Η ΨΥΧΟΣΩΜΑΤΙΚΗ ΙΑΣΗ ΣΤΑ ΘΕΡΑΠΕΥΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΟΣ....
Ασκληπιεία και θεραπευτήρια της αρχαιότητας. Η ίαση συνυφασμένη με την ονειρομαντεία, την μυστηριακή σύγκλιση, την λατρευτική αποθέωση του θείου, την κάθαρση και τον εξαγνισμό... Από τα Ασκληπιεία-τεμένη του Ασκληπιού μέχρι το Αμφιαράειο στον Κάλαμο και το τέμενος του Μελάμποδος στα Αιγόσθενα, από τον Ιπποκράτη τον Κώο μέχρι τον Κένταυρο Φόλο, από τον Μαχάωνα και τον Ποδαλείριο μέχρι τον Γαληνό και τον Διοσκουρίδη, ξεδιπλώνεται ένα τεράστιο κεφάλαιο με εκπληκτικές ευεργετικές πτυχές για την ανθρωπότητα...
Η ιατρική επιστήμη στα Ασκληπεία συνδυαζόταν με την ύπνωση, η οποία υπήρξε βασικό στοιχείο της θεραπευτικής πρακτικής. Ο ύπνος αποτελούσε, κατά μία άποψη, ένα είδος συμβολικού θανάτου. Κατά τη διάρκεια του ονείρου, ο μυούμενος στην διαδικασία της θεραπευτικής εγκοιμήσεως/ασθενής, βίωνε σημαντικές εμπειρίες και μετά επέστρεφε ανανεωμένος, ξαναγεννημένος. Μάλιστα ο μυητικός ύπνος προγραματιζόταν να γίνεται δίπλα σε πηγές, ποτάμια και γενικά τρεχούμενα νερά τα οποία αφθονούσαν πέριξ των Ασκληπιείων.
Στα Aσκληπεία/θεραπευτήρια και ιερά τα οποία ήταν κατασκευασμένα σε επιλεγμένους τόπους οι οποίοι συνδύαζαν ιδιαίτερο κάλλος και εύκρατο κλίμα, η θεραπευτική αγωγή ήταν συνάρτηση ψυχολογικής, φυσικής και σωματικής διεργασίας, ενώ δεν έλειπε η καταφυγή σε τεχνικές μουσικοθεραπείας και ψυχικής ευφράνσεως.
Στα Aσκληπεία/θεραπευτήρια και ιερά τα οποία ήταν κατασκευασμένα σε επιλεγμένους τόπους οι οποίοι συνδύαζαν ιδιαίτερο κάλλος και εύκρατο κλίμα, η θεραπευτική αγωγή ήταν συνάρτηση ψυχολογικής, φυσικής και σωματικής διεργασίας, ενώ δεν έλειπε η καταφυγή σε τεχνικές μουσικοθεραπείας και ψυχικής ευφράνσεως.
Η συντεχνία των Ασκληπιάδων που λειτουργούσε τα Ασκληπιεία/θεραπευτήρια της αρχαιότητος, είχε αναπτύξει και μυστηριακές ανησυχίες και περιττό κρίνεται να ειπωθεί ότι εστιαζόταν στην εναρμόνιση σώματος-πνεύματος και ψυχής. Η θεραπευτική αυτή ικανότητα σε συνδυασμό με την ύπνωση περιγράφεται σαν αποτελεσματική τόσο σε τραυματικές καταστάσεις όσο και σε πυρετούς και άλγη, όπου χρησιμοποιούσαν χειρουργικά μέσα, επωδούς, φάρμακα, βότανα και άλλα μέσα.
Καταπραϋντική αλλά και επουλωτική/θεραπευτική λειτουργία ασκούσαν και τα ιδιαίτερα φίδια που περιφέρονταν στον χώρο των Ασκληπιείων, οι λεγόμενοι παρίες. Μην λησμονούμε ότι το φίδι επειδή εισέρχεται στα έγκατα της γης, είναι κάτοχος, μεταφορικά, απόκρυφης γνώσης, ενώ η αποβολή του δέρματός του είναι σύμβολο αναγεννήσεως και αθανασίας. Φίδια καθάρισαν τα αυτιά του Μελάμποδος, στα Αιγόσθενα, με αποτέλεσμα να είναι σε θέση να ακούει θορύβους και να προσλαμβάνει ήχους που για τον κοινό θνητό ήταν ανέφικτο να αφουγκρασθεί...
Καταπραϋντική αλλά και επουλωτική/θεραπευτική λειτουργία ασκούσαν και τα ιδιαίτερα φίδια που περιφέρονταν στον χώρο των Ασκληπιείων, οι λεγόμενοι παρίες. Μην λησμονούμε ότι το φίδι επειδή εισέρχεται στα έγκατα της γης, είναι κάτοχος, μεταφορικά, απόκρυφης γνώσης, ενώ η αποβολή του δέρματός του είναι σύμβολο αναγεννήσεως και αθανασίας. Φίδια καθάρισαν τα αυτιά του Μελάμποδος, στα Αιγόσθενα, με αποτέλεσμα να είναι σε θέση να ακούει θορύβους και να προσλαμβάνει ήχους που για τον κοινό θνητό ήταν ανέφικτο να αφουγκρασθεί...
Ο πάσχων, αφού προηγουμένως υποβαλλόταν σε εξαγνιστικές καθάρσεις, αυστηρή νηστεία και απόδωση προσφοράς προς τον Θεό Ασκληπιό, εν συνεχεία μόνο γίνονταν δεκτοί στο άβατο του υπνοθεραπευτηρίου, αναμένοντας κατά τη διάρκεια της εγκοιμήσεως την εμφάνιση του Θεού Ασκληπιού ώστε να υποδείξει διαμέσω ονειρικής καταστάσεως τον τρόπο θεραπείας...Τα όνειρα που έβλεπε, ερμηνευμένα είτε από τον ίδιο, είτε από τους ιερείς-θεράποντες του Ασκληπιού, έδιναν οδηγίες που θα οδηγούσαν στη θεραπεία. Αν το αναμενόμενο όνειρο δεν εμφανιζόταν άμεσα, η υπνοθεραπεία επαναλαμβανόταν πολλές συνεχόμενες νύχτες.
Το όνειρο είχε διττό χαρακτήρα. Ήταν πιθανό να εμφανίσει παραπλανητικές εικόνες, είτε να αποκαλύψει τη θεραπευτική οδό, εμφανίζοντας σύμβολα πολλάκις, γι΄ αυτό και επιζητούσε άμεση ερμηνεία, κατά τα πρότυπα των χρησμών...
Υπήρχαν ειδικά ονειρομαντεία, όπως εκείνο του Αμφιάραου στον Ωρωπό και του Τροφώνιου στην Λιβαδειά, όπου ο ικέτης κατερχόταν αυτοπροσώπως στα έγκατα του λόφου όπου βρισκόταν το χρηστήριο και ελάμβανε ο ίδιος τον χρησμό από τον αποθεωθέντα Τροφώνιο.
Υπήρχαν ειδικά ονειρομαντεία, όπως εκείνο του Αμφιάραου στον Ωρωπό και του Τροφώνιου στην Λιβαδειά, όπου ο ικέτης κατερχόταν αυτοπροσώπως στα έγκατα του λόφου όπου βρισκόταν το χρηστήριο και ελάμβανε ο ίδιος τον χρησμό από τον αποθεωθέντα Τροφώνιο.
Οι Πυθαγόρειοι φιλόσοφοι και μύστες απέδιδαν μεγάλη σημασία στα όνειρα, οι οποίοι με έναν κατάλληλο τρόπο ζωής που περιελάμβανε δίαιτα, μουσικά ακούσματα πριν από τον ύπνο, εστίαση της σκέψης, προσπαθούσαν να δουν αποκαλυπτικά όνειρα. Μάλιστα πριν κοιμηθούν έπρεπε να υποβληθούν σε αυτοέλεγχο και σε συνειδησιακή αυτοκριτική, ώστε να διορθώσουν τυχόν λάθη τους ή να συμπληρώσουν οφειλόμενες πράξεις την επόμενη μέρα.
Τα Ασκληπιεία και οι Ασκληπιάδες κρύβουν ακόμη καλά φυλαγμένα μυστικά. Εκείνο που προέχει ωστόσο να επισημάνουμε σε αυτή τη φάση είναι πώς η αντιμετώπιση κάθε ασθένειας είχε ολιστικό χαρακτήρα, δηλαδή κατά την διάγνωση τη συναρτούσαν με τυχόν πάθηση ή ανισορροπία του πνεύματος ή/και της ψυχής...
Τα Ασκληπιεία και οι Ασκληπιάδες κρύβουν ακόμη καλά φυλαγμένα μυστικά. Εκείνο που προέχει ωστόσο να επισημάνουμε σε αυτή τη φάση είναι πώς η αντιμετώπιση κάθε ασθένειας είχε ολιστικό χαρακτήρα, δηλαδή κατά την διάγνωση τη συναρτούσαν με τυχόν πάθηση ή ανισορροπία του πνεύματος ή/και της ψυχής...
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
ΤΗΛ. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: 6909-75.33.72