Ο ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΓΝΩΜΟΝΟΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΔΙΑΒΗΤΟΥ ΣΤΗΝ ΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΜΥΣΤΑΓΩΓΙΑ...
Ο Γνώμων αποτελεί κατά κυριολεξίαν ένα γεωμετρικό σχεδιαστικό όργανο για τη χάραξη ορθών γωνιών και κάθετων γραμμών. Όμως ο όρος "γνώμων" χρησιμοποιείται και με μεταφορική σημασία, υποδηλώνοντας το κριτήριο που καθοδηγεί ορθά στην λήψη των εκάστοτε αποφάσεων.
Ετυμολογικώς ο όρος "γνώμων" προέρχεται από το ρήμα γιγνώσκω και συνυφαίνεται προς τη Γνώση.
Σε συμβολικό επίπεδο ο Γνώμων αποτελεί σύμβολο της Ηθικής, της Ευθικρισίας και της Ευσυνειδησίας, εμποτισμένοι από την οποία οι άνθρωποι διαπράττουν ενέργειες βάσει του νόμου της ορθής γωνίας, εμπνεόμενοι από δικαιοσύνη και ανθρωπισμό, σύμφωνα με τους ανθρώπινους νόμους και τις θεϊκές υπαγορεύσεις.
Η εφαρμογή του Γνώμωνος, του Διαβήτου και του Νήματος της Στάθμης, είναι απαραίτητα εργαλεία που οφείλουν να χρησιμοποιούν όλοι οι άνθρωποι, εάν επιθυμούν να πορευθούν στην ατραπό εκείνη που σχετίζεται με την Τιμή και την Αρετή...
Η ορθή γωνία, η οποία σχηματίζεται από τον γνώμονα, είναι η αρχή πάσης κατασκευής. Ο Oswald Wirth σχετικώς υποστηρίζει ότι «κάθε κατασκεύασμα προέρχεται εκ του συνδυασμού δυο αντιθέτων, συμβολιζομένων διά της καθέτου (ενέργεια, δράσις) και εκ της οριζοντίας (έκτασις) ευθείας. Ο εργάτης της λίθου, καλείται να αξιοποιήσει τα διάσπαρτα υλικά και να δημιουργήσει ένα οικοδόμημα στιβαρό.
Για την ευόδωση του σκοπού του, απαιτείται η ορθή χρήση του γνώμονος, γεγονός που προϋποθέτει εμπειρία και γνώση, αλλά και σμιλευτική ικανότητα ώστε να επιτευχθεί η συναρμογή των λίθων κατά τρόπο άρτιο και λειτουργικό.
Ετυμολογικώς ο όρος "γνώμων" προέρχεται από το ρήμα γιγνώσκω και συνυφαίνεται προς τη Γνώση.
Σε συμβολικό επίπεδο ο Γνώμων αποτελεί σύμβολο της Ηθικής, της Ευθικρισίας και της Ευσυνειδησίας, εμποτισμένοι από την οποία οι άνθρωποι διαπράττουν ενέργειες βάσει του νόμου της ορθής γωνίας, εμπνεόμενοι από δικαιοσύνη και ανθρωπισμό, σύμφωνα με τους ανθρώπινους νόμους και τις θεϊκές υπαγορεύσεις.
Η εφαρμογή του Γνώμωνος, του Διαβήτου και του Νήματος της Στάθμης, είναι απαραίτητα εργαλεία που οφείλουν να χρησιμοποιούν όλοι οι άνθρωποι, εάν επιθυμούν να πορευθούν στην ατραπό εκείνη που σχετίζεται με την Τιμή και την Αρετή...
Η ορθή γωνία, η οποία σχηματίζεται από τον γνώμονα, είναι η αρχή πάσης κατασκευής. Ο Oswald Wirth σχετικώς υποστηρίζει ότι «κάθε κατασκεύασμα προέρχεται εκ του συνδυασμού δυο αντιθέτων, συμβολιζομένων διά της καθέτου (ενέργεια, δράσις) και εκ της οριζοντίας (έκτασις) ευθείας. Ο εργάτης της λίθου, καλείται να αξιοποιήσει τα διάσπαρτα υλικά και να δημιουργήσει ένα οικοδόμημα στιβαρό.
Για την ευόδωση του σκοπού του, απαιτείται η ορθή χρήση του γνώμονος, γεγονός που προϋποθέτει εμπειρία και γνώση, αλλά και σμιλευτική ικανότητα ώστε να επιτευχθεί η συναρμογή των λίθων κατά τρόπο άρτιο και λειτουργικό.
Όμως ο όρος "Γένεση" έχει πανπεριεκτική διάσταση, καθώς ως αναφέρει ο μύστης Πέτρος Γκράβιγγερ, υποδηλώνει το παν: συμπεριλαμβάνει από την γέννηση του ανθρώπου και του κόσμου, μέχρι και την αφύπνιση του εν ημίν ευρισκόμενου σε λανθάνουσα κατάσταση χριστικού σπινθήρα δια του οποίου κτώμεθα της Θείας Γνώσεως... Ανάγοντας παράλληλα στον Γνωστικισμό, στην φιλοσοφική και μυστηριακή εκείνη θεώρηση που εκκίνησε από ελληνικές ρίζες της ύστερης αρχαιότητος για να εξαπλωθεί στα πέρατα του κόσμου με διάφορες μορφές...
Στην γωνία του γνώμονος σχηματίζεται μία ορθή γωνία. Αυτή υποδηλώνει, σε συμβολικό επίπεδο, τον ορθό λόγο, ούσα συνυφασμένη με την ευσυνειδησία και την χρηστοήθεια. Ο Ήρων ο Αλεξανδρεύς, αναφορικά με την ορθή γωνία, επισημαίνει τα ακόλουθα: «Η ορθή γωνία συμβολίζει την αρετή, ενώ η αμβλεία και η οξεία την αοριστία, την κακία, την ένδεια και την αμετρία». Και εν προκειμένω ο ορθός λόγος συγκεράζεται με την μεσότητα, καθώς κατά τον Αριστοτέλη η Αρετή και η σωφροσύνη αποτελούν έκφραση της "μεσότητος μεταξύ δύο υπερβολών". (Αριστ. Ηθ. Νικ. 2, 6, 15).
Εν κατακλείδι, δια του Γνώμονος επέρχεται η επεξεργασία της συνειδήσεως, κατά τρόπον ώστε να καταστεί ορθή και να λειτουργεί με ευθικρισία.
'Επεται το αρχιτεκτονικό εργαλείο του Διαβήτου, ο οποίος έχει χρηστική αξία μετρώντας διαστήματα και χαράσσοντας κύκλους σε σχέδια. Εκ της ιδιότητός του να χαράσσει κύκλους, θεωρείται σύμβολο του Απείρου αλλά και της ολότητος/πληρότητος, μη έχοντας αρχή και τέλος, οριοθετώντας και το σημείο εκείνο εκ του οποίου άρχεται η εξέλιξη... Ένεκα του γεγονότος ότι ο Διαβήτης κινείται αφ΄ εαυτού και διαγράφει κύκλους, εύλογο είναι να θεωρείται ότι εκφράζει την άρρενα/ενεργητική δύναμη του σόυμπαντος κόσμου, αποτελώντας από κοινού με τον γνώμονα και το βιβλίο του νόμου τα τρία μεγάλα φώτα της στοάς.
Καθώς ο διαβήτης κινεί το ένα σκέλος του διαγράφοντας έναν κύκλο, ενώ το άλλο παραμένει σταθερό, υποδηλώνει την αιώνια και ατελεύτητη συμπαντική δημιουργία, την αέναη κίνηση, την εξέλιξη, σχηματοποιώντας μία σφαίρα η οποία θα μπορούσε να σημαίνει και τον ουράνιο θόλο, το λίκνο του πνευματικού κόσμου και των οντοτήτων που τον συνέχουν, τα ανώτερα επίπεδα της Δημιουργίας και των Κοσμικών αρχών και νόμων.
Για τον εσωτεριστή γενικά και τον τέκτονα ειδικά, η σφαιρική εξέταση των πραγμάτων και η συνειδησιακή διεύρυνση κατά τρόπο σφαιρικό, συντελεί στην αυτογνωσία μέσω της διανοίξεως των ψυχικών οφθαλμών, στοχεύοντας στην εμπέδωση της πραγματικότητας που γίνεται κατανοητή μόνο δια της ανελίξεως σε μεταφυσικά δώματα, της πραγματικότητας εκείνης που εκφεύγει των στενών και συχνά απατηλών ορίων της αντιληπτότητας δια των πέντε αισθήσεων...
Αφορά την ίδια την διαδικασία της μετουσιώσεως του ανθρώπου σε μύστη, δια της επιλογής της ατραπού της Αρετής και δια της εμβιώσεως κατά τρόπο συνειδητό, αρχών και κανόνων που μεταπλάθουν το ίδιο το Είναι σε μία ανώτερη, ευγενέστερη και πιο συνειδητοποιημένη μορφή.
Αφορά την ίδια την διαδικασία της μετουσιώσεως του ανθρώπου σε μύστη, δια της επιλογής της ατραπού της Αρετής και δια της εμβιώσεως κατά τρόπο συνειδητό, αρχών και κανόνων που μεταπλάθουν το ίδιο το Είναι σε μία ανώτερη, ευγενέστερη και πιο συνειδητοποιημένη μορφή.
Με δεδομένα τα ανωτέρω, ο Διαβήτης για τον Τεκτονισμό αναδεικνύεται σε εργαλείο ερεύνης και αναζητήσεως της Αιώνιας Αλήθειας.
Καταληκτικά, Γνώμων και Διαβήτης είναι τα δύο εργαλεία χαράξεως και προσδιορισμού των αρχών του Σύμπαντος, γι΄ αυτό και χαρακτηρίζουν τον Μέγα Αρχιτέκτονα ή Γεωμέτρη του Σύμπαντος, όπως τον όρισε πολύ ορθά και εύστοχα ο Πλάτων στον "Τίμαιο", αποφαινόμενος ότι Αεί ο Θεός Γεωμετρεί, ρήση η οποία πλαισιώνει και το έμβλημα της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού.
Καταληκτικά, Γνώμων και Διαβήτης είναι τα δύο εργαλεία χαράξεως και προσδιορισμού των αρχών του Σύμπαντος, γι΄ αυτό και χαρακτηρίζουν τον Μέγα Αρχιτέκτονα ή Γεωμέτρη του Σύμπαντος, όπως τον όρισε πολύ ορθά και εύστοχα ο Πλάτων στον "Τίμαιο", αποφαινόμενος ότι Αεί ο Θεός Γεωμετρεί, ρήση η οποία πλαισιώνει και το έμβλημα της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού.
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
ΤΗΛ. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: 6909-75.33.72