Ο ΠΟΣΕΙΔΩΝ ΚΑΙ Η ΜΕΤΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΣΕ ΑΓΙΟ ΝΙΚΟΛΑΟ...
Κατά την πρώτη εβδομάδα του Δεκεμβρίου, ο χριστιανικός κόσμος της ορθοδοξίας εορτάζει και τιμά την μνήμη του Αγίου Νικολάου, προστάτη των ναυτικών. Πρόκειται για ένα αρχέγονο κατάλοιπο, καθ΄ ότι ο μήνας αυτός ήταν αφιερωμένος στον κυρίαρχο των Θαλασσών, στον Ποσειδώνα, τον γενειοφόρο θεό με την τρίαινα που κυριαρχούσε στις θάλασσες, όριζε τους ωκεανούς και εφόρευε επί των Νηρηίδων, Τριτώνων και όλων των πλασμάτων και μορφών του θαλάσσιου κόσμου...
Κυριότερο σύμβολο - έμβλημα του Ποσειδώνα είναι η τρίαινα, που αποτελούσε σκήπτρο αναγνωρίσεως αλλά και μέσον για την επιβολή της βουλήσεώς του.
Με αυτήν, προκαλούσε θεομηνίες, τρικυμίες, αναταράξεις, ηφαιστειακές εκρήξεις αλλά και επέβαλλε με αυτήν γαλήνη, ηρεμία, στερεότητα ή ανάβλυση υδάτων.
Ο P. Decharme επισημαίνοντας τον οριζόντιο διαμελισμό του ελλαδικού χώρου, όπως αυτός διαμορφώθηκε και διαπλάσθηκε από τη θάλασσα, θεωρεί πολύ φυσικό οι γηγενείς κάτοικοι της πατρώας γης, από αρχαιοτάτων χρόνων, να θεωρούν τη διάπλαση αυτή έργο του Ποσειδώνα.
Με δεδομένο ότι όλα τα ηφαίστεια της αρχαίας Ελλάδας βρίσκονταν στον αιγαιακό χώρο, η δράση της τρίαινας του Ποσειδώνα στην ενεργοποίησή τους είχε καταστεί αναμφισβήτητη, εξ ου και τα σχετικά επίθετα του Ποσειδώνα (γαιήοχος, ενοσίγαιος, ενοσίχθων, σεισίχθων).
Σύμφωνα με τις αρχαίες παραδόσεις, την τρίαινα του Ποσειδώνα είχαν κατασκευάσει οι μυθικοί Τελχνίνες και με αυτήν ο Ποσειδώνας είχε προκαλέσει τον τρομερό κατακλυσμό στον οποίο όφειλαν την προέλευσή τους νησιωτικά συμπλέγματα...
Ο υπογράφων, είχε την σπάνια τύχη να βαπτιστεί σε ναό φρουρίου, κάτωθεν του οποίου και πλαγίως αυτού βρίσκονται ακόμη και σήμερα τα θεμέλια αρχαίου ναού του Ποσειδώνος, όπου ετελούντο κατ΄έτος τα αρχαία Ρίεια προς τιμήν του κυριάρχου των θαλασσών...
Καταλήγοντας, να επισημάνουμε ότι οι θεότητες στον αρχαίο κόσμο, αποσυμβολιζόμενες, συνιστούν εκφάνσεις του φυσικού νόμου που διέπει τα πάντα, ο δε εξανθρωπισμός τους οφείλεται είτε στο γεγονός ότι υπήρξαν σε προγενέστερο κύκλο ενσαρκώσεως άνθρωποι και σταδιακά ανήχθησαν στην θεϊκή τάξη (π.χ. Ασκληπιός, Ιπποκράτης κ.α.), είτε ως ενεργειακές δυνάμεις οι μύστες τους προσέδωσαν ανθρωπομορφικές ιδιότητες, προκειμένου ο απλοϊκός άνθρωπος να μπορέσει να εξοικειωθεί με αυτές...
΄Οπως όμως και νάχουν τα πράγματα, ισχύει η γενική διαπίστωση ότι ο χριστιανισμός στην προσπάθειά του να αποκτήσει ερείσματα στους τοπικούς πληθυσμούς, ενσωμάτωσε τις αρχαίες θεότητες, αποδίδοντάς τους όμως χριστιανικές ονομασίες ή ταυτίζοντάς τις με σεπτές μορφές που διακονούσαν τις δικές του θεωρήσεις...
Ο υπογράφων, είχε την σπάνια τύχη να βαπτιστεί σε ναό φρουρίου, κάτωθεν του οποίου και πλαγίως αυτού βρίσκονται ακόμη και σήμερα τα θεμέλια αρχαίου ναού του Ποσειδώνος, όπου ετελούντο κατ΄έτος τα αρχαία Ρίεια προς τιμήν του κυριάρχου των θαλασσών...
Καταλήγοντας, να επισημάνουμε ότι οι θεότητες στον αρχαίο κόσμο, αποσυμβολιζόμενες, συνιστούν εκφάνσεις του φυσικού νόμου που διέπει τα πάντα, ο δε εξανθρωπισμός τους οφείλεται είτε στο γεγονός ότι υπήρξαν σε προγενέστερο κύκλο ενσαρκώσεως άνθρωποι και σταδιακά ανήχθησαν στην θεϊκή τάξη (π.χ. Ασκληπιός, Ιπποκράτης κ.α.), είτε ως ενεργειακές δυνάμεις οι μύστες τους προσέδωσαν ανθρωπομορφικές ιδιότητες, προκειμένου ο απλοϊκός άνθρωπος να μπορέσει να εξοικειωθεί με αυτές...
΄Οπως όμως και νάχουν τα πράγματα, ισχύει η γενική διαπίστωση ότι ο χριστιανισμός στην προσπάθειά του να αποκτήσει ερείσματα στους τοπικούς πληθυσμούς, ενσωμάτωσε τις αρχαίες θεότητες, αποδίδοντάς τους όμως χριστιανικές ονομασίες ή ταυτίζοντάς τις με σεπτές μορφές που διακονούσαν τις δικές του θεωρήσεις...
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
Σχόλια