μελανόμορφη υδρία, αγγείο το οποίο απεικονίζει τον Ηρακλή και τον Κέρβερος, εκτιθέμενο σήμερα στο Μουσείο του Λούβρου, αναγόμενο στο 530 π.Χ.
Σύμφωνα με μία μυθολογική αφήγηση που διασώζει και διαιωνίζει η αρχαία παράδοση, ο σκύλος εξημερώθηκε από τον Απόλλωνα, που τον δώρισε στην αδελφή του την Άρτεμη για να τη συντροφεύει στο κυνήγι (κυνήγι= κύναν άγω).
Ο ποιητής Νίκανδρος (3ος αι. π.Χ.) αναφέρει ότι οι ηπειρωτικοί σκύλοι, μεγαλόσωμοι και δυνατοί, πλάστηκαν από το θεό της φωτιάς, τον Ήφαιστο. Ένας από τους μύθους που αφορούν το σκύλο, αναφέρει ότι ο σκύλος είναι αναπαραγωγή του Κέρβερου, την οποία επέτυχε ο εγγονός του Αχιλλέα ονόματι Μολοσσός. Γι’ αυτόν το λόγο και η Εκάτη συντροφευόταν πάντα από μαύρα σκυλιά ονόματι «Μολοσσοί». 

Ο μύστης Πυθαγόρας για τον σκύλο λέγει ότι δικαιούται ως έμβιο και έμψυχο ον τη δική του θέση στην κλίμακα της ψυχικής εξελίξεως. Στην Αρχαία Ελλάδα, ο σκύλος συνδέθηκε με δύο γυναικείες θεότητες. Επρόκειται για την θεά της Φύσεως και του Κυνηγιού, την Αρτέμιδα καθώς και με την τρίμορφη Εκάτη, ενώ δεν θα πρέπει να διαλάθει της προσοχής μας, ο συσχετισμός των σκύλων με το γυμνάσιο του Κυνόσαργες, όπως άλλωστε και με την κυνική φιλοσοφική σχολή. Στην ευρύτερη περιοχή του Νέου Κόσμου, είχε εγκαθιδρυθεί το ομώνυμο γυμνάσιο, ενώ όσον αφορά την κυνική φιλοσοφική σχολή, απεκλήθη έτσι διότι οι θιασώτες αυτές υπεστήριζαν τις θέσεις τους απαρέγκλιτα και αδιασάλευτα, όπως ακριβώς απαρασάλευτα διανύει την πορεία του ο σκύλος! 
Η περιοχή του Κυνόσάργους, έλαβε την ονομασία της όταν ένας σκύλος λευκός, άρπαξε ένα τεμάχιο θυσίας κατά την διάρκεια του εψησμού του και το άπέθεσε μόνον στην περιοχή όπου ύστερα από δελφικό χρησμό, έλαβε την ονομασία αυτή, εκτιμώντας ότι η συμβολική αυτή ενέργεια του σκύλου, ενείχε μία διοσημία...
Ο φιλόσοφος Διογένης είχε έναν σκύλο για παρέα του όταν γύριζε στην Αθήνα και φώναζε "άνθρωπο ζητώ", κρατώντας τον γνωστό λύχνο, ενώ ο Σωκράτης θεωρούσε τον σκύλο έναν πραγματικό φιλόσοφο. O ίδιος ο Πυθαγόρας κάποτε, όταν είδε να κακομεταχειρίζονται έναν σκύλο, παρενέβη και ζήτησε να σταματήσουν. γιατί αναγνώρισε στο ζώο την ψυχή ενός παλιού του φίλου, πρεσβεύοντας την αρχή της παλιγγενεσίας των ψυχών...


Ο σκύλος εκ φύσεως τυγχάνει αυτοκυρίαρχος και εξ ενστίκτου έχει την αντιληπτική ικανότητα να αντιλαμβάνεται ποιος διάκειται ευμενώς ή φιλικά προς αυτόν και ποιός εχθρικά, μή λαθεύοντας, εν αντιθέσει προς τους ανθρώπους, οι οποίοι ουκ ολίγες φορές παραπλανώνται και προδίδονται από εκείνους τους οποίους εσφαλμένως θεωρούν ως φίλους τους...
Η πλέον γνωστή ιστορία κυνός, είναι η ιστορία του ΄Αργου, όπως προαναφέρθηκε, του πιστού και αφοσιωμένου σκύλου του βασιλιά της Ιθάκης Οδυσσέα. Ενώ η Θεά Αθηνά μεταμόρφωσε τον Οδυσσέα ώστε να μην γίνει αντιληπτός ύστερα από την 20ετή απουσία του, κατά την επιστροφή του, ο μόνος που τον αναγνώρισε ήταν ο πιστός του σύντροφος ΄Αργος, ο οποίος έτρεψε προς τα πάνω του, του κούνησε την ουρά και ύστερα από λίγο, υπέργηρος πλέον, ξεψύχησε... 
Ο Μέγας Αλέξανδρος είχε αποκτήσει ένα σκυλί, τον Περίττα, το οποίο του έσωσε τη ζωή σε μια μάχη εναντίον του Δαρείου του Γ' , καθώς δάγκωσε έναν ελέφαντα που εφόρμησε εναντίον του στρατηλάτη και εκείνος δεν προλάβαινε να τον αντιμετωπίσει. Ο Περίττας προστάτεψε τον κύριό του και ο Αλέξανδρος αργότερα ίδρυσε μια πόλη με το όνομά του, για να τιμήσει το πιστό και θαρραλέο αυτό ζώο. Εκτός από τον Περίττα, ο Αλέξανδρος είχε πάρει στις εκστρατείες του και σκυλιά από την Ελλάδα, τους γνωστούς Μολοσσούς.
Φύλακες, σύντροφοι, πολεμιστές, διασώστες, θεϊκοί απεσταλμένοι, τα σκυλιά ανέκαθεν απετέλεσαν και αποτελούν τον πλέον πιστό και αφοσιωμένο φίλο του ανθρώπου...  Το γεγονός ότι οι αρχαίοι ΄Ελληνες τα απεικόνισαν πολλάκις στις διάφορες καλλιτεχνικές τους εμπνεύσεις, είτε αφορούν αυτές σκηνές της καθημερινότητος, είτε σκηνές μάχης, κυνηγίου, περιπάτου ή ακόμη και νεκρικές/επιτύμβιες στήλες όπως αυτές που εκτίθενται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και στον Κεραμεικό, δεικνύει την στενή σχέση του ανθρώπου με το ευφυές και αφοσιωμένο αυτό τετράποδο, που αν και ευρισκόμενο σε άγρια κατάσταση κατά το απώτατο παρελθόν, υπήρξε ευεπίφορο στην εξημέρωσή του, εκ της επιθυμίας του να ακολουθήσει τον άνθρωπο!

ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ
ΤΗΛ. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: 6909-75.33.72

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ Στην αρχαία Ελλάδα οι πεταλούδες προσελάμβαναν τον συμβολισμό των Ψυχών, θεωρώντας ότι απεικονίζουν τις ψυχές των μεταστάντων που ακολουθούν, εξερχόμενες των σωμάτων, την πορεία προς τα ανώτερα πεδία... Ανάλογο συμβολισμό προσελάμβαναν και τα τζιτζίκια...  Οι αρχαίοι Έλληνες ονόμαζαν την πεταλούδα «σκώληκα ή καμπή», ενώ τη χρυσαλλίδα, το επόμενο δηλαδή στάδιο (στάδιο μεταμορφώσεώς της από την κάμπια) «νεκύδαλλο», που σημαίνει «περίβλημα νεκρού». Στην ελληνική αλλά και στη ρωμαϊκή μυθολογία η Ψυχή, υπήρξε μια θνητή, απελευθερώθηκε από το θάνατο από τον Δία και η μυθολογική εικονοπλασία την αναπαριστά πολλές φορές με φτερά πεταλούδας.  Απελευθερωμένο από τα δεσμά του θενάτου, το σώμα της Ψυχής θα μπορούσε να πετάξει ελεύθερα στα ύψη, ξεφεύγοντας από τα ασφυκτικά δεσμά της χρυσαλίδας .  Σε επίπεδο μυθολογικού συμβολισμού, με την ομορφιά της η Ψυχή ξύπνησε τη ζηλοτυπία της Αφροδίτης, γιατί κατόρθωσε να μαγέψει και αυτόν τον ίδιο τον Έρωτα
Ο ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΚΑΚΙΑΣ ΣΤΗΝ ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ Στον Τεκτονισμό αλλά και στον Εσωτερισμό ευρύτερα, υφίστανται ορισμένα σύμβολα προερχόμενα από τον χώρο του φυσικού και ζωϊκού βασιλείου τα οποία διαθέτουν αρχετυπική σημασία. Ένα από αυτά, χιλιοειδωμένο ως σύμβολο που κοσμεί το πέτο μυημένων είτε πολλάκις αναφερόμενο σε τυπικό τελετουργικά, είναι η Ακακία. Τι είναι και τι συμβολίζει πραγματικά η Ακακία στον χώρο της μεταφυσικής παραδόσεως και των εσωτερικών αναζητήσεων; Ο όρος «Ακακία» είναι σύνθετος και περιλαμβάνει το στερητικό «α» και τη λέξη «κακία» ως έκφανση του αρνητικού. Από ετυμολογικής απόψεως, η Α-κακία υποδηλώνει την κατάσταση εκείνη στην οποία κυριαρχεί η έλλειψη, η απουσία του κακού. Η Ακακία δεσπόζει, ως προανεφέρθη, ως σύμβολο στον Εσωτερισμό, υποδηλώνοντας την καθαρότητα και την αγνότητα της ψυχής, και σε επίπεδο καταστάσεως, συμβολίζει την ανάσταση και την αθανασία. Το δέντρο της Ακακίας, είναι γνωστό σε όσους ασχολούνται με τις απόκρυφες παραδόσεις, από
ΔΩΔΕΚΑ ΣΟΒΑΡΟΙ ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ ΟΦΕΙΛΟΥΜΕ ΝΑ... ΣΤΗΡΙΞΟΥΜΕ ΤΟ ΙΣΡΑΗΛ! Τα γεγονότα στη Γάζα, και οι "αγαθοεργίες" των Ισραηλινών μακελάρηδων στην Παλαιστίνη, δεκαετίες τώρα, αλλά πρωτίστως πρόσφατα, στάθηκαν αφορμή για μία ακόμη φορά, να "αποκαλυφθούν" οι διάφοροι περιπλανώμενοι ακροδεξιοί "εθνικοπατριώτες" που απροκάλυπτα στηρίζουν το Ισραήλ και τον Σιωνισμό. Αναλογιζόμενοι τη στάση τους, ψάξαμε και αναζητήσαμε γεωπολιτικά, ιστορικά και στρατηγικά επιχειρήματα για να συμπαραταχθούμε και εμείς με το Ισραήλ. Και τα βρήκαμε. Ιδού: - ΣΤΗΡΙΖΩ ΤΟ ΙΣΡΑΗΛ, ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΕΒΡΑΙΟΣΙΩΝΙΣΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ, ΑΝΘΕΛΛΗΝΕΣ (ΜΑΚΚΑΒΑΙΟΙ), ΚΑΤΕΣΦΑΞΑΝ ΜΕ ΔΟΛΟ ΚΑΙ ΠΑΝΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΟΓΕΝΕΙΣ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥΣ ΤΗΣ ΔΕΚΑΠΟΛΕΩΣ ΣΤΗΝ ΦΙΛΙΣΤΑΙΑ (ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗ), EΠΙ ΑΝΤΙΟΧΟΥ Δ΄ ΤΟΥ ΕΠΙΦΑΝΟΥΣ. ΓΙ΄ ΑΥΤΟ ΑΛΛΩΣΤΕ ΕΟΡΤΑΖΟΥΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΘΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΙΟΡΤΗ ΧΑΝΟΥΚΑ. -ΣΤΗΡΙΖΩ ΤΟ ΙΣΡΑΗΛ, ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΜΑΚΚΑΒΑΙΟΙ ΣΗΜΙΤΟΦΟΙΝΙΚΕΣ ΜΕ ΠΑΡΟΤΡΥΝΣΗ ΤΗΣ ΣΥΖΥΓΟΥ ΤΟΥ ΞΕΡΞΗ ΕΣΘΗΡ ΚΑΙ ΤΟΥ ΓΑΜΠΡΟΥ ΤΟΥ ΜΑΡΔΟΧΑΙΟΥ (ΜΑΡΔΟΝΙΟΥ), Ε
ΤΟ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ ΤΗΣ ΜΕΤΑΣΤΡΟΦΗΣ ΤΗΣ ΝΔ ΥΠΕΡ ΤΩΝ ΜΝΗΜΟΝΙΩΝ & Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟΥ ΕΒΡΑΪΚΟΥ ΚΟΓΚΡΕΣΟΥ... Μέχρι και τον Οκτώβριο του 2010, η ΝΔ επί Προεδρίας Αντώνη Σαμαρά, είχε ταχθεί αναφανδόν εναντίον της ψηφίσεως του πρώτου Μνημονίου, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά ότι "η συνταγή αυτή δεν βγαίνει" και μιλώντας για σειρά θέσεων (Ζάππειο 1, 2, 3), που ανέτρεπαν το μνημονιακό καθεστώς. Ένα καθεστώς που εκχωρούσε την Εθνική Κυριαρχία στους ξένους πιστωτές και προέβλεπε συνθήκες εξοντώσεως του μέσου Έλληνα με μεγιστοποίηση των φόρων, περικοπή μισθών, συντάξεων, συρρίκνωση του κοινωνικού κράτους, περικοπές δαπανών απαραίτητων για τη λειτουργία της παιδείας, της υγείας, της άμυνας κ.ο.κ. Δήλωνε τότε ο πρόεδρος της ΝΔ τα ακόλουθα: Τον Οκτώβριο του 2010 ο Αντώνης Σαμαράς , πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, είχε καταδικάσει την πολιτική του μνημονίου. « Δεν πάει άλλο, κάτ ι πρέπει να αλλάξει, η πολιτική του μνημονίου πρέπει να αλλάξει» τόνιζε ο Α. Σαμαράς προσθέτοντας ότι «το μνη
ΖΗΤΟΥΝ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ ΕΝΟΣ ΔΙΣ ΔΡΑΧ ΓΙΑ ΝΑ ΔΩΣΟΥΝ ΤΟΝ ΤΥΜΒΟ ΟΙ ΑΔΕΛΦΟΙ ΔΙΑΜΑΝΤΗ; ΑΣ ΤΟΥΣ ΕΠΙΒΛΗΘΟΥΝ ΠΡΩΤΑ ΠΡΟΣΤΙΜΑ ΓΙΑ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ 63 ΤΑΦΩΝ, ΤΕΙΧΩΝ, ΜΝΗΜΕΙΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΒΛΕΠΟΥΜΕ... Η τραγική ιστορία του τύμβου των Σαλαμινομάχων, μέσα από επίσημα έγγραφα... Το 1975, το ναυπηγείο "Αρκαδία ΑΕ" (Αφοί Διαμαντή), ισοπεδώνουν το ανατολικό τμήμα του τύμβου και καταστρέφουν 63 τάφους, ισοπεδώνοντας παράλληλα αρχαία τείχη, ιερά, βωμούς και ό,τι βρήκαν στο διάβα τους. Μηνύονται, αλλά ουδέποτε η εκδίκαση της υποθέσεως διεξήχθη (με την παρελκυστική τακτική των απανωτών αναβολών, μέχρι οριστικής παραγραφής!!!!).  Το γιατί η υπόθεση παραγράφηκε, αν και επρόκειται για μία καταστροφή ασύλληπτου μεγέθους και βαναυσότητος, οφείλεται στο γεγονός ότι οι διαπράξαντες αυτή, τυγχάνουν συγγενείς του Αχιλλέα Καραμανλή (και του μέχρι προσφάτως Υπουργού Μεταφορών, Κ. Καραμανλή), οπότε και τους επιφυλάχθηκε προκλητική ατιμωρησία για πράξεις οι οποίες είναι ποινικά κολάσιμες! Ο κυρίως τύμβος, το πλάτωμά του, και
ΛΑΘΡΟΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ, Η ΑΣΥΜΜΕΤΡΗ ΑΠΕΙΛΗ ΠΟΥ ΑΠΟΤΕΛΕΙΩΝΕΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΠΑΤΡΙΔΑ... Την δεκαετία του 1980, οι κυβερνήσεις του Α. Παπανδρέου έθισαν τον ελληνικό λαό σε μία ιδιότυπη νοοτροπία νεοπλουτισμού και την ελληνική νεολαία σε μία κατάσταση νωθρότητας και λέμε ιδιότυπη γιατί η τεχνητή οικονομική ευμάρεια που προκλήθηκε, οφειλόταν στον ακατάσχετο δανεισμό της χώρας όσο και στις αθρόες προσλήψεις με κομματικά κριτήρια μέσω κομματικών κλαδικών οργανώσεων που καθιερώθηκαν εκτοξεύοντας την ευνοιοκρατία και την πολιτική συνδιαλλαγή στα ύψη... Στο πλαίσιο αυτό, απαξιώθηκε η χειρονακτική εργασία και δημιουργήθηκε τεχνητό κενό στους τομείς της οικοδομής, της γεωργίας, των τεχνικών επαγγελμάτων, σε εργατικούς κλάδους, κενό το οποίο προκλήθηκε εσκεμμένα ένεκα του νεοπλουτισμού και της νωθρότητας και το οποίο ήρθαν οι  λαθρομετανάστες από το 1990 και εντεύθεν να καλύψουν... "Καλά που ήρθαν οι ξένοι και βρήκαμε για τα χωράφια μας εργάτες και για την οικοδομή τεχνίτες" μονολογούσαν πολλοί,
ΚΑΙΡΙΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΤΕΙΧΗ ΤΗΣ ΠΟΛΕΩΣ ΤΩΝ ΚΛΑΣΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΤΗΣ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ, ΣΤΑ ΑΜΠΕΛΑΚΙΑ, ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΗΓΕΣΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ... Στα Αμπελάκια Σαλαμίνας, έχουν εντοπιστεί τμήματα των αρχαίων τειχών της πόλεως των κλασικών και ελληνιστικών χρόνων. Πρόκειται για ακίνητα μνημεία, τα οποία ευρίσκονται εντός ενός ευρύτερου ιστορικής και αρχαιολογικής σημασίας χώρου. Όμως στην ευρύτερη ζώνη, συμβαίνουν κάποια κακώς κείμενα, τα οποία το Υπουργείο Πολιτισμού έχει αφήσει σε εκκρεμότητα... Το θέμα αυτό το έχουμε καταγγείλει προς κάθε αρμόδια αρχή και το έχουμε επισημάνει με επίσημες αναφορές από τον Ιούλιο του 2023, όμως... βρισκόμαστε στην Ελλάδα των πολλών... ταχυτήτων και των πολλών... μέτρων και σταθμών... Ο αρχαιολογικός νόμος 4858/2021, στο άρθρο 3, προβλέπει, μεταξύ άλλων, ότι "Η  προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς της Χώρας συνίσταται κυρίως: α) στον εντοπισμό, την έρευνα, την καταγραφή, την τεκμηρίωση και τη μελέτη των στοιχείων της, β) στη διατήρ