Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η ΜΥΣΤΑΓΩΓΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΣΤΟΝ ΜΥΘΟ ΤΟΥ ΟΡΦΕΩΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΥΡΙΔΙΚΗΣ...

Ο Ορφέας ή φωτεινός (πεφωτισμένος) υπήρξε ο πρώτος μεγάλος μυσταγωγός, ο πρώτος θεολόγος της Ελληνικής Θρησκείας, γι΄ αυτό και ο όρος "Θρησκεία" αποτελεί παράφραση της λέξεως "Θράκη", του μέρους δηλαδή εκείνου στο οποίο αναδύθηκε η θρησκευτικότητα κατά το αρχέγονο παρελθόν...
Οι παραδόσεις θέλουν τον μυσταγωγό Ορφέα να διαθέτει την ικανότητα της επικοινωνίας με υπεραισθητούς κόσμους, αντλώντας την αληθινή γνώση από τα θεία υψίπεδα, πεδία στα οποία επέρχεται αποκάλυψη των θείων αρχών και των κοσμικών νόμων οι οποίοι διέπουν τη ζωή και εν γένει τη δημιουργία...
Ο Ορφεύς, ήταν εκείνος που απεκατέστησε την Ηλιακή λατρεία σε όλη την μεγαλοπρεπή της διάσταση στο όρος Παγγαίο στην Ροδόπη, αλλά και αργότερα εξελόχευσε (εδίδαξε, εκ του εκλοχεύω=εκπαιδεύω, διδάσκω), τον "Ιερό Λόγο" στην χώρα υπτίως του Αιγαίου (Αίγυπτο).
Μέσα από την μεγάλη αγάπη και την ερωτική έλξη που εκφράσθηκε από τον Ορφέα προς την Ευρυδίκη, εκφράζεται συμβολικά ο διονυσιακός χαρακτήρας, η διονυσιακή φύση του Ορφέα. Το μυθολογικό αυτό δρώμενο, δεν είναι απλοϊκό, αλλά ενέχει, όπως όλες οι παραδόσεις της Ελληνικής Μυθολογίας, έναν σαφή συμβολισμό. Ο Μύθος της Ευρυδίκης, αλληγορεί στην πραγματικότητα την ίδια την ιστορία των ψυχοπνευματικών διακυμάνσεων του ίδιου του Ορφέα. Η Ευρυδίκη, ως αρχετυπική εκδήλωση, συμβολίζει την ανώτερη όψη του Ορφέα, εκφράζει την απολλώνεια πτυχή του χαρακτήρα του.
Η μετάστασή της, αλληγορεί καταφανώς την εξάλειψη του ανώτερου σκοπού, της ευγενούς δυνάμεως που διακατείχε τον εσώτερο εαυτό του μύστη, ωθώντας τον στην αποπνευματοποίηση αφ΄ ενός, στην ψυχική του καταρράκωση αφ΄ ετέρου. Όπως η Ευρυδίκη πεθαίνει από δάγκωμα φιδιού, ανάλογα και η ψυχική δύναμη του Ορφέα φθίνει αργοσβήνοντας εξαιτίας της έπειας του παρεκτραπέντος μύστη, ο οποίος τυφλωμένος από την ματαιοδοξία και την έπαρση, τείνει να θεωρήσει ότι είναι δικαιωματικά κάτοχος του κόσμου και των όσων τον διανθίζουν.
Η Ευριδίκη, ο ανώτερος εαυτός με τις πιο ευγενείς ιδιότητές του, έχει καταστεί πλέον σκιά γι΄ αυτόν, κατερχόμενη, συμβολικά πάντοτε, στο βασίλειο του Άδη... 
Τότε ο Ορφεύς, λαμβάνει την απόφαση να δεχθεί την ευεργεσία των Θεών, συγκινηθέντες από την θρηνητική μελωδία του η οποία έκαμψε ακόμη και τον ίδιο τον Άδη, όπως και τον Κέρβερο, και να κατέλθει στο βασίλειο του Άδη, αναζητώντας την Ευριδίκη, προκειμένου να την ανελκύσει στο βασίλειο των ζώντων εκ νέου, επιδιώκει δηλαδή να εφελκύσει εκ νέου τις δυνάμεις που συγκροτούν τον ανώτερο εαυτό του και τον αναβιβάζουν στην τάξη του μύστη... Προϋπόθεση απαραίτητη για την επίτευξη του στόχου του, είναι να επιδείξει την μέγιστη μεταμέλεια και να μην κυτάξει ποτέ πίσω ή την ίδια την Ευριδίκη, ενόσω την οδηγεί εκ νέου στη ζωή...
Η παραμικρή ένδειξη νοσταλγίας για το υποσυνείδητο στην ελκτική δύναμη του οποίου ήταν εγκλωβισμένος, θα τον καθιστούσε ανάξιο της θεϊκής εύνοιας. Ωστόσο, κατά τραγική ειρωνία, τα πάθη της ψυχής και η δύναμη του έρωτα στάθηκαν ισχυρότερα της βουλήσεως του Ορφέως και ενέδωσε στον πειρασμό να στραφεί εκ νέου στην προτέρα κατάσταση, επιλογή η οποία συμβολίζεται δια του κυτάγματος προς τα πίσω...  
Τότε, έχοντας ο φιλόσοφος διαπράξει την Ύβρη, εν είδει αποδόσεως της Νεμέσεως, η Ευριδίκη γίνεται και πάλι σκιά και οδηγείται δια παντός στο βασίλειο των νεκρών. Απαρηγόρητος ο Ορφεύς, ξαναγυρίζει στην γη, όπου για εξαγνισμό του, αφοσιώνεται στην θέσπιση των Μυστηρίων και στην προαγωγή ανώτερου έργου, ώστε να επέλθει η εξιλέωση και ο εξαγνισμός του. 
Επιπλέον, εξαπλώνει την ηλιακή λατρεία, με έμβλημά της το εκατόφυλλο ρόδο του Παγγαίου και με αφετηρία τη γενέτειρά του τα Λείβηθρα...  
Το δρώμενο αυτό το μυθολογικό του Ορφέως και της Ευριδίκης, που έρχεται να προστεθεί ουσιαστικά στην άλλη αλληγορική ιστορία του Έρωτος και της Ψυχής, ενέπνευσε τον Γερμανό μουσουργό Κ. Γκλουκ, ο οποίος έγραψε και το ομώνυμο "μελλόδραμα", ένα έργο που βρίθει επίσης συμβολισμών, για όσους είναι σε θέση να το εμπεδώσουν και να το αποκρυπτογραφήσουν...
Βεβαίως κάθε μύθος ενδέχεται να επιδέχεται διαφόρων ερμηνειών και αποδόσεων, καθώς συνιστά μία συμπύκνωση και κωδικοποίηση της πραγματικότητας που να προσφέρεται για πολλαπλές ερμηνείες, ωστόσο ο κεντρικός πυρήνας του μύθου παραπέμπει σε μία γενική αλήθεια...
Δραττόμενος της ευκαιρίας,να τονίσω με αφορμή την επίκληση του έργου του Γκλουκ, ότι η όπερα (μελλόδραμα) ως μουσικό είδος, αποτελεί αναβίωση της αρχαιοελληνικής τραγωδίας, αφού υπάρχει συνδυασμός μουσικής, χορού-κίνησης και τραγουδιού, με βάση την πλοκή του έργου, όπως ακριβώς συνέβαινε στην ορχήστρα των αρχαιοελληνικών θεάτρων, ένα θέμα που αξίζει εμβαθύνσεως και στο οποίο θα αναφερθούμε σε άλλη ανάρτησή μας...
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
ΤΗΛ. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: 6909-75.33.72

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ Στην αρχαία Ελλάδα οι πεταλούδες προσελάμβαναν τον συμβολισμό των Ψυχών, θεωρώντας ότι απεικονίζουν τις ψυχές των μεταστάντων που ακολουθούν, εξερχόμενες των σωμάτων, την πορεία προς τα ανώτερα πεδία... Ανάλογο συμβολισμό προσελάμβαναν και τα τζιτζίκια...  Οι αρχαίοι Έλληνες ονόμαζαν την πεταλούδα «σκώληκα ή καμπή», ενώ τη χρυσαλλίδα, το επόμενο δηλαδή στάδιο (στάδιο μεταμορφώσεώς της από την κάμπια) «νεκύδαλλο», που σημαίνει «περίβλημα νεκρού». Στην ελληνική αλλά και στη ρωμαϊκή μυθολογία η Ψυχή, υπήρξε μια θνητή, απελευθερώθηκε από το θάνατο από τον Δία και η μυθολογική εικονοπλασία την αναπαριστά πολλές φορές με φτερά πεταλούδας.  Απελευθερωμένο από τα δεσμά του θενάτου, το σώμα της Ψυχής θα μπορούσε να πετάξει ελεύθερα στα ύψη, ξεφεύγοντας από τα ασφυκτικά δεσμά της χρυσαλίδας .  Σε επίπεδο μυθολογικού συμβολισμού, με την ομορφιά της η Ψυχή ξύπνησε τη ζηλοτυπία της Αφροδίτης, γιατί κατόρθωσε να μαγέψει και αυτόν τον ίδιο τον Έρωτα
Ο ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΚΑΚΙΑΣ ΣΤΗΝ ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ Στον Τεκτονισμό αλλά και στον Εσωτερισμό ευρύτερα, υφίστανται ορισμένα σύμβολα προερχόμενα από τον χώρο του φυσικού και ζωϊκού βασιλείου τα οποία διαθέτουν αρχετυπική σημασία. Ένα από αυτά, χιλιοειδωμένο ως σύμβολο που κοσμεί το πέτο μυημένων είτε πολλάκις αναφερόμενο σε τυπικό τελετουργικά, είναι η Ακακία. Τι είναι και τι συμβολίζει πραγματικά η Ακακία στον χώρο της μεταφυσικής παραδόσεως και των εσωτερικών αναζητήσεων; Ο όρος «Ακακία» είναι σύνθετος και περιλαμβάνει το στερητικό «α» και τη λέξη «κακία» ως έκφανση του αρνητικού. Από ετυμολογικής απόψεως, η Α-κακία υποδηλώνει την κατάσταση εκείνη στην οποία κυριαρχεί η έλλειψη, η απουσία του κακού. Η Ακακία δεσπόζει, ως προανεφέρθη, ως σύμβολο στον Εσωτερισμό, υποδηλώνοντας την καθαρότητα και την αγνότητα της ψυχής, και σε επίπεδο καταστάσεως, συμβολίζει την ανάσταση και την αθανασία. Το δέντρο της Ακακίας, είναι γνωστό σε όσους ασχολούνται με τις απόκρυφες παραδόσεις, από
ΔΩΔΕΚΑ ΣΟΒΑΡΟΙ ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ ΟΦΕΙΛΟΥΜΕ ΝΑ... ΣΤΗΡΙΞΟΥΜΕ ΤΟ ΙΣΡΑΗΛ! Τα γεγονότα στη Γάζα, και οι "αγαθοεργίες" των Ισραηλινών μακελάρηδων στην Παλαιστίνη, δεκαετίες τώρα, αλλά πρωτίστως πρόσφατα, στάθηκαν αφορμή για μία ακόμη φορά, να "αποκαλυφθούν" οι διάφοροι περιπλανώμενοι ακροδεξιοί "εθνικοπατριώτες" που απροκάλυπτα στηρίζουν το Ισραήλ και τον Σιωνισμό. Αναλογιζόμενοι τη στάση τους, ψάξαμε και αναζητήσαμε γεωπολιτικά, ιστορικά και στρατηγικά επιχειρήματα για να συμπαραταχθούμε και εμείς με το Ισραήλ. Και τα βρήκαμε. Ιδού: - ΣΤΗΡΙΖΩ ΤΟ ΙΣΡΑΗΛ, ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΕΒΡΑΙΟΣΙΩΝΙΣΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ, ΑΝΘΕΛΛΗΝΕΣ (ΜΑΚΚΑΒΑΙΟΙ), ΚΑΤΕΣΦΑΞΑΝ ΜΕ ΔΟΛΟ ΚΑΙ ΠΑΝΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΟΓΕΝΕΙΣ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥΣ ΤΗΣ ΔΕΚΑΠΟΛΕΩΣ ΣΤΗΝ ΦΙΛΙΣΤΑΙΑ (ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗ), EΠΙ ΑΝΤΙΟΧΟΥ Δ΄ ΤΟΥ ΕΠΙΦΑΝΟΥΣ. ΓΙ΄ ΑΥΤΟ ΑΛΛΩΣΤΕ ΕΟΡΤΑΖΟΥΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΘΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΙΟΡΤΗ ΧΑΝΟΥΚΑ. -ΣΤΗΡΙΖΩ ΤΟ ΙΣΡΑΗΛ, ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΜΑΚΚΑΒΑΙΟΙ ΣΗΜΙΤΟΦΟΙΝΙΚΕΣ ΜΕ ΠΑΡΟΤΡΥΝΣΗ ΤΗΣ ΣΥΖΥΓΟΥ ΤΟΥ ΞΕΡΞΗ ΕΣΘΗΡ ΚΑΙ ΤΟΥ ΓΑΜΠΡΟΥ ΤΟΥ ΜΑΡΔΟΧΑΙΟΥ (ΜΑΡΔΟΝΙΟΥ), Ε
ΖΗΤΟΥΝ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ ΕΝΟΣ ΔΙΣ ΔΡΑΧ ΓΙΑ ΝΑ ΔΩΣΟΥΝ ΤΟΝ ΤΥΜΒΟ ΟΙ ΑΔΕΛΦΟΙ ΔΙΑΜΑΝΤΗ; ΑΣ ΤΟΥΣ ΕΠΙΒΛΗΘΟΥΝ ΠΡΩΤΑ ΠΡΟΣΤΙΜΑ ΓΙΑ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ 63 ΤΑΦΩΝ, ΤΕΙΧΩΝ, ΜΝΗΜΕΙΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΒΛΕΠΟΥΜΕ... Η τραγική ιστορία του τύμβου των Σαλαμινομάχων, μέσα από επίσημα έγγραφα... Το 1975, το ναυπηγείο "Αρκαδία ΑΕ" (Αφοί Διαμαντή), ισοπεδώνουν το ανατολικό τμήμα του τύμβου και καταστρέφουν 63 τάφους, ισοπεδώνοντας παράλληλα αρχαία τείχη, ιερά, βωμούς και ό,τι βρήκαν στο διάβα τους. Μηνύονται, αλλά ουδέποτε η εκδίκαση της υποθέσεως διεξήχθη (με την παρελκυστική τακτική των απανωτών αναβολών, μέχρι οριστικής παραγραφής!!!!).  Το γιατί η υπόθεση παραγράφηκε, αν και επρόκειται για μία καταστροφή ασύλληπτου μεγέθους και βαναυσότητος, οφείλεται στο γεγονός ότι οι διαπράξαντες αυτή, τυγχάνουν συγγενείς του Αχιλλέα Καραμανλή (και του μέχρι προσφάτως Υπουργού Μεταφορών, Κ. Καραμανλή), οπότε και τους επιφυλάχθηκε προκλητική ατιμωρησία για πράξεις οι οποίες είναι ποινικά κολάσιμες! Ο κυρίως τύμβος, το πλάτωμά του, και
ΛΑΘΡΟΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ, Η ΑΣΥΜΜΕΤΡΗ ΑΠΕΙΛΗ ΠΟΥ ΑΠΟΤΕΛΕΙΩΝΕΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΠΑΤΡΙΔΑ... Την δεκαετία του 1980, οι κυβερνήσεις του Α. Παπανδρέου έθισαν τον ελληνικό λαό σε μία ιδιότυπη νοοτροπία νεοπλουτισμού και την ελληνική νεολαία σε μία κατάσταση νωθρότητας και λέμε ιδιότυπη γιατί η τεχνητή οικονομική ευμάρεια που προκλήθηκε, οφειλόταν στον ακατάσχετο δανεισμό της χώρας όσο και στις αθρόες προσλήψεις με κομματικά κριτήρια μέσω κομματικών κλαδικών οργανώσεων που καθιερώθηκαν εκτοξεύοντας την ευνοιοκρατία και την πολιτική συνδιαλλαγή στα ύψη... Στο πλαίσιο αυτό, απαξιώθηκε η χειρονακτική εργασία και δημιουργήθηκε τεχνητό κενό στους τομείς της οικοδομής, της γεωργίας, των τεχνικών επαγγελμάτων, σε εργατικούς κλάδους, κενό το οποίο προκλήθηκε εσκεμμένα ένεκα του νεοπλουτισμού και της νωθρότητας και το οποίο ήρθαν οι  λαθρομετανάστες από το 1990 και εντεύθεν να καλύψουν... "Καλά που ήρθαν οι ξένοι και βρήκαμε για τα χωράφια μας εργάτες και για την οικοδομή τεχνίτες" μονολογούσαν πολλοί,
ΚΑΙΡΙΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΤΕΙΧΗ ΤΗΣ ΠΟΛΕΩΣ ΤΩΝ ΚΛΑΣΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΤΗΣ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ, ΣΤΑ ΑΜΠΕΛΑΚΙΑ, ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΗΓΕΣΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ... Στα Αμπελάκια Σαλαμίνας, έχουν εντοπιστεί τμήματα των αρχαίων τειχών της πόλεως των κλασικών και ελληνιστικών χρόνων. Πρόκειται για ακίνητα μνημεία, τα οποία ευρίσκονται εντός ενός ευρύτερου ιστορικής και αρχαιολογικής σημασίας χώρου. Όμως στην ευρύτερη ζώνη, συμβαίνουν κάποια κακώς κείμενα, τα οποία το Υπουργείο Πολιτισμού έχει αφήσει σε εκκρεμότητα... Το θέμα αυτό το έχουμε καταγγείλει προς κάθε αρμόδια αρχή και το έχουμε επισημάνει με επίσημες αναφορές από τον Ιούλιο του 2023, όμως... βρισκόμαστε στην Ελλάδα των πολλών... ταχυτήτων και των πολλών... μέτρων και σταθμών... Ο αρχαιολογικός νόμος 4858/2021, στο άρθρο 3, προβλέπει, μεταξύ άλλων, ότι "Η  προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς της Χώρας συνίσταται κυρίως: α) στον εντοπισμό, την έρευνα, την καταγραφή, την τεκμηρίωση και τη μελέτη των στοιχείων της, β) στη διατήρ