Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΦΥΣΙΟΛΑΤΡΙΚΟΣ ΜΥΣΤΙΚΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΡΚΑΔΙΚΟ ΙΔΕΩΔΕΣ...

Η Αρχαία Ελληνική μυστηριακή θρησκεία, είναι Πνευματόδοξη και Φυσιολατρική. Ευρύτερα όμως, η θρησκευτική παράδοση των προγόνων μας είναι σύμφυτη προς την Φύση, έχοντας αναπτύξει αδιάρρηκτους δεσμούς με αυτήν. Η μυθολογική παράδοση που θέλει τον Δία να έχει λουστεί στα νερά διαφόρων ποταμών, κυρίαρχη θέση ανάμεσα στους οποίους διεκδικεί ο αρκαδικός Λούσιος, δεν αλληγορεί τίποτε άλλο παρά την αρχέγονη λατρεία του Νερού, όπου την λατρευτική διάσταση του υδάτινου στοιχείου επισημοποιεί η προτίμηση του Υψίστου των Θεών να τελέσει εκεί το λούσιμο της κεφαλής του, μία καθαρτική και εξαγνιστική δηλαδή διαδικασία, η οποία είχε συμβολική σημασία και στα τελετουργικά και μυητικά δρώμενα των αρχαίων Ελληνικών Μυστηρίων. Η ανάπτυξη πάλι της λατρείας του θεού-προστάτη της πανίδας και της χλωρίδας ενός τόπου, του Πάνα, δεν σημαίνει τίποτε άλλο παρά την ταύτιση του Θεού και των ενεργειακών δυνάμεων που εκείνος διαχειρίζεται με την μορφή του πνεύματος της γονιμικής φύσεως.
Στην ιερά άλτη, πάλι, οι ΄Ελληνες ευσεβείς κρεμούσαν τα αφιερώματά τους στους Θεούς επί των δέντρων, σε υπόμνηση της προσφοράς του φυτικού βασιλείου και προς επαύξηση των καρπών των δέντρων και της γονιμότητας της γης.
Την φυσιολατρική αυτή μυσταγωγική αναζήτηση, οι μυημένοι του Μεσαίωνα και της Αναγεννήσεως την προσάρμοσαν στη θέα του απρόσιτου και με άγρια βλάστηση περιβάλλοντος της ορεινής αρκαδικής γης. Φιλόσοφοι, αναζητητές της φιλοσοφικής λίθου, εξερευνητές του άγνωστου και υμνωδοί του φυσικού κάλλους, άπαντες προσβλέπουν στην εξεύρεση της Αρκαδίας, ονομασία η οποία προσλαμβάνει τόσο κυριολεκτική σημασία, όσο και μεταφορική, συμβολική. Θαυμάζοντας τα παρθένα δάση και τα συχνά απρόσιτα τοπία που χαρακτηρίζουν την αρκαδική γη των θρύλων και των προκατακλυσμιαίων παραδόσεων, αρχής γενομένης από το Λύκαιο όρος και τον μύθο του Πελασγού, οι λόγιοι της Ευρώπης αλλά και καλλιτεχνικές φυσιογνωμίες με πρώτο τον ζωγράφο Νικόλαο Πουσσέν, ανέδειξαν το πρότυπο της Αρκαδίας ως τόπου εξευρέσεως της Γαλήνης, της Απλότητας και της Ευτυχίας-ευδαιμονίας, αποδίδοντας τον απεριόριστο φυσιολατρικό θαυμασμό τους προς την πανάρχαια αυτή γη των Αρκάδων αφ΄ ενός, αφ΄ ετέρου αποδίδοντας στον όρο Αρκαδία μία μεταφυσική διάσταση, ταυτίζοντάς την με τα Ηλύσια Πεδία όπου συντελείται η αποθέωση των ψυχών.
Eίναι η εποχή του θεοκρατικού σκοταδισμού, της κυριαρχίας της δεισιδαιμονικής πλάνης και της θρησκοληψίας, όταν η Αρκαδία αναδύεται ως αντίβαρο μέσα από την σκέψη φωτεινών φιλοσοφικών διανοιών, ως ένας τόπος, ένα πεδίο γεωγραφικό αλλά και νοητικής αναφοράς, που αποτελεί όχι μόνο τέμενος των Μουσών, αλλά και ιερό καταφύγιο κάθε ικέτη που επιζητεί την ελεύθερη έρευνα και την απροκατάληπτη σκέψη. Για τους ακολουθούντες τα νάματα της ανθρωπιστικής και ανθρωποπλαστικής παιδείας που μεταλαμπάδευσε ο θεουργός του Μυστρά Γεώργιος Πλήθων-Γεμιστός και οι μαθητές του Βησσαρίων, Αργυρόπουλος κ.α. στην Ιταλία και διαμέσου αυτής στον Δυτικό κόσμο, η Αρκαδία δεν αποτελεί έναν απλό τόπο αναζητήσεως της γαλήνης ή ένα τοπίο εκπάγλου κάλλους.
Η Αρκαδία συμβολίζει στην ψυχή και στην συνείδησή τους κάτι πολύ ευρύτερο και ουσιαστικότερο, είναι η ίδια η ατραπός που οδηγεί στην επαναφορά του ανθρώπου στην Φύση, στο φυσιολογικό του περιβάλλον απ΄ όπου τον απέσπασε ο «πολιτισμός», και κατ΄ επέκταση αργότερα ο αστισμός, είναι η πύλη εκείνη μέσα από την οποία συντελείται το πέρασμα σε διαστάσεις ονειρικής μετουσιώσεως και αναπόλησης της πρωταρχικής αθωότητας και αγνότητας του ανθρωπίνου γένους.
Παράλληλα, ισχυρή ήταν η πεποίθηση ότι ο ποταμός Αλφειός συνδεόταν υπόγεια με την πηγή της νύμφης Αρεθούσας στη Νότια Ιταλία, ένας ποταμός ο οποίος πιστευόταν ότι ενίσχυε την αναζήτηση των μυημένων. Η σχέση ποταμών, όπως και λιμνών, με μυστηριακά ρεύματα ή θεϊκά βασίλεια και υπερβατικές καταστάσεις, δεν είναι γεγονός πρωτόγνωρο. Είναι γνωστή η παράδοση που θέλει τον Κωκυτό και τον Πυριφλεγέθοντα να διατρέχουν τον ΄Αδη ή την Αχερουσία Λίμνη η οποία οδηγούσε τους τεθνεώντες στο υποχθόνιο βασίλειο του Πλούτωνα.
Κάτω από αυτό το πρίσμα, η Αρκαδία αναδεικνύεται σε έναν τόπο ιδεατό, σε ένα βασίλειο μαγικό-θρησκευτικό, μέσα στο περιβάλλον του οποίου ο ΄Ελλην άνθρωπος θα καταστεί ικανός να μετουσιώσει τον οραματισμό για την εγκαθίδρυση μίας αρμονικής Πολιτείας στην οποία να βασιλεύει η Αρετή και το Κάλλος, σε απτή πραγματικότητα, υπό την επικυριαρχία των ακατάλυτων και ακατάβλητων νόμων της Φύσεως. Η Αρκαδία αναγορεύεται σε έναν τόπο ιδεατής ανατάσεως, ψυχικής, πνευματικής και σωματικής, όπου συνυπάρχουν όλες οι εκφάνσεις της δημιουργίας, ανθρώπινες, ζωϊκές και φυτικές, έμβιες και μη, σε μία αρμονική συγχορδία, επιδεικνύοντας σεβασμό και αφοσίωση σε κάθε πτυχή του βιολογικού φαινομένου της ζωής.
Εκπροσωπεί η Αρκαδία τον Κήπο με τα ξακουστά Μήλα των Εσπερίδων, είναι ο επί της γης παράδεισος, η ζωντανή εικόνα της αρχέγονης αγνότητας, αθωότητας και ευδαιμονίας. Ακριβώς αυτή την κατάσταση της ψυχικής καθαρότητας και συνειδητότητας, εκφράζει η αρχετυπική μορφή και λειτουργία της Θεάς Αρτέμιδος, ως προστάτιδος της ένζωης δημιουργίας των δασών και της φύσεως εν γένει. Διεισδύοντας στα μαγικά περάσματα της Αρκαδίας, ο ευσεβής αναζητητής καθίσταται γνώστης μίας ανείπωτης βιωματικής εμπειρίας, γενόμενος ένα με την Φύση, την αληθινή πηγή κάθε μορφής ζωής και αληθινής ψυχικής ευφορίας και απολαύσεως, αποκαλύπτοντας στη θέα της απρόσμενες διαδρομές που διευρύνουν την συνειδητότητα και διανοίγουν απεριόριστα τους ψυχικούς οφθαλμούς. Τόποι ιεροί, ναοί, βωμοί και λατρευτικά σπήλαια, απροσπέλαστα δάση και ποτάμια που μεταφέρουν μία δυναμική, μα και γαλήνια συνάμα, ορμή, συνθέτουν μία πραγματικότητα που δεν μπορεί να αφήσει ασυγκίνητη καμία δημιουργική διάνοια.
Το όραμα που εκφράζει η ποιμενική ζωή, η οποία προσφέρει απλότητα και ευχαρίστηση, ενέπνευσαν μεγάλες μορφές της τέχνης και του πνεύματος, ανάμεσα στις οποίες και τον Λούντβιχ Βαν Μπετόβεν, συνθέτοντας την 6η, Ποιμενική, Συμφωνία του.
Η Αρκαδία όμως δεν ταυτίζεται μόνο με την ειδυλλιακή φύση, ως μία αρχετυπική εκδήλωση αυτής, αλλά αποτελεί και σημείο αναφοράς όπως και πηγή άλλωστε από την οποία αναδύονται οι θεμελιώδεις αξίες του ανθρωπισμού. Κατά την ιστορική του διαδρομή και μέσα από την διάνυση αιώνων, συνέβαλε σε καθοριστικό βαθμό στην διαμόρφωση της φυσιολατρικής μυσταγωγίας, κυοφορώντας την εκδήλωση των αναγκαίων εκείνων πολιτιστικών και καλλιτεχνικών ρευμάτων τα οποία απετέλεσαν τους στιβαρούς κίονες επί των οποίων εδράσθηκε ο Ευρωπαϊκός Πολιτισμός και συνακόλουθα αναπτύχθηκε το κίνημα της Αναγεννήσεως.
Από το απώτερο παρελθόν ο αγροτοποιμενικός πληθυσμός της Αρκαδίας, διαβιώνοντας μέσα στη φυσική ευφορία των κοιλάδων και των δυσπρόσιτων αρκαδικών βουνών, επιδόθηκε στην σύνθεση και εκτέλεση παραδοσιακών σκοπών, τους οποίους συνόδευε ο αυλός, μουσικό όργανο που αποτελούσε επινόηση του Πανός. Ο αυλός απετελείτο από 7 καλάμια ενωμένα με κερί και σπάγκο, ένα μουσικό όργανο-σύμβολο των ποιμένων που αργότερα υϊοθετήθηκε και απετέλεσε το έμβλημα της λεγόμενης Ακαδημίας της Αρκαδίας, ενός εσωτερικού φιλοσοφικού κύκλου λογίων και μυστών της Ευρώπης.
Σταδιακά η βουκολική μουσική και ποίηση άρχισε να εμπνέει σημαντικούς ποιητές της εποχής, που έγραψαν στίχους, αποτελώντας τα ακούσματα και τα τραγούδια των ποιμένων μέσα στα όμορφα, γνήσια φυσικά τοπία, απαλλαγμένο από κάθε τι το επιτηδευμένο αλλά και από κάθε φθοροποιά εξωτερική παρέμβαση. Το τοπίο αυτό δεν μπορούσε παρά να έχει ως σημείο αναφοράς του το αρχέγονο λίκνο της Αρκαδίας, η οποία κατέστη συνώνυμη με ένα τόπο παραδείσιας ευφορίας και αληθινής ευδαιμονίας, ένα πεδίο εσωτερικής κυριαρχίας και αισθητικής πληρότητας, εκφραστικής δυνάμεως και αυθεντικότητας, όπου ο άνθρωπος αναζητούσε και ανακάλυπτε ό,τι ακριβώς του στερούσε ο αστικός τρόπος ζωής και οι συμβατικότητες του ψευτοπολιτισμού και της προσποιήσεως: Γαλήνη, απλότητα και ευτυχία. Κάτω από αυτές τις συνθήκες γεννήθηκε η βουκολική ποίηση, η οποία θεματικά περιστρέφεται γύρω από την αγροτική ζωή, αποδίδοντας έμφαση στην φυσιολατρεία και στους έρωτες των ποιμένων.
Η βουκολική ποίηση που αναπτύχθηκε στην Ευρώπη λίγο πριν την Αναγέννηση δεν ήταν κάτι καινούργιο. Ανάγεται στο αρχαίο παρελθόν, με πρωτοπόρο τον ποιητή Θεόκριτο, ο οποίος στην συλλογή του με τίτλο «Ειδύλλια», εστιάσθηκε στην ζωή και στα συναισθήματα των ποιμένων. Το έργο του αυτό διαπνέεται από την αναπόληση της φύσεως και των όμορφων εξοχικών τοπίων της γενέτειράς του. Μερικούς αιώνες αργότερα ο Βιργίλιος, θα εμπνευσθεί από τα «Ειδύλλια» για να συγγράψει δέκα ποιητικά αριστουργήματα, γνωστά ως «Βουκολικά». Στην ποιητική αυτή συλλογή, εντοπίζεται και η πρώτη αναφορά του «Τάφου στην Αρκαδία».
Το λογοτεχνικό αυτό ρεύμα της βουκολικής ποιήσεως γνωρίζει πλέον μέρες δόξας, μετονομάζομενο ως τάση σε «αρκαδισμό». Κατά τον 14ο αι. μεγάλες μορφές του πνεύματος, όπως ο Δάντης, ο Πετράρχης αλλά και ο Βοκκάκιος, επηρεασμένοι από την ποιμενική τάση του Βιργιλίου, επιδόθηκαν στην συγγραφή βουκολικών έργων, προσαρμόζοντάς τα στο πνεύμα της αναγεννησιακής Ιταλίας. Μέσα από το έργο όλων αυτών των μεγάλων μορφών, αναδεικνύεται μία Αρκαδία ιδεατή, πλήρως απαλλαγμένη από τις νοθεύσεις και τεχνητές προσμείξεις του πολιτισμού που σκοτώνουν την φυσικότητα και την απλότητα.
Όμως το αρκαδικό κίνημα και το ομώνυμο ιδεώδες, θα γνωρίσουν την θριαμβική αποθέωσή τους με την σύσταση της Αρκαδικής Ακαδημίας της Ρώμης, ένα πνευματικό και καλλιτεχνικό κίνημα που είχε ως αρχική του αφετηρία τη Ρώμη, το 1656. Εμπνευστής αυτής της προσπάθειας που γρήγορα θα πλαισιωθεί από εξέχουσες μορφές των γραμμάτων και των τεχνών, δεν θα είναι κάποιος Ιταλός, ούτε καν άνδρας, γεγονός πρωτάκουστο και παράδοξο για τα ήθη της εποχής, αλλά η Βασίλισσα Χριστίνα της Σουηδίας. Η Χριστίνα, αφού παραιτηθεί των δικαιωμάτων της επί του θρόνου και ακολουθήσει την ατραπό του καθολικισμού, εγκαθίσταται τελικά στη Ρώμη το 1655, αναδεικνυόμενη σε αληθινή θεραπαινίδα των τεχνών.
Η Αρκαδική Ακαδημία θα μετουσιωθεί σε ζώσα πραγματικότητα το 1690, ένα χρόνο μετά το θάνατο της εμπνεύστριάς της. Η Ακαδημία των Αρκάδων της Ρώμης, τελούσε υπό την αιγίδα της βασίλισσας και ως έμβλημα καθιέρωσε, όπως αναφέραμε παραπάνω, τον αυλό του Πανός. Όλα της τα μέλη προσέλαβαν διάφορα ποιμενικά ονόματα, αναζητώντας μέσα από την επιλογή τους αυτή μια περισσότερο φυσική και απλή ζωή, εμπνεόμενοι από μία ποίηση βασισμένη στην κλασική γραμματεία και στην ελληνική βουκολική παράδοση.
Με την πάροδο του χρόνου, η Αρκαδική Ακαδημία θα κατορθώσει να ενθαρρύνει τη δημιουργία νέων αξιόλογων ποιητικών, δραματικών και μουσικών έργων ποιμενικής έμπνεύσεως, ενώ γύρω της θα συσπειρώσει επιφανείς καλλιτέχνες και εκπροσώπους του πνεύματος, όπως τους συνθέτες Scarlatti, Corelli, τον Handel, εξέχουσες μορφές της ευρωπαϊκής διανοήσεως και λειτουργούς των Μουσών. ΄Ηδη στα 30 πρώτα χρόνια λειτουργίας της η Ακαδημία συγκέντρωνε 1300 μέλη, επεκτείνοντας την επιρροή της και σε πολλές ακόμη γωνιές της Ευρώπης. Η Αρκαδική Ακαδημία ανέπτυξε μία πλούσια δράση η οποία διήρκεσε 2 περίπου αιώνες.
Μεταγενέστερα, και συγκεκριμένα κατά τον 19ο αιώνα, ο Γκαίτε αναφέρεται με υμνητικά εγκώμια και αληθινούς διθυράμβους στην Αρκαδία, μέσα από το έργο του Φάουστ. Αναφορά στην Αρκαδία και το αρκαδικό ιδεώδες κάνουν επίσης οι Σίλλερ και Νίτσε. Αλλά και στη νεότερη ευρωπαϊκή λογοτεχνία δεν είναι λίγοι oι δημιουργοί που έχουν εμπνευστεί από αυτήν. Ειδικότερα η σύγχρονη ποιμενική δραματουργία αντλεί τις πηγές της από τον αναγεννησιακό ανθρωπισμό και συχνά εμπεριέχει άμεσες αναφορές στην Αρκαδία.
Ταυτόχρονα όμως με την έξαρση της βουκολικής ποιήσεως, ιδιαίτερη άνθιση κατά την ίδια περίοδο θα γνωρίσει ένα ξεχωριστό ρεύμα εικαστικής εκφράσεως, ήκμασε κατά την ίδια περίοδο ένα αξιόλογο ρεύμα ζωγραφικής, σύμφωνα με το οποίο ζωγραφικοί πίνακες απεικόνιζαν βοσκούς μέσα σε ένα βουκολικό τοπίο με θέα αποτελούμενη από πυκνά δάση, βουνά και λόφους.
Ο 17ος αιώνας σημαδεύεται από την καλλιτεχνική εκδήλωση των έργων του Γάλλου ζωγράφου Νικολάου Πουσσέν, ο οποίος κάνοντας άξονα της έμπνευσής του το ποιμενικό ιδεώδες, όπως ακριβώς ενσαρκωνόταν από το αρκαδικό όραμα, ζωγράφισε έναν από τους σημαντικότερους πίνακές του, γνωστό σαν «Οι ποιμένες της Αρκαδίας», («ET IN ARCADIA EGO»), ο οποίος εκτίθεται στο Μουσείο του Λούβρου.
Ο πίνακας αυτός αναπαριστά με μελαγχολική διάθεση τρεις Αρκάδες ποιμένες, αρχαιοπρεπώς ενδεδυμένους, να βρίσκονται κατά τρόπο συμμετρικό γύρω από ένα ταφικό μνημείο μέσα σε ένα τοπίο, διακρινόμενο από βλαστική έξαρση. Ο ένας εξ΄ αυτών βρίσκεται γονατισμένος και διαβάζει μία επιγραφή, χαραγμένη στην λατινική γλώσσα επί του τάφου: «Et in Arcadia Ego», η οποία κυριολεκτικά ερμηνεύεται «ήμουν και εγώ στην Αρκαδία», λόγια που εκφέρει ο νεκρός.
Ο δεύτερος βοσκός συζητά προβληματισμένος για το νόημα της επιγραφής με μια νέα που στέκεται κοντά του, ενώ ο τρίτος των ποιμένων παραμένει σκεπτικός. Η επιγραφή μπορεί να προσλάβει δύο ερμηνείες. Η μία θέλει την ρήση αυτή να εκφέρεται από τον ίδιο τον θάνατο, ως υπόμνηση του γεγονότος ότι υφίσταται η κυριαρχία του ακόμη και στο παραδείσιο πεδίο της Αρκαδίας, η άλλη ερμηνεία που μπορεί να αποδωθεί στην επιγραφή, θέλει τον τεθνεώντα να δηλώνει ότι έζησε στην Αρκαδία. Νωρίτερα, ο Πουσσέν είχε φιλοτεχνήσει έναν λιγότερο γνωστό πίνακα με την ίδια θεματολογία, ονομάζοντάς τον «Ποιμένες της Αρκαδίας».
΄Οποια από τις δύο εκδοχές ερμηνείας του πίνακα και εάν υϊοθετήσουμε, οδηγούμαστε αναπότρεπτα σε μία στοχαστική ενατένιση του οριακού γεγονότος του θανάτου, ο οποίος αποτελεί την φυσική κατάληξη κάθε ζωής, μία διαπίστωση η οποία καθιστά τον επίγειο βίο, πολλώ δε μάλλον την ευτυχία, μία κατάσταση πρόσκαιρου χαρακτήρα.
Ειδωμένος ο βίος κάτω από αυτό το πρίσμα, συνιστά μία μεταβατική κατάσταση, ανάμεσα στον κόσμο του ανεκδήλωτου και εκείνου που πέπρωται να αναγεννηθεί υπό διαφορετικό όμως φυσικό περίβλημα. Τίποτε δεν διαρκεί αιώνια, τα πάντα ρει και τη μία κατάσταση διαδέχεται η άλλη, για να ανατραπεί και αυτή με τη σειρά της, παραχωρώντας τη θέση της σε μία νέα πραγματικότητα. Παράλληλα, η επιγραφή και η παράσταση, επιδέχονται και έναν άλλο αποσυμβολισμό. Προστάτης των Αρκαδικών βουνών και της Φύσεως, εκτός από τον Πάνα, ήταν και ο Ερμής, που είχε γεννηθεί, κατά μία εκδοχή, στα αρκαδικά βουνά. Ο Ερμής που ως ψυχοπομπός, ήταν και προστάτης των τάφων και των νεκρών.
Ίσως λοιπόν ο Πουσσέν στον πίνακά του αυτό με την σιβυλική του δήλωση περί Αρκαδίας, να υπαινίσσεται και να υποδεικνύει την τέχνη του Ερμή, τον Ερμητισμό, άμεσα συσχετισμένο με την αλχημική-μεταστοιχειωτική παράδοση η οποία αποτελεί την κλείδα για την εύρεση της φιλοσοφικής λίθου και την θέωση του ανθρώπου.
Το «αρκαδικό ειδύλλιο» στην ζωγραφική, προσέλαβε μία ιδιαίτερη διάσταση, απεικονίζοντας φυσιολατρικές σκηνές στις οποίες πρωτοστατούν Θεοί, Νύμφες και Αμαδρυάδες, ταυτιζόμενο ως τοπίο και ως προοπτική, με τα θαυμαστά Ηλύσια πεδία της αρχαιότητας, την γη των μακάρων. Είναι το φυσικό εκείνο ιερό που βρίσκεται ενδόμυχα στο κ
έντρο της καρδιάς, και αφυπνίζει πρωτόγνωρες αισθήσεις και καταστάσεις της συνειδητότητας, που είχε επικαλύψει η λήθη, οδηγώντας μέσα από μία εσωτερική πορεία στην αληθινή φύση του εξευγενισμένου ανθρώπου. Η αναζήτηση της Αρκαδίας, δεν αποτελεί τίποτε άλλο παρά την μέθεξη με την φύση και μέσω αυτής με την θεία ουσία και την συμμετοχή μας στο κοσμικό γίγνεσθαι, με γνώμονα την αρχαιοελληνική ρήση «Εν το Παν».
ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ
ΤΗΛ. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: 6909-75.33.72
ionhellas@gmail.com

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ Στην αρχαία Ελλάδα οι πεταλούδες προσελάμβαναν τον συμβολισμό των Ψυχών, θεωρώντας ότι απεικονίζουν τις ψυχές των μεταστάντων που ακολουθούν, εξερχόμενες των σωμάτων, την πορεία προς τα ανώτερα πεδία... Ανάλογο συμβολισμό προσελάμβαναν και τα τζιτζίκια...  Οι αρχαίοι Έλληνες ονόμαζαν την πεταλούδα «σκώληκα ή καμπή», ενώ τη χρυσαλλίδα, το επόμενο δηλαδή στάδιο (στάδιο μεταμορφώσεώς της από την κάμπια) «νεκύδαλλο», που σημαίνει «περίβλημα νεκρού». Στην ελληνική αλλά και στη ρωμαϊκή μυθολογία η Ψυχή, υπήρξε μια θνητή, απελευθερώθηκε από το θάνατο από τον Δία και η μυθολογική εικονοπλασία την αναπαριστά πολλές φορές με φτερά πεταλούδας.  Απελευθερωμένο από τα δεσμά του θενάτου, το σώμα της Ψυχής θα μπορούσε να πετάξει ελεύθερα στα ύψη, ξεφεύγοντας από τα ασφυκτικά δεσμά της χρυσαλίδας .  Σε επίπεδο μυθολογικού συμβολισμού, με την ομορφιά της η Ψυχή ξύπνησε τη ζηλοτυπία της Αφροδίτης, γιατί κατόρθωσε να μαγέψει και αυτόν τον ίδιο τον Έρωτα
ΜΙΑ ΣΥΓΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΦΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΝΤΕΡΤΙΛΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΓΡΑΦΟΝΤΑ ΤΟΝ ΝΟΕΜΒΡΙΟ ΤΟΥ 2002: ΠΑΡΑΜΕΝΩ ΣΤΟ ΚΕΛΙ, ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΙΜΗ ΤΗΣ 21ΗΣ ΑΠΡΙΛΙΟΥ.... Ήταν μία βροχερή ημέρα του Νοεμβρίου 2002 που ξεκίνησα να πάω στις φυλακές Κορυδαλλού. Η επίσκεψη αφορούσε τον έγκλειστο Στρατηγό Νικόλαο Ντερτιλή, ισοβίτη πολιτικό κρατούμενο της 21ης Απριλίου 1967, τον οποίο επισκεπτόμουν σχετικά συχνά για μία μεγάλη περίοδο. Μάλιστα, ο Στρατηγός με είχε τιμήσει και με την παραχώρηση συνεντεύξεώς του στο περιοδικό "Απολλώνειο Φως" που τότε εξέδιδα και η οποία δημοσιεύθηκε στο τεύχος Ιουλίου-Αυγούστου 2003... Εκείνη την ημέρα λοιπόν, λόγω βροχής και παγωνιάς, ο Στρατηγός δεν είχε επισκέψεις και έτσι μείναμε οι δυό μας στο κελί, συζητώντας με τις ώρες, διάφορα θέματα. Δεν χόρταινες να ακούς τις συναρπαστικές αφηγήσεις του από την Κύπρο το 1963-64, από τις διάφορες πολεμικές του περιπέτειες σε προγενέστερους χρόνους, καθώς ο Στρατηγός Ντερτιλής δεν ήταν κανένας χαρτογιακάς, αλλά τα γαλόνια του τα είχε
Ο ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΚΑΚΙΑΣ ΣΤΗΝ ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ Στον Τεκτονισμό αλλά και στον Εσωτερισμό ευρύτερα, υφίστανται ορισμένα σύμβολα προερχόμενα από τον χώρο του φυσικού και ζωϊκού βασιλείου τα οποία διαθέτουν αρχετυπική σημασία. Ένα από αυτά, χιλιοειδωμένο ως σύμβολο που κοσμεί το πέτο μυημένων είτε πολλάκις αναφερόμενο σε τυπικό τελετουργικά, είναι η Ακακία. Τι είναι και τι συμβολίζει πραγματικά η Ακακία στον χώρο της μεταφυσικής παραδόσεως και των εσωτερικών αναζητήσεων; Ο όρος «Ακακία» είναι σύνθετος και περιλαμβάνει το στερητικό «α» και τη λέξη «κακία» ως έκφανση του αρνητικού. Από ετυμολογικής απόψεως, η Α-κακία υποδηλώνει την κατάσταση εκείνη στην οποία κυριαρχεί η έλλειψη, η απουσία του κακού. Η Ακακία δεσπόζει, ως προανεφέρθη, ως σύμβολο στον Εσωτερισμό, υποδηλώνοντας την καθαρότητα και την αγνότητα της ψυχής, και σε επίπεδο καταστάσεως, συμβολίζει την ανάσταση και την αθανασία. Το δέντρο της Ακακίας, είναι γνωστό σε όσους ασχολούνται με τις απόκρυφες παραδόσεις, από
ΔΩΔΕΚΑ ΣΟΒΑΡΟΙ ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ ΟΦΕΙΛΟΥΜΕ ΝΑ... ΣΤΗΡΙΞΟΥΜΕ ΤΟ ΙΣΡΑΗΛ! Τα γεγονότα στη Γάζα, και οι "αγαθοεργίες" των Ισραηλινών μακελάρηδων στην Παλαιστίνη, δεκαετίες τώρα, αλλά πρωτίστως πρόσφατα, στάθηκαν αφορμή για μία ακόμη φορά, να "αποκαλυφθούν" οι διάφοροι περιπλανώμενοι ακροδεξιοί "εθνικοπατριώτες" που απροκάλυπτα στηρίζουν το Ισραήλ και τον Σιωνισμό. Αναλογιζόμενοι τη στάση τους, ψάξαμε και αναζητήσαμε γεωπολιτικά, ιστορικά και στρατηγικά επιχειρήματα για να συμπαραταχθούμε και εμείς με το Ισραήλ. Και τα βρήκαμε. Ιδού: - ΣΤΗΡΙΖΩ ΤΟ ΙΣΡΑΗΛ, ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΕΒΡΑΙΟΣΙΩΝΙΣΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ, ΑΝΘΕΛΛΗΝΕΣ (ΜΑΚΚΑΒΑΙΟΙ), ΚΑΤΕΣΦΑΞΑΝ ΜΕ ΔΟΛΟ ΚΑΙ ΠΑΝΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΟΓΕΝΕΙΣ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥΣ ΤΗΣ ΔΕΚΑΠΟΛΕΩΣ ΣΤΗΝ ΦΙΛΙΣΤΑΙΑ (ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗ), EΠΙ ΑΝΤΙΟΧΟΥ Δ΄ ΤΟΥ ΕΠΙΦΑΝΟΥΣ. ΓΙ΄ ΑΥΤΟ ΑΛΛΩΣΤΕ ΕΟΡΤΑΖΟΥΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΘΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΙΟΡΤΗ ΧΑΝΟΥΚΑ. -ΣΤΗΡΙΖΩ ΤΟ ΙΣΡΑΗΛ, ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΜΑΚΚΑΒΑΙΟΙ ΣΗΜΙΤΟΦΟΙΝΙΚΕΣ ΜΕ ΠΑΡΟΤΡΥΝΣΗ ΤΗΣ ΣΥΖΥΓΟΥ ΤΟΥ ΞΕΡΞΗ ΕΣΘΗΡ ΚΑΙ ΤΟΥ ΓΑΜΠΡΟΥ ΤΟΥ ΜΑΡΔΟΧΑΙΟΥ (ΜΑΡΔΟΝΙΟΥ), Ε
ΤΟ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ ΤΗΣ ΜΕΤΑΣΤΡΟΦΗΣ ΤΗΣ ΝΔ ΥΠΕΡ ΤΩΝ ΜΝΗΜΟΝΙΩΝ & Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟΥ ΕΒΡΑΪΚΟΥ ΚΟΓΚΡΕΣΟΥ... Μέχρι και τον Οκτώβριο του 2010, η ΝΔ επί Προεδρίας Αντώνη Σαμαρά, είχε ταχθεί αναφανδόν εναντίον της ψηφίσεως του πρώτου Μνημονίου, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά ότι "η συνταγή αυτή δεν βγαίνει" και μιλώντας για σειρά θέσεων (Ζάππειο 1, 2, 3), που ανέτρεπαν το μνημονιακό καθεστώς. Ένα καθεστώς που εκχωρούσε την Εθνική Κυριαρχία στους ξένους πιστωτές και προέβλεπε συνθήκες εξοντώσεως του μέσου Έλληνα με μεγιστοποίηση των φόρων, περικοπή μισθών, συντάξεων, συρρίκνωση του κοινωνικού κράτους, περικοπές δαπανών απαραίτητων για τη λειτουργία της παιδείας, της υγείας, της άμυνας κ.ο.κ. Δήλωνε τότε ο πρόεδρος της ΝΔ τα ακόλουθα: Τον Οκτώβριο του 2010 ο Αντώνης Σαμαράς , πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, είχε καταδικάσει την πολιτική του μνημονίου. « Δεν πάει άλλο, κάτ ι πρέπει να αλλάξει, η πολιτική του μνημονίου πρέπει να αλλάξει» τόνιζε ο Α. Σαμαράς προσθέτοντας ότι «το μνη
ΛΑΘΡΟΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ, Η ΑΣΥΜΜΕΤΡΗ ΑΠΕΙΛΗ ΠΟΥ ΑΠΟΤΕΛΕΙΩΝΕΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΠΑΤΡΙΔΑ... Την δεκαετία του 1980, οι κυβερνήσεις του Α. Παπανδρέου έθισαν τον ελληνικό λαό σε μία ιδιότυπη νοοτροπία νεοπλουτισμού και την ελληνική νεολαία σε μία κατάσταση νωθρότητας και λέμε ιδιότυπη γιατί η τεχνητή οικονομική ευμάρεια που προκλήθηκε, οφειλόταν στον ακατάσχετο δανεισμό της χώρας όσο και στις αθρόες προσλήψεις με κομματικά κριτήρια μέσω κομματικών κλαδικών οργανώσεων που καθιερώθηκαν εκτοξεύοντας την ευνοιοκρατία και την πολιτική συνδιαλλαγή στα ύψη... Στο πλαίσιο αυτό, απαξιώθηκε η χειρονακτική εργασία και δημιουργήθηκε τεχνητό κενό στους τομείς της οικοδομής, της γεωργίας, των τεχνικών επαγγελμάτων, σε εργατικούς κλάδους, κενό το οποίο προκλήθηκε εσκεμμένα ένεκα του νεοπλουτισμού και της νωθρότητας και το οποίο ήρθαν οι  λαθρομετανάστες από το 1990 και εντεύθεν να καλύψουν... "Καλά που ήρθαν οι ξένοι και βρήκαμε για τα χωράφια μας εργάτες και για την οικοδομή τεχνίτες" μονολογούσαν πολλοί,
ΜΑΚΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ: ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΦΙΣΕΣ ΤΟΥ ΜΠΡΕΚΕΡ ΚΑΙ ΤΗΣ ΡΙΦΕΝΣΤΑΛ, ΣΤΗ ΝΔ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΣΥΝΑΓΩΓΗ... Ο Μαυρουδής (Μάκης) Βορίδης, αποτελεί τον ορισμό της περιπτώσεως εκείνης που ένα άτομο με μεγαλοαστικές καταβολές και υπέρμετρες φιλοδοξίες, εισέρχεται σε έναν πατριωτικό χώρο και τον χρησιμοποιεί με αντισυστημικές κορώνες, προκειμένου να υπηρετήσει το εγώ του και τις μεγαλεπήβολες φιλοδοξίες του και την κατάλληλη στιγμή να μεταπηδήσει στον πραγματικό του, στον φυσικό του χώρο... Επί Μάκη Βορίδη, στην ηγεσία της Νεολαίας, την περίοδο 1985-1987, έντονη ήταν η παρουσία των σκίχνεντς στην ΕΠΕΝ. Χαρακτηριστική η αριστερή φωτ. από συγκέντρωση στο Θησείο με πανώ που αναγράφει "ΘΑΝΑΤΟΣ ΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ", στην οποία παρέστη και ο Βορίδης τότε... Μετά την αποχώρηση του Ν. Μιχαλολιάκου από την ηγεσία της νεολαίας της ΕΠΕΝ, ο Μάκης Βορίδης αναλαμβάνει τη σκυτάλη. Έχει επίγνωση της παροιμίας "καλύτερα πρώτος στο χωριό, παρά τελευταίος στην πόλη". Είναι προφανές ότι επιδιώκει την πραγματοποίηση π
ΖΗΤΟΥΝ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ ΕΝΟΣ ΔΙΣ ΔΡΑΧ ΓΙΑ ΝΑ ΔΩΣΟΥΝ ΤΟΝ ΤΥΜΒΟ ΟΙ ΑΔΕΛΦΟΙ ΔΙΑΜΑΝΤΗ; ΑΣ ΤΟΥΣ ΕΠΙΒΛΗΘΟΥΝ ΠΡΩΤΑ ΠΡΟΣΤΙΜΑ ΓΙΑ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ 63 ΤΑΦΩΝ, ΤΕΙΧΩΝ, ΜΝΗΜΕΙΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΒΛΕΠΟΥΜΕ... Η τραγική ιστορία του τύμβου των Σαλαμινομάχων, μέσα από επίσημα έγγραφα... Το 1975, το ναυπηγείο "Αρκαδία ΑΕ" (Αφοί Διαμαντή), ισοπεδώνουν το ανατολικό τμήμα του τύμβου και καταστρέφουν 63 τάφους, ισοπεδώνοντας παράλληλα αρχαία τείχη, ιερά, βωμούς και ό,τι βρήκαν στο διάβα τους. Μηνύονται, αλλά ουδέποτε η εκδίκαση της υποθέσεως διεξήχθη (με την παρελκυστική τακτική των απανωτών αναβολών, μέχρι οριστικής παραγραφής!!!!).  Το γιατί η υπόθεση παραγράφηκε, αν και επρόκειται για μία καταστροφή ασύλληπτου μεγέθους και βαναυσότητος, οφείλεται στο γεγονός ότι οι διαπράξαντες αυτή, τυγχάνουν συγγενείς του Αχιλλέα Καραμανλή (και του μέχρι προσφάτως Υπουργού Μεταφορών, Κ. Καραμανλή), οπότε και τους επιφυλάχθηκε προκλητική ατιμωρησία για πράξεις οι οποίες είναι ποινικά κολάσιμες! Ο κυρίως τύμβος, το πλάτωμά του, και