Ο ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΜΩΣΑΪΚΟΥ ΔΑΠΕΔΟΥ ΣΤΗΝ ΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΜΥΣΤΑΓΩΓΙΑ...
Οι τεκτονικές συναθροίσεις, διεξάγονται εντός του ναού, ο οποίος εκκινεί από του σημείου εκείνου όπου ίστανται οι στήλες Β και J, υποδηλώνουσες τις συμβολικές ονομασίες "Βάκχος" και "΄Ιακχος". Σε διάφορες τεκτονικές παραδόσεις, οι στήλες αυτές απεικονίζονται με άσπρο και μαύρο χρώμα, χρωματική επιλογή που διακρίνει και το δάπεδο, το λεγόμενο μωσαϊκό δάπεδο, έμφορτο συμβολισμού.
Οι αντιθετικές χρωματικές απεικονίσεις του μαύρου και του άσπρου στο δάπεδο, υποδηλώνουν τις δύο αρχές που συνθέτουν την δυαδικότητα στην φύση, στον άνθρωπο και στο σύμπαν. Είναι ο συμβολισμός του Φωτός και του Σκότους, του Αρσενικού και του Θηλυκού, του Είναι και του Γίγνεσθαι... Είναι η συμβολική απεικόνιση, σε χρωματικό επίπεδο, των δύο πολικοτήτων που ελκόμενες ως ετερώνυμες καταστάσεις συνθέτουν την αρμονία...
Η ευθεία κίνηση των τεκτόνων στο μωσαϊκό δάπεδο, επί της γραμμής που σχηματίζεται ανάμεσα στα λευκά και στα μαύρα τετράγωνα, είναι η οδός του μυημένου όπως αυτή ιχνηλατείται ανάμεσα στα ζεύγη των αντιθέσεων.
Η ευθεία κίνηση των τεκτόνων στο μωσαϊκό δάπεδο, επί της γραμμής που σχηματίζεται ανάμεσα στα λευκά και στα μαύρα τετράγωνα, είναι η οδός του μυημένου όπως αυτή ιχνηλατείται ανάμεσα στα ζεύγη των αντιθέσεων.
Η ανάπτυξη του Ιερού τάπητα κατά το επίσημο άνοιγμα των τελετουργικών εργασιών, συνιστούσε ένα αληθινό μυητικό δρώμενο. Σε στοές του 18ου αιώνα και προ αυτού του αιώνος, δεν υφίστατο τάπητας αλλά ένας πίνακας χαράξεως, ο οποίος δεν είχε μόνιμο χαρακτήρα και σχεδιαζόταν κάθε φορά από τους μαθητές με κιμωλία στο πάτωμα του ναού πριν από κάθε συνεδρία και σβηνόταν μετά το πέρας των εργασιών.
Συν τω χρόνω απεφασίσθη να απεικονισθεί ο πίνακας μόνιμα επί υφάσματος και να τον ξεδιπλώνουν κατά το άνοιγμα των εργασιών και να τον διπλώνουν με το κλείσιμο. Ιδιάζουσα σημασία έχει το σημείο όπου τοποθετείται ο ιερός τάπητας. Μία προσεκτική εξέταση θα δείξει ότι αυτός βρίσκεται ακριβώς στο κέντρο του ναού, στο κομβικό δηλαδή εκείνο σημείο όπου νοητά τέμνονται ο οριζόντιος και ο κάθετος άξονας της στοάς.
Το γεγονός ότι το μωσαϊκό δάπεδο συμβολίζει τις δύο κοσμογονικές δυνάμεις που συνέχουν την Δημιουργία, κατέστη το αίτιο που το ασπρόμαυρο δάπεδο κυριαρχεί σε πολλούς αρχαιοελληνικούς ναούς, Ασκληπιεία, χρηστήρια και όχι μόνον...
Ι. ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ