Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΚΥΝΕΣ ΚΑΙ ΚΥΝΙΚΟΙ ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ

Ο κύνας, διαδραμάτιζε σημαντκό ρόλο στην ζωή της αρχαίας Ελλάδας, εμφανιζόμενος πάντοτε στο πλευρό του ανθρώπου είτε ως φύλακας, είτε ως σύντροφος, είτε ως οικόσιτο απλά ζώο. Αφ΄ ης στιγμής εξημερώθηκε, διακρίθηκε για την αφοσίωση που επέδειξε δίπλα στον άνθρωπο.
Από τον ΄Αργο, τον πιστό σκύλο του Οδυσσέως μέχρι τους ηπειρωτικούς μολοσσούς, από τον τρικέφαλο Κέρβερο, φύλακα του κατωφλίου του ΄Αδη μέχρι τον σκύλο του Κυναίγειρου που έλαβε μέρος στην μάχη του Μαραθώνος, υπάρχει ένα ευρύ πεδίο αφηγήσεων, συχνά συγκινητικών που δεν αφήνει αδιάφορο τον σύγχρονο αναζητητή...
Αξιοσημείωτη είναι η περίπτωση του σκύλου του πατέρα του Περικλή, του Ξανθίππου, περί το 480 π.Χ., αμέσως μετά την μάχη του Μαραθώνα. ΄Οταν οι Πέρσες εστράφησαν προς την Αθήνα και οι Αθηναίοι εκκένωσαν την πόλη τους για να επιβιβασθούν στα πλοία που θα τους οδηγούσαν στην Αίγινα και στην Σαλαμίνα, κάποιος από ένα πλοίο λόγω έλλειψης χώρου πέταξε τον σκύλο του Ξανθίππου στην θάλασσα. Το πιστό ζώο άρχισε να κολυμπά και να ακολουθεί το πλοίο μέχρις ότου εξαντλημένο έφθασε στην Σαλαμίνα. Πατώντας τα πόδια του στην άμμο της παραλίας, η καρδιά του δεν άντεξε και ξεψύχησε από εξάντληση. Περίλυπος ο Ξάνθιππος έφτιαξε μνήμα για το πιστό του ζώο και ονόμασε την περιοχή της ταφής "Κυνός Σήμα".

Ενδιαφέρον εικαστικό παρουσιάζει επίσης μελανόμορφη υδρία, αγγείο το οποίο απεικονίζει τον Ηρακλή και τον Κέρβερος, εκτιθέμενο σήμερα στο Μουσείο του Λούβρου, αναγόμενο στο 530 π.Χ.
Σύμφωνα με μία μυθολογική αφήγηση που διασώζει και διαιωνίζει η αρχαία παράδοση, ο σκύλος εξημερώθηκε από τον Απόλλωνα, που τον δώρισε στην αδελφή του την Άρτεμη για να τη συντροφεύει στο κυνήγι (κυνήγι= κύναν άγω).
Ο ποιητής Νίκανδρος (3ος αι. π.Χ.) αναφέρει ότι οι ηπειρωτικοί σκύλοι, μεγαλόσωμοι και δυνατοί, πλάστηκαν από το θεό της φωτιάς, τον Ήφαιστο. Ένας από τους μύθους που αφορούν το σκύλο, αναφέρει ότι ο σκύλος είναι αναπαραγωγή του Κέρβερου, την οποία επέτυχε ο εγγονός του Αχιλλέα ονόματι Μολοσσός. Γι’ αυτόν το λόγο και η Εκάτη συντροφευόταν πάντα από μαύρα σκυλιά ονόματι «Μολοσσοί». 

Ο μύστης Πυθαγόρας για τον σκύλο λέγει ότι δικαιούται ως έμβιο και έμψυχο ον τη δική του θέση στην κλίμακα της ψυχικής εξελίξεως. Στην Αρχαία Ελλάδα, ο σκύλος συνδέθηκε με δύο γυναικείες θεότητες. Επρόκειται για την θεά της Φύσεως και του Κυνηγιού, την Αρτέμιδα καθώς και με την τρίμορφη Εκάτη, ενώ δεν θα πρέπει να διαλάθει της προσοχής μας, ο συσχετισμός των σκύλων με το γυμνάσιο του Κυνόσαργες, όπως άλλωστε και με την κυνική φιλοσοφική σχολή. Στην ευρύτερη περιοχή του Νέου Κόσμου, είχε εγκαθιδρυθεί το ομώνυμο γυμνάσιο, ενώ όσον αφορά την κυνική φιλοσοφική σχολή, απεκλήθη έτσι διότι οι θιασώτες αυτές υπεστήριζαν τις θέσεις τους απαρέγκλιτα και αδιασάλευτα, όπως ακριβώς απαρασάλευτα διανύει την πορεία του ο σκύλος! 
Η περιοχή του Κυνόσάργους, έλαβε την ονομασία της όταν ένας σκύλος λευκός, άρπαξε ένα τεμάχιο θυσίας κατά την διάρκεια του εψησμού του και το άπέθεσε μόνον στην περιοχή όπου ύστερα από δελφικό χρησμό, έλαβε την ονομασία αυτή, εκτιμώντας ότι η συμβολική αυτή ενέργεια του σκύλου, ενείχε μία διοσημία...
Ο φιλόσοφος Διογένης είχε έναν σκύλο για παρέα του όταν γύριζε στην Αθήνα και φώναζε "άνθρωπο ζητώ", κρατώντας τον γνωστό λύχνο, ενώ ο Σωκράτης θεωρούσε τον σκύλο έναν πραγματικό φιλόσοφο. O ίδιος ο Πυθαγόρας κάποτε, όταν είδε να κακομεταχειρίζονται έναν σκύλο, παρενέβη και ζήτησε να σταματήσουν. γιατί αναγνώρισε στο ζώο την ψυχή ενός παλιού του φίλου, πρεσβεύοντας την αρχή της παλιγγενεσίας των ψυχών...


Ο σκύλος εκ φύσεως τυγχάνει αυτοκυρίαρχος και εξ ενστίκτου έχει την αντιληπτική ικανότητα να αντιλαμβάνεται ποιος διάκειται ευμενώς ή φιλικά προς αυτόν και ποιός εχθρικά, μή λαθεύοντας, εν αντιθέσει προς τους ανθρώπους, οι οποίοι ουκ ολίγες φορές παραπλανώνται και προδίδονται από εκείνους τους οποίους εσφαλμένως θεωρούν ως φίλους τους...
Η πλέον γνωστή ιστορία κυνός, είναι η ιστορία του ΄Αργου, όπως προαναφέρθηκε, του πιστού και αφοσιωμένου σκύλου του βασιλιά της Ιθάκης Οδυσσέα. Ενώ η Θεά Αθηνά μεταμόρφωσε τον Οδυσσέα ώστε να μην γίνει αντιληπτός ύστερα από την 20ετή απουσία του, κατά την επιστροφή του, ο μόνος που τον αναγνώρισε ήταν ο πιστός του σύντροφος ΄Αργος, ο οποίος έτρεψε προς τα πάνω του, του κούνησε την ουρά και ύστερα από λίγο, υπέργηρος πλέον, ξεψύχησε... 
Ο Μέγας Αλέξανδρος είχε αποκτήσει ένα σκυλί, τον Περίττα, το οποίο του έσωσε τη ζωή σε μια μάχη εναντίον του Δαρείου του Γ' , καθώς δάγκωσε έναν ελέφαντα που εφόρμησε εναντίον του στρατηλάτη και εκείνος δεν προλάβαινε να τον αντιμετωπίσει. Ο Περίττας προστάτεψε τον κύριό του και ο Αλέξανδρος αργότερα ίδρυσε μια πόλη με το όνομά του, για να τιμήσει το πιστό και θαρραλέο αυτό ζώο. Εκτός από τον Περίττα, ο Αλέξανδρος είχε πάρει στις εκστρατείες του και σκυλιά από την Ελλάδα, τους γνωστούς Μολοσσούς.
Φύλακες, σύντροφοι, πολεμιστές, διασώστες, θεϊκοί απεσταλμένοι, τα σκυλιά ανέκαθεν απετέλεσαν και αποτελούν τον πλέον πιστό και αφοσιωμένο φίλο του ανθρώπου...  Το γεγονός ότι οι αρχαίοι ΄Ελληνες τα απεικόνισαν πολλάκις στις διάφορες καλλιτεχνικές τους εμπνεύσεις, είτε αφορούν αυτές σκηνές της καθημερινότητος, είτε σκηνές μάχης, κυνηγίου, περιπάτου ή ακόμη και νεκρικές/επιτύμβιες στήλες όπως αυτές που εκτίθενται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και στον Κεραμεικό, δεικνύει την στενή σχέση του ανθρώπου με το ευφυές και αφοσιωμένο αυτό τετράποδο, που αν και ευρισκόμενο σε άγρια κατάσταση κατά το απώτατο παρελθόν, υπήρξε ευεπίφορο στην εξημέρωσή του, εκ της επιθυμίας του να ακολουθήσει τον άνθρωπο!

ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ
ΤΗΛ. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: 6909-75.33.72

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ Στην αρχαία Ελλάδα οι πεταλούδες προσελάμβαναν τον συμβολισμό των Ψυχών, θεωρώντας ότι απεικονίζουν τις ψυχές των μεταστάντων που ακολουθούν, εξερχόμενες των σωμάτων, την πορεία προς τα ανώτερα πεδία... Ανάλογο συμβολισμό προσελάμβαναν και τα τζιτζίκια...  Οι αρχαίοι Έλληνες ονόμαζαν την πεταλούδα «σκώληκα ή καμπή», ενώ τη χρυσαλλίδα, το επόμενο δηλαδή στάδιο (στάδιο μεταμορφώσεώς της από την κάμπια) «νεκύδαλλο», που σημαίνει «περίβλημα νεκρού». Στην ελληνική αλλά και στη ρωμαϊκή μυθολογία η Ψυχή, υπήρξε μια θνητή, απελευθερώθηκε από το θάνατο από τον Δία και η μυθολογική εικονοπλασία την αναπαριστά πολλές φορές με φτερά πεταλούδας.  Απελευθερωμένο από τα δεσμά του θενάτου, το σώμα της Ψυχής θα μπορούσε να πετάξει ελεύθερα στα ύψη, ξεφεύγοντας από τα ασφυκτικά δεσμά της χρυσαλίδας .  Σε επίπεδο μυθολογικού συμβολισμού, με την ομορφιά της η Ψυχή ξύπνησε τη ζηλοτυπία της Αφροδίτης, γιατί κατόρθωσε να μαγέψει και αυτόν τον ...

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΗ ΘΥΣΙΑ ΤΟ “ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ” ΤΩΝ ΤΕΜΠΩΝ; Ο ΣΑΤΑΝΙΣΜΟΣ ΘΕΡΙΕΥΕΙ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ! Παρήλθαν δύο έτη από την πολύνεκρη πρόσκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη, ένα ζήτημα το οποίο έχει πολλές πτυχές και που προσλαμβάνει πολλές παραμέτρους και η διαλεύκανση της τραγωδίας δεν έχει επέλθει... Τι συνέβη όμως πραγματικά στα Τέμπη και γιατί συνέβη εκεί; Ήταν πράγματι ατύχημα, οφειλόμενο στα απηρχειωμένα συστήματα ασφαλείας του ΟΣΕ και στον ανθρώπινο παράγοντα, ή μήπως κάποιοι το “προκάλεσαν” με σκοτεινές σκοπιμότητες; Πολύ περίεργοι είναι και δύο θάνατοι που προκλήθηκαν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα μετά το συμβάν στα Τέμπη. Του Διευθυντή Κυκλοφορίας του ΟΣΕ και ενός σταθμάρχη από τον σταθμό του Βόλου... Κατά γενική ομολογία, τα Τέμπη, αν και από αισθητικής απόψεως είναι μία όμορφη τοποθεσία, δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι κρύβει κάτι “παράξενο”, απόκοσμο, μυστηριακό... Το “στοίχειωμα” των Τεμπών δεν είναι κάτι νέο. Οι Θεσσαλοί στην αρχαιότητα, ανά 9ετία, πραγματοποιούσαν εξαγνιστικές τ...

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

 ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ ΛΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ-ΠΡΩΗΝ ΜΕΓΑΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΣ ΤΗΣ ΕΜΣΤΕ: ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΕΚΤΟΝΙΚΕΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΙΣ, ΑΠΕΡΡΕΥΣΑΝ ΟΙ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΙ ΘΕΣΜΟΙ & Η  ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΤΙΚΟΤΗΤΑ! Εν έτει 1990, ο τότε Μέγας Διδάσκαλος της αυτοαποκαλούμενης "Εθνικής Μεγάλης Στοάς της Ελλάδος" Ευστάθιος Λιακόπουλος, είχε παραχωρήσει συνέντευξη στο περιοδικό "Έρευνα", όπου μεταξύ των άλλων θεμάτων, είχε αναφερθεί στην επίδραση που άσκησε ο τεκτονισμός ως προς την υϊοθέτηση και εφαρμογή των κοινοβουλευτικών διαδικασιών στην πολιτική λειτουργία. Ο τότε Μ.Δ. της ΕΜΣΤΕ ανέφερε χαρακτηριστικά ότι ο κοινοβουλευτισμός υπήρξε απείκασμα των τεκτονικών διαδικασιών-συνελεύσεων των τεκτόνων/οικοδόμων, εισάγοντας την αρχή της αντιπροσωπευτικότητας... Το ερώτημα που τίθεται κατόπιν αυτού, έχει δύο σκέλη: Κατά πόσο ισχύει η αντιπροσωπευτικότητα, υπό την έννοια ότι η ανάδειξη εκπροσώπων έχει τον δεσμευτικό χαρακτήρα της αναθέσεως μίας συγκεκριμένης εντολής και τι δικλείδες ασφαλείας υπάρχουν ως προς την τήρηση των κατευθυν...