Η ΙΕΡΗ ΣΑΜΟΘΡΑΚΗ ΚΑΙ Ο ΕΡΩΤΑΣ ΘΕΪΚΩΝ ΑΠΕΣΤΑΛΜΕΝΩΝ...
Καβείρια Μυστήρια: Μία αρχέγονη μυστηριακή θεσμοθεσία του Ελληνικού Κόσμου η οποία σχετίζονταν με τη λατρεία των Ιερών Πυρών, των πλέον απόκρυφων δυνάμεων της φύσεως, που σχηματίστηκαν σε επτά μέρη του νησιού της Σαμοθράκης. Στο μέρος αυτό καθιερώθηκαν τα Μυστήρια που διεξάγονταν κάθε επτά χρόνια και το Ιερό Πυρ διατηρημένο στο νησί, μεταδιδόταν στους μύστες, οι οποίο, μετά τη βάπτισή τους εν πυρί και πνεύματι, άρχιζαν μια νέα ζωή...
Η μύηση στα Καβείρια Μυστήρια καθιστούσε τον μυούμενο γνώστη των όσων συντελούνται στον αέναο κύκλο της ζωής και του θανάτου στην φύση. Η μύηση απελευθέρωνε τον μυούμενο από τις, παρά φύσιν, αντιλήψεις του αδαούς και αμυσταγώγητου ανθρώπου, παρέχοντάς του τη δυνατότητα της συνειδητής ζωής...
Στην ιερή αυτή τοποθεσία λοιπόν, έμελλε να εκτυλιχθεί ένα ειδύλλιο με κοσμοϊστορικές συνέπειες και προεκτάσεις...
Εκείνη ήταν ιέρεια, καλλιεπής και με ανεπτυγμένη προσωπικότητα. Εκείνος ήταν βασιλιάς, νεαρός. Η υποβλητική ατμόσφαιρα της φύσεως αλλά και η ελκτική δύναμη της μυστηριακής εκστάσεως, κατέστησε τη γνωριμία τους σημαδιακή...
Δεν άργησε πράγματι ο Φίλιππος Β’ της Μακεδονίας να ερωτευθεί την Μυρτάλη. Αυτή ήταν η ιερατική επωνυμία της νύμφης εκείνης που έμεινε στην ιστορία ως Ολυμπιάδα. Εκείνη που ο βασιλιάς Φίλιππος γνώρισε στα Καβείρια Μυστήρια, στο Ιερό των Μεγάλων Θεών της Σαμοθράκης, Μητέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Η μυστηριακή λατρεία των Καβείρων παρουσιάζεται αρχικά στη Σαμοθράκη και εν συνεχεία στην Λήμνο και στην Θήβα. Η Σαμοθράκη ονομάζεται, λόγω των Καβείριων Μυστηρίων, ιερότατο νησί. Ορισμένοι ερευνητές τούς ταυτίζουν με τους Διόσκουρους.
Η Μυρτάλη-Ολυμπιάδα, υπήρξε πριγκίπισσα των Μολοσσών της Ηπείρου, βασιλικός οίκος ο οποίος σύμφωνα με τον μύθο, προερχόταν απευθείας από την οικογένεια του Αχιλλέα. Από μικρή επέδειξε ιδιαίτερη κλίση σε πνευματικά ζητήματα, εμφανίζοντας μεταφυσικές ανησυχίες. Έτυχε σπουδαίας μορφώσεως και της κληροδοτήθηκαν τα άρρητα της ιερατικής τέχνης στο μαντείο της Δωδώνης, στο οποίο και υπηρέτησε επί πολλά έτη. Κατόπιν μυήθηκε στα βαχκικά μυστήρια και αναγορεύθηκε σε ιέρεια των Καβειρίων Μυστηρίων στην Σαμοθράκη...
Ο Φίλιππος λοιπόν, ερωτεύθηκε και νυμφεύθηκε την Μυρτάλη περί το 357 π.Χ. Μόλις ένα χρόνο μετά, γεννιέται ο μοναχογιός τους, Αλέξανδρος. Ο Πλούταρχος εξιστορεί ότι η Ολυμπιάδα-Μυρτάλη ισχυριζόταν πώς προτού γεννήσει τον Αλέξανδρο, είδε στον ύπνο της όνειρο ότι γονιμοποιήθηκε από ένα φίδι. Επρόκειτο καταφανώς περί Διοσημίας, δηλ. θεόσταλτου οιωνού, θεωρώντας μάλιστα ότι το φίδι ήταν ο ίδιος ο Δίας, φίδι το οποίο εξακολούθησε να την επισκέπτεται στον ύπνο της και μετά τη γέννηση του Αλεξάνδρου.
Ωστόσο η Ειμαρμένη επιφυλάσσει πολλά παράδοξα και τραγικά. Ο Φίλιππος δολοφονήθηκε, ο Αλέξανδρος πέθανε νέος, μόλις στα 33 έτη του, η Ολυμπιάδα λιθοβολήθηκε και ο γιος του Αλεξάνδρου, Αλέξανδρος Δ' δολοφονήθηκε μαζί με τη μητέρα του Ρωξάνη. Η δε αυτοκρατορία που δημιούργησε ο Μ. Αλέξανδρος, κατακερματίσθηκε εν μέσω εξοντωτικών συγκρούσεως μεταξύ των επιγόνων...
Ωστόσο η Ειμαρμένη επιφυλάσσει πολλά παράδοξα και τραγικά. Ο Φίλιππος δολοφονήθηκε, ο Αλέξανδρος πέθανε νέος, μόλις στα 33 έτη του, η Ολυμπιάδα λιθοβολήθηκε και ο γιος του Αλεξάνδρου, Αλέξανδρος Δ' δολοφονήθηκε μαζί με τη μητέρα του Ρωξάνη. Η δε αυτοκρατορία που δημιούργησε ο Μ. Αλέξανδρος, κατακερματίσθηκε εν μέσω εξοντωτικών συγκρούσεως μεταξύ των επιγόνων...
Η αρχή των Καβειρίων μυστηρίων χάνεται στα βάθη της Ελληνικής προϊστορίας. Ο πατήρ της ιστορίας, ο Ηρόδοτος, υποστηρίζει ότι η λατρεία των Καβείρων ήταν αυτόχθων μυστηριακή λατρεία των Πελασγών, έχουσα σχέση προς την μεταστοιχείωση του ηφαιστειακού πυρός, τους Καβείρους (ελληνικός όρος που υποδηλώνει τον καίοντα) και τους Τελχίνες.
Στην αρχαιότητα, η φήμη της Σαμοθράκης οφειλόταν στην μυστηριακή λατρεία των Μεγάλων Θεών, οι τελετές μυήσεως των οποίων παρείχαν τη δυνατότητα της αυτοβελτιώσεως των μυουμένων και της συνειδητοποιήσεως των κοσμικών αρχών και νομων. Η κοινότητα των μυημένων στη Σαμοθράκη, όπως άλλωστε σε όλες τις μυστηριακές θεσμοθεσίες, διατηρούσε απόρρητη τη φύση και τις διδασκαλίες των τελετών μυήσεως.
Οι λαμβάνοντες μέρος στα Μικρά Καβείρια Μυστήρια της Σαμοθράκης ονομάζονταν Μύστες και όσοι μετείχαν στα Μεγάλα Καβείρια Μυστήρια ονομάζονταν Επόπτες Ένας είδος προκαταρκτικής μυήσεως προηγείτο. Μετά την προκαταρκτική αυτή ιεροτελεστία, οι μύστες με δεμένα τα μάτια επεριπλανώντο στο σκοτάδι σε αναζήτηση της θεάς Αρμονίας, κόρης του Δία και της Ηλέκτρας. Η μυητική διαδικασία περιελάμβανε πέντε στάδια: Καθαρμός, Παράδοση της τελετής, Εποπτεία, Ανάδεση στεφάνων, Τελειοποίηση και ευδαιμονία.
Η αίσια έκβαση της αναζητήσεως της Αρμονίας και η Επιφάνειά της (θεϊκής της εκδήλωση) ολοκληρωνόταν με την πραγμάτωση ενός ιερού γάμου. Ο γάμος της Αρμονίας με τον Κάδμο αναπαριστανόταν στην ιεροτελεστία της Σαμοθράκης που διαδραματιζόταν μέσα στο Κτίριο του Τελεστηρίου και απεικονιζόταν στη ζωφόρο που το περιέβαλλε.
Το Ιερό των Μεγάλων Θεών, όπου εντοπίσθηκε το 1863 το περίφημο άγαλμα της Νίκης, απέχει περίπου 400 μ. από τη σημερινή βορειοδυτική ακτή του νησιού και έχει έκταση 50 στρεμμάτων. Τα σημαντικότερα και αρχαιότερα κτίρια βρίσκονται στην πλαγιά ανάμεσα σε δυο ρέματα: το Κτίριο του Τελετουργικού Χορού, η Αυλή του Βωμού, η Θόλος της Αρσινόης Β΄.
Το ιερό γνώρισε τη μεγαλύτερή του αίγλη κατά τον 3ο και 2ο αιώνα π.Χ. Η έρευνά του Ιερού των Μεγάλων Θεών, προσφέρει μία εξαιρετική εικόνα περί του ρόλου της μυστηριακής αυτής λατρείας στην ύστερη αρχαιότητα...
Αξίζει να επισκεφθεί κανείς τα ιερά των Μεγάλων Θεών και να ασχοληθεί σε βάθος με τα μυστήρια της Σαμοθράκης. Πίσω από τους συμβολισμούς των Καβείρων και των Τελχίνων, εάν ασχοληθεί ενδελεχώς και είναι ικανός να αφουγκρασθεί πέρα από τα όσα τα φυσικά του ώττα είναι σε θέση να ακούσουν, ίσως και να κατορθώσει να ανακαλύψει ψήγματα από τις απαρχές του Τεκτονισμού...
Το ιερό γνώρισε τη μεγαλύτερή του αίγλη κατά τον 3ο και 2ο αιώνα π.Χ. Η έρευνά του Ιερού των Μεγάλων Θεών, προσφέρει μία εξαιρετική εικόνα περί του ρόλου της μυστηριακής αυτής λατρείας στην ύστερη αρχαιότητα...
Αξίζει να επισκεφθεί κανείς τα ιερά των Μεγάλων Θεών και να ασχοληθεί σε βάθος με τα μυστήρια της Σαμοθράκης. Πίσω από τους συμβολισμούς των Καβείρων και των Τελχίνων, εάν ασχοληθεί ενδελεχώς και είναι ικανός να αφουγκρασθεί πέρα από τα όσα τα φυσικά του ώττα είναι σε θέση να ακούσουν, ίσως και να κατορθώσει να ανακαλύψει ψήγματα από τις απαρχές του Τεκτονισμού...
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
ΤΗΛ. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: 6909-75.33.72